کتاب | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ اقتصاد | پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند
پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند شابک: 9789644891229 424 صفحه 475 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 پنجاه ابداعی اقتصاد مدرن دادند تیم هاردفورد عباد تیموری علوم انسانی اقتصاد تاریخ اقتصاد

1,530,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

روایت‌هایی شیرین و جذاب درباره بعضی اختراعات و ابداعات و پیامدها و تأثیراتشان در اقتصاد و سبک زندگی انسانها. کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند»، با عنوان اصلی Fifty Things that Made the Modern Economy، کتابی‌ست که در آن به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان غیرمختصص اما علاقمند به مطالعات اقتصادی و اجتماعی و تاریخی، از بعضی اختراعات و ابداعاتی سخن رفته که اقتصاد را دگرگون کرده‌اند و همچنین بر زندگی روزمره و زیست اجتماعی و فردی انسان‌ها اثراتی چشمگیر گذاشته‌اند.
تیم هارفورد در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» بر آن است که بین تاریخ ابداعات و وجوه اقتصادی و اجتماعی زندگی انسان‌ها پل بزند و ربط میان این‌ها را آشکار کند. نگاه او در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» نه فقط به پیامدها و تأثیرات مثبت ابداعات و اختراعات بلکه به پیامدهای منفی‌شان هم هست.
کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» را چه‌بسا بتوان روایتی از تاریخ انسان از منظر ابداعات و اختراعات به‌شمار آورد؛ روایتی با چشم‌اندازی اقتصادی و اجتماعی و تاریخی که در عین علمی‌بودن، از نوعی جذابیت و کشش داستانی هم برخوردار است.
متن اصلی کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» اولین بار در سال 2017 و براساس برنامه‌ای رادیویی به همین نام، که از شبکۀ جهانی بی‌بی‌سی پخش می‌شد و مجری آن خود تیم هارفورد بود، منتشر شده است.

مروری بر کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند»
در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» سخن از تأثیرات بزرگ ابداعاتی است که چه‌بسا وسعت تأثیر آن‌ها، دست کم در مورد بعضی از این ابداعات، در نگاه اول آنچنان به چشم نیاید یا به آن توجه نشود.
تیم هارفورد در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» بر آن است تا نشان دهد بسیاری از ابداعات، فقط در حلّ یک مشکل نقش‌آفرینی نکرده‌اند و تأثیراتی بسیار فراتر از آنچه ممکن است در نگاه اول به نظر برسد بر اقتصاد و شیوه زیست انسان‌ها گذاشته‌اند.
کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» نه فقط کتابی در شرح اختراعات و ابداعات مهم، بلکه روایت‌هایی شیرین و خواندنی درباب نقش دگرگون‌کننده این اختراعات و ابداعات است.
در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» سخن از چندوچون تأثیرات اختراعات و ابداعات بر اقتصاد و رَوَند زندگی مردم است. هارفورد در این کتاب از این موضوع حرف می‌زند که اختراعات و ابداعاتی نظیر گرامافون، سیم خاردار، گوگل، آی‌فون، شیر خشک، قرص ضد بارداری، بازی‌های ویدیویی، خط میخی، کود شیمیایی، بانک، کاغذ، بیمه و بی‌شمار ابداع و اختراع دیگر، چگونه زندگی انسان‌ها را به‌طور بنیادین دگرگون کردند و به‌لحاظ اقتصادی چه تأثیرات گسترده‌ای به‌ جا گذاشتند.
در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» ابداعات و اختراعاتِ تأثیرگذار، هم از وجه تأثیرات مثبتشان ارزیابی و بررسی شده‌اند و هم از وجه تأثیرات منفی و مخربی که داشته‌اند و بحران‌هایی که رقم زده‌اند.
هارفورد در کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» هم از منتفعانِ اختراعات و ابداعات گفته و هم از آن‌ها که بابت اختراعات و ابداعات ضرر کرده‌اند.
کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» از جُستاری آغازین با عنوان «گاوآهن»، مقدمه، هفت بخش و نتیجه‌گیری و سخن پایانی تشکیل شده است.
بخشهای هفت‌گانۀ کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» عبارتند از: «برندگان و بازندگان»، «بازآفرینی نحوه زندگی»، «ابداع سیستم‌های جدید»، «ایده‌هایی درباره ایده‌ها»، «ابداعات در کجا شکل می‌گیرند؟»، «دست مرئی» و «اختراع چرخ».
در بخشی از کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند»، درباره داستانی که ابداعات گوناگون نقل می‌کنند و آنچه در این کتاب از آن سخن رفته است، می‌خوانید: «هریک از این ابداعات داستانی را برای ما بازگو میکند از نبوغ انسانی و سیستم‌هایی نامرئی که ما را در بر گرفته‌اند؛ داستان‌هایی از: زنجیره‌های تأمین جهانی، اطلاعات فراگیر، پول و ایده‌ها و، بله، حتی لوله فاضلاب که وقتی سیفون را می‌کشیم کاغذ توالت را با خود می‌برد.
این کتاب با انتخاب و پرداختن به برخی ابداعات خاص – از جمله کاغذ، بارکد، مالکیت فکری و نوشتن – توجهات را به جزئیات مسحورکننده نحوه کارکرد اقتصاد دنیای ما جلب می‌کند. در هر مورد، هنگامی که از نزدیک و با دقت یک ابداع را بررسی می‌کنیم و یا به عقب برمی‌گردیم تا متوجه ارتباطات غیرمنتظره شویم، آنگاه پی خواهیم برد که چه اتفاقی روی می‌دهد. در این مسیر، جواب برخی سؤالات شگفت‌آور را کشف خواهیم کرد.»


درباره تیم هارفورد، نویسنده کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند»
تیموتی داگلاس هارفورد (Timothy Douglas Harford)، متولد 1973، روزنامه‌نگار، مُجری رادیو و تلویزیون و اقتصاددان انگلیسی است. هارفورد ستون‌نویس ارشد روزنامۀ «فایننشال تایمز» است و در رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی نیز برنامه‌هایی اجرا کرده است. تولید و اجرای پادکست از دیگر فعالیت‌های اوست. از جمله پادکست‌های او می‌توان به پادکست «حکایت‌های پندآمیز» و پادکستی درباره همه‌گیری کرونا اشاره کرد. هارفورد چند جایزه نیز بابت فعالیت‌هایش گرفته است.
از جمله کتاب‌های تیم هارفورد می‌توان به «اقتصاددان مخفی»، «آشفته»، «اقتصاددان مخفی انتقام می‌گیرد»، «انطباق» و «منطق زندگی» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند»
کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» با ترجمه و پیشگفتار عباد تیموری در انتشارات طرح نو منتشر شده است. عباد تیموری، متولد 1364، پژوهشگر حوزه اقتصاد و مترجم ایرانی است. او در ترجمۀ چند کتاب مشارکت داشته که از جملۀ آن‌ها می‌توان به کتاب‌ «اقتصاد رفتاری» اشاره کرد. از عباد تیموری کتابی تألیفی نیز با عنوان «عقلانیت نهادی: نهادها چگونه بر تصمیم‌گیری انسان تأثیر می‌گذارند؟» منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «پنجاه ابداعی که اقتصاد مدرن را شکل دادند» در گودریدز: 4.07 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down