کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم
آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم شابک: 9789643625924 344 صفحه 319 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم پسامدرنیسم رناته هالوب محسن حکیمی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

425,000 ریال 500,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ چهارم

آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم
آنتونیو گرامشی از فیلسوفان مارکسیستی است که نظریاتش چندان با نظریات مارکسیست‌های ارتدوکس زمانه‌اش همخوان نیست. رناته هالوب در کتاب آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم از همین منظر به بررسی و تحلیل و معرفی آثار این فیلسوف پرداخته است. هالوب در این کتاب از نسبت دیدگاه‌های گرامشی با دیدگاه‌های متفکران مکتب فرانکفورت سخن می‌گوید و از اشتراک‌ دیدگاه‌های او و فرانکفورتی‌ها درباره مدرنیسم و صنعتی‌شدن. به اعتقاد هالوب این اشتراک و شباهت میان نظریات گرامشی و دیدگاه‌های متفکران مکتب فرانکفورت در حالی بوده که گرامشی و فرانکفورتی‌ها در عین اینکه همزمان به طرح نظریاتشان پرداخته‌اند، اما از دیدگاه‌های هم بی‌خبر بوده‌اند. هالوب در این کتاب از تفاوت دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی لوکاچ و گرامشی در زمینۀ هنر و ادبیات سخن می‌گوید و از اینکه گرامشی برخلاف لوکاچ مدافع مدرنیسم بوده است. او همچنین به نظریۀ گرامشی درباره روشنفکر می‌پردازد و نیز با تحلیل نظریۀ او در باب سلطه و قدرت، این موضوع را پیش می‌کشد که نظریۀ گرامشی در این باره چقدر قابلیت دارد که دیدگاه‌های فمینیستی‌ای را که بعدها پدید آمدند در پرتوِ آنها درک و رابطه‌ای را میان این نظریات برقرار کنیم. هالوب به نسبت میان اندیشه‌های فوکو و گرامشی نیز پرداخته است.
کتاب شامل دیباچۀ ویراستار انگلیسی و سه بخش است. بخش اول مقدمه است و دو بخشِ بعدی عبارتند از: «از رئالیسم تا مدرنیسم» و «فراسوی مدرن، فراسوی پسامدرن».
کتاب آنتونیو گرامشی: فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم با ترجمۀ محسن حکیمی در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: رناته هالوب (- 1946)، فیلسوف سیاسی و نظریه‌پرداز آلمانیِ ساکن آمریکا.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم