کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | صبحانه با سنکا
صبحانه با سنکا شابک: 9786227543650 222 صفحه 230 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 صبحانه سنکا دیوید فیدلر مریم رئیسی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,393,000 ریال 1,990,000 ریال

ناشر: خوب

چاپ یکم

کتاب «صبحانه با سِنِکا» نوشتۀ دیوید فیدلر
آموزش بهتر زیستن به‌کمک فلسفۀ رواقی. کتاب «صبحانه با سِنِکا: هنر زیستن در فلسفۀ رواقی»، Breakfast with Seneca: A Stoic Guide to the Art of Living، کتابی است در فلسفۀ عملی که به ما می‌آموزد چگونه با رجوع به آموزه‌های سِنِکا، فیلسوف مشهور رواقیِ رومِ باستان، و به‌کارگیری این آموزه‌ها کیفیت زندگی خود را ارتقا دهیم و مواجهه‌ای معقول با مسائل و مشکلات و بحران‌های زندگی خود داشته باشیم.
دیوید فیدلر در کتاب «صبحانه با سنکا» اندیشه‌های سنکا را به زبانی ساده و روشن، اما بدون افراط در ساده‌سازی، برای ما شرح می‌دهد و به ما می‌گوید که این اندیشه‌ها چه دردی از زندگی امروز ما دوا می‌کنند و انسان مدرن چگونه می‌تواند از دیدگاه‌های سنکا به‌عنوان الگویی برای فائق آمدن بر مشکلات و مسائل و بحران‌های زندگی روزمرۀ خود استفاده کند و به آزادی و شادی پایدار در زندگی دست یابد.
متن اصلی کتاب «صبحانه با سنکا» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «صبحانه با سنکا»
اگرچه قرن‌ها از دورانی که سنکا آموزه‌هایش را مطرح کرد می‌گذرد اما مسائل بنیادین آدمی از آن دوره تاکنون تغییر زیادی نکرده و بنابراین حکمت و فلسفۀ کهن همچنان می‌تواند انسان را در مواجهه با مشکلات و بحران‌های زندگی‌اش یاری‌گر باشد و روش بهتر زیستن را به او بیاموزد. کتاب «صبحانه با سنکا» با توجه به همین حقیقت نوشته شده است.
دیوید فیدلر در کتاب «صبحانه با سنکا» به یکی از منابع مهم فلسفۀ رواقی رجوع کرده و دیدگاه‌ها و ایده‌های یکی از مهمترین فیلسوفان رواقی، یعنی سنکا، را استخراج کرده و به خوانندگان ارائه داده است.
هدف فیدلر از گردآوری و ارائۀ آموزه‌های سنکا به مخاطبان امروز در کتاب «صبحانه با سنکا» این بوده که نشان دهد با رجوع و به‌کار بستن آموزه‌های سنکا می‌توان زندگی آزاد و هدفمند و بهتری داشت و بر مسائل و مشکلاتی چون اضطراب و خشم و اندوه و شکست و ناکامی غلبه کرد و با این احساسات و موقعیت‌های ناخوشایند و رنج‌بار به‌شیوه‌ای درست و معقول و واقع‌بینانه برخورد کرد و کنار آمد.
کتاب «صبحانه با سنکا» به ما می‌آموزد که چگونه با یاری‌گرفتن از آموزه‌های سنکا عشق و دوستی را در زندگی خود تقویت کنیم و به آزادی و شادی جاودان دست یابیم و بیهوده خود را بابت ناملایماتی که وقوعشان دست ما نیست اذیت نکنیم و ناملایماتی از این دست را به‌عنوان اموری ناگزیر بپذیریم و یاد بگیریم چطور با آن‌ها کنار بیاییم.
در فصل‌های مختلف کتاب «صبحانه با سنکا» به موضوعات و مسائل گوناگونی پرداخته شده که انسان از دیرباز با آن‌ها مواجه و درگیر بوده است.
کتاب «صبحانه با سنکا» کتابی است که به ما یادآور می‌شود ما انسان‌های مدرن آن‌قدر که به‌نظر می‌رسد با نیاکان‌مان فاصله نداریم و رنج‌ها و اضطرابها و تشویش‌ها و ترس‌هایمان شبیه آن‌هاست و بنابراین می‌توانیم از تجربه‌ها‌ و آموزه‌ها و حکمت نیاکان خود برای غلبه بر مسائل امروزمان و دست یافتن به زندگی‌ای بهتر و آرام‌تر و شادتر و رهاتر کمک بگیریم.
کتاب «صبحانه با سنکا» از پیشگفتار، مقدمه‌ای با عنوان «زندگانی‌ای که ارزش زیستن داشته باشد»، چهارده فصل و ضمیمه‌ای با عنوان «تمرین‌های فلسفۀ رواقی» تشکیل شده است.
فصل‌های چهارده‌گانۀ کتاب «صبحانه با سنکا» عبارتند از: «هنر گم‌شدۀ دوستی»، «وقتت را غنیمت بدان: زیستن را به تعویق نینداز»، «راه‌هایی برای غلبه بر تشویش و نگرانی»، «ایراد خشم»، «هرچه تلاش کنی، از خودت گریزی نیست: نمی‌توانی از خود واقعی‌ات فرار کنی»، «راه‌هایی برای غلبه بر ناملایمات»، «چرا هرگز نباید شکایت داشت»، «نبرد با تقدیر: چطور در فقر و غنا دوام بیاوریم»، «افراد بدطینت و پیوندهای ماندنی»، «چطور اصالت داشته باشیم و در بهبود جامعه نقشی ایفا کنیم»، «رسیدن به غایت زیستن، بدون دغدغۀ مرگ»، «با اندوهت منصفانه رفتار کن»، «عشق و قدردانی» و «آزادی، آسودگی و شادی ماندگار».

دربارۀ دیوید فیدلر، نویسندۀ کتاب «صبحانه با سنکا»
دیوید فیدلر (David Fideler) پژوهشگر و مؤلف است. او دارای دکترای فلسفه و تاریخ علم و کیهان‌شناسی و نیز یک فیثاغورث‌شناس برجسته است.
از آثار فیدلر می‌توان به کتاب «عیسی مسیح، خورشید خدا: کیهان‌شناسی باستان و نمادگرایی مسیحی اولیه» اشاره کرد.
دیوید فیدلر همچنین، با همکاری سابرینه فیدلر، اشعاری از ادبیات عارفانۀ فارسی را در کتابی با عنوان «کیمیای عشق: اشعاری از سنت صوفیانه» از فارسی به انگلیسی ترجمه و منتشر کرده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «صبحانه با سنکا»
کتاب «صبحانه با سِنِکا: هنر زیستن در فلسفۀ رواقی» با ترجمه و مقدمۀ مریم رئیسی در نشر خوب منتشر شده است.
مریم رئیسی، متولد 1361، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌هایی از مجموعه کتاب‌های کودکان «من زنده ماندم» و نیز کتاب‌های «در چاه تاریکی‌ها» و «هَمنِت» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم