ندبه شابک: 9789646751811 136 صفحه 169 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 ندبه بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

600,000 ریال 800,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ ششم

ندبه
نام بهرام بیضائی با تاریخ ایران گره خورده است و تاریخ، چه تاریخ معاصر و چه تاریخ قدیم، همواره برای بیضائی دستمایه داستان‌پردازی و خلق درام و تأمل و بازخوانی انتقادی تاریخ از خلال تخیل دراماتیک است. مواجهه بیضائی با تاریخ متفاوت با مواجه مورخ با تاریخ است. دغدغه بیضائی جزئیات مهم و ناگفته‌ای از تاریخ است که چه بسا به چشم تاریخ‌نگار نیاید. این جزئیات را با تخیل می‌توان دریافت و از طریق آنها به لایه‌های پنهان تاریخ راه پیدا کرد. بیضائی در نمایشنامه «ندبه» نیز همچون بسیاری از آثار خود به سراغ تاریخ رفته است و این بار تاریخ مشروطه را با محوریت زنان و در عشرتکده‌ای به صحنه آورده است. «ندبه» درباره دختری روستایی به نام زینب است که در بحبوحه مبارزات مشروطه‌خواهان با حکومت از طرف پدر و نامزدش به عشرتکده فروخته می‌شود و پدرش با پول فروش او گاو و نامزدش اسب و تفنگ می‌خرد. نامزد زینب قزاق می‌شود و به سلک حکومتیان سرکوبگرِ مشروطه‌ در می‌آید. زینب در عشرتکده با آدمهای مختلفی مواجه می‌شود. عشرتکده مکانی است که افرادی از اقشار مختلف و با عقاید گوناگون در آن رفت و آمد می‌کنند. «ندبه» روایتی زن‌محور از تاریخ مشروطه است و بیضائی در این نمایشنامه دغدغه همیشگی خود درباره حقوق زنان در جامعه مردسالار و نقش زنان در تاریخ و جامعه را در متن تاریخ مشروطه بیان کرده است.
«ندبه» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 4/07 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down