کتاب | علوم انسانی | فلسفه | آشنایی با فلسفه | درباره معنی زندگی
درباره معنی زندگی شابک: 9786002537324 148 صفحه 162 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 درباره معنی زندگی ویل دورانت شهاب‌الدین عباسی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

1,200,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ پنجاه و سوم

کتاب «درباره معنی زندگی»، نوشته ویل دورانت
«درباره معنی زندگی»، با عنوان اصلی (On the Meaning of Life)، کتابی است ماحصل تأملات فلسفی ویل دورانت در باب فلسفه زیستن و آنچه به زندگی و فعالیت‌های انسان انگیزه و معنا می‌دهد. ویل دورانت در کتاب «درباره معنای زندگی» پرسش‌هایی بنیادین را در باب دلیل و انگیزه زیستن مطرح کرده و سعی دارد پاسخی به این پرسش‌ها بدهد. او همچنین پاسخ بزرگان و مشاهیر عرصه‌های گوناگون به این پرسش‌ها را در این کتاب منعکس کرده است. انسان به چه امیدی می‌تواند زنده باشد؟ این پرسش بنیادینی است که کتاب ویل دورانت بر اساس آن شکل گرفته است. «درباره معنی زندگی» کتابی است که در آن معنای زندگی نه فقط به عنوان یک بحث فلسفیِ نظری، بلکه به عنوان یک موضوع تجربی در زندگی واقعی نیز مورد کند‌وکاو قرار گرفته است.
«درباره معنای زندگی» کتابی درباره منابعی درونی و معنوی است که انسان از آنها نیرو می‌گیرد و به کمک آنها به زندگی خود معنا می‌دهد. در این کتاب سخن از انگیزه‌هایی است که نمی‌گذراند انسان به ورطه یأس و نومیدی بیفتد.
ویل دورانت متن اصلی کتاب «درباره معنی زندگی» را نخستین بار در سال 1932 منتشر کرد. اما چاپ اول کتاب، چنانکه جان لیتل در مقدمه خود بر ویرایش دوم آن اشاره کرده است، چندان تبلیغ و شناخته نشد و به جز عده‌ای معدود به دست کسی نرسید. جان لیتل بعدها دست‌نوشته این کتاب را دوباره ویرایش و منتشر کرد تا آن را از محاق بیرون بیاورد. کتاب حاضر ماحصل ویرایش اوست.

مروری بر کتاب «درباره معنی زندگی»
انگیزه اصلی ویل دورانت از تألیف کتاب «درباره معنی زندگی» پرسشی بود که روزی از روزهای سال 1930 مردی خوشپوش از او پرسید. مرد به دورانت نزدیک شده و به او گفته بود می‌خواهد خودکشی کند، مگر آنکه دورانتِ اندیشمند دلیلی محکمه‌پسند و قانع‌کننده برای ادامه زندگی به او ارائه دهد. دورانت که آمادگی پاسخی خلق‌الساعه به چنین پرسشی را ندارد، توصیه‌هایی سردستی می‌کند تا بلکه مرد را از خودکشی بازدارد. به مرد پیشنهاد می‌کند که کاری پیدا کند. مرد اما بیکار نیست. می‌گوید غذای خوبی بخورد. مرد اما گرسنه هم نیست. مشکل او بیکاری و گرسنگی نیست و دلایل ویل دورانت او را قانع نمی‌کند. دورانت در همان سال چندین نامه اعلام خودکشی دریافت می‌کند و بعدها متوجه آمار بالای خودکشی در امریکای بین سالهای 1905 تا 1930 می‌شود. این آغازی می‌شود برای تأمل جدی‌تر او در باب معنای زندگی. پس دست‌به‌کار می‌شود و پرسش‌هایی را در این باب طرح می‌کند و آنها را برای صد نفر می‌فرستد و خودش نیز شروع می‌کند به نوشتن دیدگاههای خود در این باره. ویل دورانت پرسش‌هایی را درباره معنی زندگی پیش کشید و آنها را در قالب نامه‌ای برای طیف متنوعی از افراد، از دانشمند و ورزشکار و مورخ و هنرمند و شاعر و داستان‌نویس گرفته تا سیاستمدار و فیلسوف و ...، فرستاد و پاسخ‌های آنها را جویا شد. او همچنین بر آن شد که این پرسش‌ها را، علاوه بر افراد مشهور در حوزه‌های مختلف، برای یک زندانی محکوم به حبس ابد هم بفرستد. دورانت می‌خواست بداند که این افراد، جدا از نظری که درباره معنای زندگی دارند، در عمل و در زندگی واقعی از چه چیزهایی نیرو و انگیزه می‌گیرند. پرسش‌‌ها از این قرارند که: «زندگی برای شما چه معنایی دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود ناامید نشوید و همچنان ادامه بدهید؟ دین چه کمکی – اگر کمکی هست – به شما می‌کند؟ سرچشمه‌های الهام و انرژی شما چیست؟ هدف یا انگیزه کار و تلاشتان چیست؟ تسلی‌ها و خوشی‌هایتان را از کجا پیدا می‌کنید؟ و دست آخر، گنجتان در کجا نهفته است؟»
مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو از عالم سیاست، جورج برنارد شاو، تئودور درایزر و سینکلر لوئیس از عالم ادبیات، هلن مودی از عالم ورزش و برتراند راسل از عالم فلسفه از جمله شخصیت‌های مشهوری هستند که ویل دورانت این سؤال‌ها را از آنها پرسیده است. او همچنین در پایان کتاب و بعد از طرح دیدگاه‌های این افراد، به طرح دیدگاه خود درباره معنی زندگی پرداخته و خودش به پرسش‌هایی که در این باره پیش کشیده پاسخ داده است. کتاب شامل سیزده فصل است که در سه بخش، با عنوانهای «تمنّای معنی»، «اندیشه‌هایی درباره ناخشنودی کنونی ما» و «نویسنده پاسخ می‌دهد»، تنظیم شده‌اند. عنوانهای فصلهای سیزده‌گانه کتاب «درباره معنی زندگی» عبارتند از: «یک نامه»، «مسئله و دین»، «مسئله و علم»، «مسئله و تاریخ»، «مسئله و آرمانشهر»، «خودکشی عقل»، «اهل ادبیات پاسخ می‌دهند»، «بازیگران، هنرمندان، دانشمندان، مربّیان و رهبران وارد بحث می‌شوند»، «دیندارها پاسخ می‌دهند»، «سه زن پاسخ می‌دهند»، «اندیشه‌هایی از زندان»، «شکاکان سخن می‌گویند» و «درباره معنی زندگی».

درباره ویل دورانت، نویسنده کتاب «درباره معنی زندگی»
ویل دورانت (Will Durant)، متولد 1885 و درگذشته به سال 1981، تاریخ‌نگار و فیلسوف آمریکایی است. «تاریخ تمدن»، که ویل دورانت آن را به همراه همسرش آریل دورانت نوشته، مهمترین و مشهورترین اثر اوست. از دیگر آثار ویل دورانت می‌توان به «لذات فلسفه»، «تفسیرهای زندگی» و «فلسفه و مسئله اجتماعی» اشاره کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «درباره معنی زندگی»
کتاب «درباره معنی زندگی» با ترجمه شهاب‌الدین عباسی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. شهاب‌الدین عباسی، متولد 1345، مترجم کتابهایی متنوع در زمینه اندیشه و ادبیات و علوم انسانی، در حوزه بزرگسالان و کودک و نوجوان، است. «آلبرت اینشتین»، «ایده‌های بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز»، «چگونه پا به سن بگذاریم»، «آری به زندگی»، «دور دنیای فلسفه در هشت روز»، «پسری با تخیل وحشی (داستان زندگی گابریل گارسیا مارکز، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات)» از جمله ترجمه‌های اوست. عباسی همچنین نویسنده و گردآورنده کتاب «آکادمی عشق (شمس و مولوی: زندگی، اندیشه‌ها و قصه‌ها)» است.

رتبه کتاب «درباره معنی زندگی» در گودریدز: 3/28 از 5

ادامه keyboard_arrow_down