سیر عشق 248 صفحه 246 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آلن دوباتن زهرا باختری علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,200,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: چترنگ

چاپ پنجاهم

کتاب «سِیر عشق»، نوشته آلن دو باتن
«سِیر عشق»، با عنوان اصلی (The Course of Love)، کندوکاوی است در عشق و رابطه زناشویی. آلن دو باتن در این کتاب نیز، همچون کتاب «جستارهایی در باب عشق»، دیدگاههای فلسفی و روانشناختی خود درباره عشق و رابطه عاشقانه را در قالب یک رمان مطرح کرده است. دو باتن در این کتاب، از خلال داستان عاشقانه‌ای که روایت می‌کند و نیز با تجریه و تحلیل فلسفی و روانشناختی این داستان و شخصیتهای آن، موضوع تداوم رابطه عاشقانه در دوره بعد از ازدواج را دستمایه تأمل قرار می‌دهد و راهکارهایی را ارائه می‌دهد که بعد از ازدواج می‌تواند به بقا و تداوم عشق و رابطه و زندگی زناشویی منجر شود و پیوندی را که با عشق رمانتیک آغاز شده است محکم کند. دو باتن در این کتاب سعی دارد نشان دهد که، برخلاف آنچه ممکن است در ظاهر به نظر آید، آنچه پیوند و عشق میان زن و مرد را بعد از ازدواج زنده نگه می‌دارد نه عشق رمانتیکِ آغاز آشنایی و رابطه، بلکه واقع‌بینی است؛ چرا که بعد از ازدواج مسائل و مشکلاتی در زندگی واقعی زوجها پیش می‌آید که بعضی از آنها عشق رمانتیک را فرسوده می‌کنند و برای حل بعضی از این مسائل مهارتهایی لازم است که با رویکرد رمانتیک به عشق نمی‌توان آنها را به دست آورد. دو باتن در این کتاب، مانند دیگر آثار خود، فلسفه را به متن زندگی روزمره و عملی انسانها می‌آورد.

مروری بر کتاب «سِیر عشق»
«سِیر عشق» داستان رابطه یک زن اسکاتلندی به نام کرستن و یک مرد لبنانی به نام ربیع را، از لحظه‌ای که این دو عاشق هم می‌شوند تا روابط اولیه و ازدواج و سالهای بعد از ازدواج، روایت می‌کند. آلن دو باتن، در قالب این روایتِ داستانی، با مخاطبان خود از چم‌وخمِ عشق و ازدواج و آنچه بعد از ازدواج بر سرِ عشق رمانتیک آغازین می‌آید سخن می‌گوید. در این کتاب عشق رمانتیک و ازدواج و روابط بعد از ازدواج با نگاهی واقع‌بینانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. موضوع اصلی «سِیر عشق» نه فقط عشق و چگونگی شکل‌گیری آن، بلکه بیشتر مهارتهایی برای حفظ پیوند عاشقانه‌ای است که بعد از عشق اولیه پدید می‌آید و به ازدواج و تشکیل خانواده منجر می‌شود. دو باتن با روایت داستان عشق و ازدواج و زندگی و زناشویی کرستن و ربیع نشان می‌دهد که عشق رمانتیک چگونه در رَوَندِ ازدواج و مواجهه زوجها با واقعیتهای زندگی نیروی اولیه خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند تضمینی برای تداوم پیوند عاطفی زوجها باشد و از مرحله‌ای به بعد واقع‌بینی است که باید وارد گود شود و عشق و روابط زناشویی را از گزند فروپاشی حفظ کند، چرا که عشق رمانتیک یک شورمندی شدید لحظه‌ای است که در درازمدت نمی‌تواند به همان شدت باقی بماند.
«سِیر عشق» شامل پنج بخش است که در هر بخش مرحله‌ای از زندگی و رابطه کرستن و ربیع به نمایش گذاشته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پنج بخش تشکیل‌دهنده کتاب عبارتند از: «رمانتیسم»، «از آن پس»، «فرزندان»، «بی‌وفایی» و «فراتر از رمانتیسم». دو باتن در هر یک از این پنج بخش به روایت و تجزیه و تحلیل مسائل و موقعیتها و احساساتی می‌پردازد که زوجها در هر دوره از زندگی مشترکشان با آنها درگیرند. شیدایی‌ها، هم‌آغوشی و عشق، درخواست ازدواج، قهرها و دلخوری‌ها، یاد دادن و یاد گرفتن، آموزه‌های عشق، حدومرزهای عشق، هم‌آغوشی و نقش پدرومادری، شأن خانه‌داری، تمایلات ناسازگار، نظریه دلبستگی و بلوغ از جمله موضوعاتی است که در بخشهای مختلف این کتاب به آنها پرداخته شده است.

درباره آلن دو باتن، نویسنده کتاب «سِیر عشق»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسه آموزشی «مدرسه زندگی» است. پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند با معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت. مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسه زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمره شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «هنر سیر و سفر»، «جستارهایی در باب عشق»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از دیگر آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «سِیر عشق»
از کتاب «سِیر عشق» چند ترجمه به فارسی موجود است. از جمله این ترجمه‌ها ترجمه زهرا باختری از این کتاب است، که با پیش‌گفتاری از مترجم در نشر چترنگ منتشر شده است. زهرا باختری متولد 1365 در شیراز و دارای کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. «بیلیاردباز»، «وردست زنبوردار»، «مرد گردویی»، «بهترین قصه‌گو برنده است» و «اضطراب منزلت» از دیگر ترجمه‌های اوست.
کتاب «سیر عشق» با ترجمه شقایق نظرزاده در نشر فرمهر و با ترجمه مهرداد یوسفی در نشر جامی نیز منتشر شده است.

رتبه کتاب «سِیر عشق» در گودریدز: 4/05 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم