کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | انسان شناسی | ده درس برای جهان پس از کرونا
ده درس برای جهان پس از کرونا شابک: 9789644891472 504 صفحه 710 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 برای جهان کرونا فرید زکریا مهرداد عاقدی علوم انسانی جامعه شناسی انسان شناسی

2,125,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

کتاب «ده درس برای جهان پس از کرونا» نوشته «فرید زکریا»
Ten lesson for a post
کتاب «ده درس برای جهان پس از کرونا» نوشته «فرید زکریا» درباره مبارزه با کرونا در دنیا است. ویروس نوظهورکرونا برای همه جهان غافلگیرکننده بود. کشورها مرزهای خودشان را برکشورهای دوست و همسایه بستند. انسان‌ها هم درخانه‌ قرنطینه شدند و درِ خانه‌هایشان را بر روی دوست و آشنا و نزدیکانشان بستند. تمام جهان با این پدیده ناشناختانه مبارزه می‌کرد و امیدوار بود که در مدت کوتاهی از بین برود. هر روز اخبار تازه و مرگ‌های جدیدی ثبت می‌شد و کشورهای پیشرفته اقدامات گسترده‌تری برای مبارزه به کار گرفتند، اما همچنان مبارزه ادامه دارد و هر روز بیشتر انسان‌ها با چالش‌های این ویروس مواجه می‌شوند. همه‌ی ما در این دوران، تلخی همه‌گیری را تجربه کردیم و عزیزان‌مان، هموطنان‌مان را از دست داده‌ایم. اما هنوز هیچ‌کس نمی‌داند تأثیر این همه‌گیری در دنیا چه خواهد بود؟ آیا زندگی پس از کرونا با قبل آن تفاوت‌هایی دارد؟ آیا اقتصاد و سیاست به وضعیت سابق باز می‌گردند؟ همچنان پاسخ مشخص و قطعی دراین ارتباط وجود ندارد و هنوز همه چی بر پایه حدس و گمان است.کتاب «ده درس برای جهان پس از کرونا» هم درباره مسیر گذر از این ویروس است.
فرید زکریا با مطابقت شنیده‌ها و گفته‌های افراد شناخته شده به بررسی جهانِ در حال مبارزه با کرونا پرداخته است. زکریا با شرحی از اتفاقات و بیان بیماری‌های گذشته و مقایسه‌هایی این همه‌گیری ناشناخته را در کتابش بازگو می‌کند. توضیحات او درباره بحران‌های گذشته و مسیر بحران کرونا در جهان است.
زکریا در مقدمه می‌نویسد: «در دهه‌های اخیر شیوع سارس، مرس، آنفولانزای پرندگان، آنفولانزای خوکی و ابولا به سرعت و در ابعاد وسیعی گسترش پیدا کرده‌اند. این امر باعث شد که بسیاری از کارشناسان هشدار دهند ما در برابر خطر قریب‌الوقوع یک همه‌گیری جهانی واقعی قرار داریم.»

درباره کتاب کتاب «ده درس برای جهان پس از کرونا»
کتاب با تقسیم‌بندی مشخص به روند و مسیر ویروس ناشناخته‌ی کرونا در کشورها می‌‌پردازد و عملکرد آمریکا و نحوه‌ی برخورد بهداشت جهانی با ویروس را شرح می‌دهد. هر آنچه تا امروز بر جهان گذشته با ذکر منابع معتبر آن در قالب کتاب نوشته شده است. اینکه دولت ترامپ چه کاری انجام داد یا آنگلا مرکل چه رویکردی در پیش گرفت! یا رئیس جمهور برزیل چه برخوردی کرد. عملکرد دولت‌ها با وزیران بهداشت کشورشان چگونه بود و بسیاری دیگر.
از بین رفتن شغل‌ها هم دیگر موردی است که در بخش پنجم کتاب به آن پرداخته می‌شود. نویسنده می‌گوید، تحولات اساسی در حال وقوع هستند و در همین راستا به هوش مصنوعی اشاره می‌کند. هوش مصنوعی که تقلید از ظرافت‌های فکری انسان است آیا انسان را با چالش روبه‌ر‌و می‌کند؟ نویسنده ادامه می‌دهد که راه زیادی تا دستیابی به هوش مصنوعی فراگیر وجود دارد اما نباید از انقلاب تکنولوژی هم غافل شد. در نهایت کتاب پس از ده درس با جمله «هیچ‌چیز از پیش رقم نخورده است.» پایان می‌یابد.
فهرست ده بخش کتاب عبارت است از: کمربندی ایمنی خود را ببندید، آنچه اهمیت دارد، کیفیت دولت است نه کمیت آن، بازارها به تنهایی کافی نیستند، مردم باید به متخصصان گوش کنند، زندگی دیجیتال، ارسطو راست می‌گفت ما حیوانی اجتماعی هستیم، نابرابری بدتر خواهد شد، جهانی شدن نمرده است، جهان در حال دو قطبی شدن است، گاهی اوقات بزرگ‌ترین رئالیست‌ها، ایده‌ئالیست‌ها هستند.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«بعضی ازکشورها قرنطینه کامل اعلام کردند؛ در حالی که برخی دیگر از کشورها با استفاده از مدل‌ها و اپیدمیولوژیست‌های خودشان چنین اقداماتی انجام ندادند. علت این همه تفاوت چیست؟ واقعیت این است که علم همیشه یک پاسخ ساده ارائه نمی‌کند. این موضوع به ویژه درباره پدیده‌های جدید و نوظهوری مانند ویروس کرونا صادق است. فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، با توجه به شواهد اولیه به یک نتیجه‌گیری منطقی رسیده بود. بسیاری از دانشمندان در ابتدا معتقد بودند ویروس کرونا خطر مهمی محسوب نمی‌شود؛ اما واقعیت این بود که همه آن‌ها با استفاده از یک سری داده‌های محدود، نتیجه‌گیری شتاب‌زده‌ای می‌کردند. در آن زمان تنها چیزی که با اطمینان درباره ویروس کرونا می‌دانستیم، این بود که ناشناخته است. میزان سرایت و کشندگی این ویروس برای ما مشخص نبود.»

درباره نویسنده کتاب «ده درس برای جهان پسا کرونا»
فرید رفیق زکریا نویسنده سیاسی و تحلیل‌گر مسایل سیاسی شبکه CNN هندی ـ آمریکایی است. او نظریه‌پرداز و استاد مسائل سیاست خارجی آمریکا هم هست و از استادان شناخته شده این رشته محسوب می‌شود. زکریا مدرک دکترایش را از دانشگاه هاروارد زیر نظر ساموئل هانتینگتون استاد مشهور علوم سیاسی دریافت کرده است. فرید زکریا چندین عنوان مقالۀ تخصصی در موضوع سیاست خارجی آمریکا و همچنین نظام بین‌الملل نوشته است.
همچنین زکریا دو کتاب نوشته که بسیار پر مخاطب بوده است دو کتاب او با عنوان جهان بعد از آمریکا و آینده آزادی، مسائل مهمی نظیر دموکراسی، آزادی و دیگر موضوعات مربوط به آمریکا می‌پردازد. او همچنین مجری برنامه شبانگاهی GPS در
سی‌ان‌ان است. وی همچنین به عنوان کارشناس مسائل سیاستگذاری در کانال‌های تلویزیونی سراسری سی‌ان‌ان، پی‌بی‌اس و شبکه ای‌بی‌سی فعالیت دارد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «ده درس برای جهان پسا کرونا»
کتاب توسط «مهرداد عاقدی» به فارسی برگردانده شده است. همچنین کتاب از سوی انتشارات طرح نو برای علاقه‌مندان مطالعه راهی بازار کتاب ایران شده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده