کتاب | هنر | هنر | سینما و تئاتر | نظریه فیلم: مقدمه ای مبتنی بر حواس پنجگانه
نظریه فیلم: مقدمه ای مبتنی بر حواس پنجگانه شابک: 9786226863063 396 صفحه 325 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 نظریه فیلم: مقدمه مبتنی حواس پنجگانه تامس السیسر مالتی هاگنر آزاده نوربخش هنر هنر سینما و تئاتر

1,777,500 ریال 2,370,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ دوم

کتاب «نظریه فیلم» نوشته «تامس السیسر» و «مالتی هاگنر»
Film Theory: An Introduction Through the Senses
علاقه‌مندان به مطالعه سینما می‌توانند؛ کتاب «نظریه فیلم» نوشته «تامس السیسر» و «مالتی هاگنر» را مطالعه کنند. کتاب «نظریه فیلم» پیوندی میان سینما و تماشاگر است که برای دوستداران سینما جذاب خواهد بود. نظریه در سینما و فیلم سازی مربوط به تلقی فیلمساز به عنوان خالق اثر محسوب می‌شود. با گسترش صنعت فیلمسازی و پیشرفت تئوری‌ها، نظریه‌های بیشتر با مفهوم‌های متعددی به فیلم‌ها واردشد. نظریه‌های مانند روانکاوانه و روانشناختی، شناخت‌گرا، پدیدار شناسی و...تنها بخشی از پیشرفت تئوری در بیان نظریه فیلم در جهان هستند. در اواخر قرن نوزدهم، سینما در ساخت علمی تصاویر به دنبال پیشرفت بود. با پیشرفت در تولید و عکاسی و نور و... همچنان درباره ماهیت سینما بین پژوهشگران و تولیدکنندگان و هنرمندان پرسشی مطرح می‌شد. اینکه سینما با حرکت معنی‌دارمی‌شود یا توقف؟ یا اینکه سینما علم است یا هنر؟ چنین پرسش‌هایی در صنعت سینما پاسخ‌های بسیاری را به همراه داشت. پاسخ‌هایی که بر ارتباط با هستی‌شناسی و انسان شناسی متمرکز می‌شوند و نیاز به مطالعه بیشتری دارند. «تامس السیسر» و «مالتی هاگنر» در کتاب «ظریه فیلم» با طرح این پرسش‌ها و نگرش‌های مخترعین و تولیدکنندگان پیش می‌روند و موارد مختلفی را در سینما مورد بررسی قرار می‌دهند.

مروری بر کتاب «نظریه فیلم»
«نظریه فیلم» کتابی جذاب و پر مغز است. در کتاب به مواردی توجه می‌شود که برای خواننده و دوستدار حوزه فیلم جالب توجه است. ارتباط بین تماشاگر و سینما نخستین موردی است که توسط «تامس السیسر» و «مالتی هاگنر» در کتاب به آن پرداخته می‌شود. این دو نویسنده در گام نخست خود هر تماشاگر از هر نوع سینما را متصور می‌شوند. پس از آن سعی می‌کنند ارتباط بین ذهن و پرده سینما همچنین حواس تماشاگر و بدن را برای مخاطب به تصویر بکشند. «تامس السیسر» و «مالتی هاگنر» درکتاب «نظریه فیلم» با استفاده از هفت صورت‌بندی مشخص بین تماشاچی و پرده سینما پیش می‌روند. تعاملات و ارتباطاتی که به هر دو مرتبط می‌شوند. از نگاه بیرونی تماشاگر آغاز می‌شوند و در نهایت به چشم و نگاه درونی مرتبط می‌گردند.
کتاب «نظریه فیلم» به مهم‌ترین مراحل نظریه توجه می‌کند و از شروع نظریه‌ها تا زمان اکنون را مورد بررسی قرار می‌دهد. نظریه‌هایی مانند نئورئالیستی و مدرنیسم همچنین نظریه آپاراتوس، پدیدارشناسانه، روانکاوانه و شتناخت‌گرا از دیگر نظریه‌هایی هستند که در کتاب بدان پرداخته می‌شود. مورد دیگری که نویسندگان در «نظریه فیلم» به آن توجه نشان داده‌اند نظریه فیلم با فلسفه و عصب شناسی است.
در بخشی از مقدمه آمده است:
«چه ارتباطی میان سینما، ادراک، و بدن انسان وجود دارد؟ نظریات فیلم، کلاسیک یا معاصر، متعارف یا آوانگارد، هنجارگرا یا هنجارشکن، همه به این مشکل اشاره کرده‌ یا به طور ضمنی به آن پرداخته یا به صراحت تمام بر آن متمرکز شده‌اند. در کتاب نظریه فیلم: مقدمه‌ای مبتنی بر حواس پنجگانه، ما تصمیم گرفتیم این سؤال دغدغه کلیدی ما باشد. این امر مفاهیمی کمکی را برای بررسی تاریخی ـ نظام‌مند ما فراهم می‌آورد و شفافیت لازم را به فصل‌های مختلف کتاب می‌بخشد و تعیین می‌کند فصل بعد باید راجع به چه مبحثی باشد.»
درباره نویسنده کتاب «نظریه فیلم»
«تامس السیسر» استاد بازنشسته دانشگاه آمستردام است. او در رشته مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه آمستردام تدریس می‌کرده است. السیسر از سال 2012 در دانشگاه کلمبیا به عنوان استاد مهمان تدریس می‌کند. دیگر کتاب‌های «تامس السیسر» عبارتند از: «مطالعه سینمای معاصر آمریکا»، «سینمای اروپا»، «متروپلیس»، «سینمای وایمار و پس از آن»، «سینمای آلمان: ترور و تروما»، «رودررو با هالیوود»، «پایداری هالیوود».
«مالتی هاگنر» استاد دانشگاه مابرگ است. او در رشته مطالعات رسانه تدریس می‌کند. از دیگر کتاب‌های «مالتی هاگنر» می‌توان «به پیش و در حال نگاه به عقب»، «آوانگارد اروپایی و ابداع فرهنگ فیلم»و کتاب «1919 تا 1939» را نام برد.
درباره ترجمه فارسی کتاب «نظریه فیلم»
عنوان اصلی کتاب Film Theory: An Introduction Through the Senses نام دارد. کتاب «نظریه فیلم» با عنوان فرعی «مقدمه‌ای مبتنی بر حواس پنچگانه» توسط «آزاده نوربخش» به فارسی ترجمه شده است. انتشارات بیدگل کتاب «نظریه فیلم» را برای علاقه‌مندان فارسی چاپ و منتشر کرده است.

رتبه کتاب «نظریه فیلم» در گودریدز: 4.2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down