کتاب | دانش | سلامت | عمومی | میانسالی
میانسالی شابک: 9786004903998 160 صفحه 190 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 میانسالی کریستوفر همیلتن میثم محمد امینی دانش سلامت عمومی

1,000,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

کتاب «میانسالی» نوشتۀ کریستوفر همیلتن
دوران میانسالی چگونه دورانی و میانسالی چه‌جور تجربه‌ای است؟ یک انسان میانسال در دوران معاصر چه نوع احساساتی را تجربه می‌کند؟ کتاب «میانسالی» (Middle Age) از کریستوفر همیلتن کتابی دربارۀ یکی از نقاط عطف سِنّی و یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی انسان است.
کریستوفر همیلتن در کتاب «میانسالی» تجربه‌های شخصی خود از میانسالی و نیز آثار و افکار و اندیشه‌های تعدادی از بزرگترین نویسندگان و فیلسوفان را می‌کاود تا شرحی از تجربۀ میانسالی و ماهیت این تجربه در روزگار معاصر به دست دهد.
در کتاب «میانسالی» موضوعات مختلفی، در نسبت و پیوند و ارتباط با تجربۀ میانسالی و مفهوم و معنای آن، مورد بررسی و دستمایۀ تأمل قرار گرفته‌اند.
همیلتن در کتاب «میانسالی» به زبانی راحت و به‌شیوه‌ای خوشخوان از یکی از عمیق‌ترین و ظریف‌ترین تجربه‌های بشری می‌نویسد و وجوه گوناگون آن را، با محوریت نقل تجربۀ خاص و غریب خودش از میانسالی، می‌کاود و ماحصل تجربه‌ها و افکار خود و افکار دیگران درباب میانسالی را صمیمانه و به‌دور از پیچیده‌گویی و دشوارنویسی با ما در میان می‌گذارد.
متن اصلی کتاب «میانسالی» اولین بار در سال 2009 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «میانسالی»
همان‌طور که کریستوفر همیلتن خود در ابتدای مقدمۀ کتاب «میانسالی» توضیح می‌دهد، «این کتاب بازنمای کوششی است برای اندیشیدن دربارۀ برخی خصوصیات محوریِ میانسالی از منظری فلسفی.»
همیلتن در همین مقدمه توضیح می‌دهد که در نگارش کتاب «میانسالی» برای درک پدیده‌ – یا شاید پدیده‌هایی – که به میانسالی شکل می‌دهد از تجربه‌های شخصی خود بهره گرفته است؛ تجربه‌هایی که به‌گفتۀ خود او و چنانکه در ادامۀ کتاب «میانسالی» شرح می‌دهد، هستۀ مرکزی آن‌ها رویدادی به‌خصوص در زندگی او بوده است. همیلتن در آستانۀ میانسالی ناگهان می‌فهمد کسی که همیشه پدرش می‌دانسته پدر واقعی او نبوده است و پدرِ واقعی‌اش شخص دیگری است. دانستن این حقیقت، همیلتن را زیرورو می‌کند و باعث می‌شود نه مثل خیلی‌ها به‌تدریج بلکه به‌قول خودش به یک آن درون میانسالی پرتاب شود.
همیلتن چیزی را می‌فهمد که باعث می‌شود در آستانۀ میانسالی دیگر برای او هیچ‌چیز مثل گذشته نباشد و کتاب «میانسالی» بخشی از تلاش اوست برای درک اینکه چیزها اکنون به‌چشمش چطور می‌نمایند و قبلاً چگونه می‌نمودند.
کتاب «میانسالی» اما صرفاً شرح تجربه‌های شخصی نویسنده از میانسالی نیست بلکه کوششی است برای پیوند زدن این تجربه‌ها به تجربه‌های دیگران از میانسالی و تأملی فلسفی دربارۀ اینکه میانسالی چیست و چه نوع احساساتی را با خود به‌همراه می‌آورد و چه تغییری در نگرش انسان به جهان و آدم‌ها و رویدادهای پیرامونش پدید می‌آورد.
همیلتن در کتاب «میانسالی» تجربه‌های خود از میانسالی را به تجربه‌های همگانی از این موقعیت پیوند می‌زند. او در شرح میانسالی و کاوش در وجوه گوناگون آن، به آثار نویسندگانی چون تالستوی و داستایفسکی و اندیشه‌های فلاسفه‌ای چون شوپنهاور و نیچه نقب می‌زند و این‌گونه میانسالی را به‌لحاظ فلسفی مورد واکاوی قرار می‌دهد.
اتفاقی بودن زندگی، تن، زمان، وزن و بی‌وزنی، تنهایی، گوشت و پوست، نوستالژی، ملال، گناه، خودکشی، لذت، وفور و اشباع، گفت‌وگو، بچه‌ها و چشم‌انداز زندگی مضامین و مفاهیمی هستند که مباحث مربوط به میانسالی در کتاب «میانسالی» حول آن‌ها می‌گردد.

دربارۀ کریستوفر همیلتن، نویسندۀ کتاب «میانسالی»
کریستوفر همیلتن (Christopher Hamilton) پژوهشگر و مدرس فلسفه است. او در کالج کینگ لندن درس می‌دهد و از همان‌جا لیسانس فلسفه و از کالج بیر کبک لندن فوق لیسانس و دکترای فلسفه گرفته است. همیلتن همچنین بخشی از دورۀ دکترای خود را در دانشگاه بن آلمان گذرانده و در آن‌جا فلسفه و ادبیات خوانده است.
همیلتن همان‌قدر که به فلسفه علاقه دارد به ادبیات و زندگی‌نویسی هم علاقه‌مند است و پژوهش‌های او عمدتاً به‌صورت میان‌رشته‌ای است و حوزه‌هایی را دربرمی‌گیرد که ادبیات و فلسفه باهم تلاقی می‌کنند.
بررسی مضامینی در فلسفۀ اخلاق، با نگاهی به زیبایی‌شناسی و فلسفۀ دین، نقطۀ اصلی تمرکز همیلتن در پژوهش‌های اوست. همیلتن معتقد است که فلسفه تقریباً ارتباطش را با اهداف دیرین خود، یعنی جستجوی حکمت و کندوکاو در معنای زندگی، از دست داده است. از همین روست که در تحقیقات او این موضوعات نقشی محوری ایفا می‌کنند.
از آثار کریستوفر همیلتن می‌توان به کتاب‌های «چگونه رنج بکشیم» و «فلسفۀ زندگی: تأملاتی درباب حیات، معنا و اخلاق» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «میانسالی»
کتاب «میانسالی» با ترجمۀ میثم محمدامینی در نشر نو منتشر شده است.
میثم محمدامینی، متولد 1361 در تهران، مترجم ایرانی است. او دارای دکترای فلسفۀ علم و عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ مطالعات فناوری دانشگاه شهید بهشتی است.
از ترجمه‌های میثم محمدامینی می‌توان به کتاب‌های «فلسفۀ عشق»، «فلسفۀ زندگی»، «رُبات مخفی: نخستین سال انسان بودنم»، «جهش اجتماعی»، «چرا به علم اعتماد کنیم؟»، «علم و شعر» و «ساخت واقعیت اجتماعی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down