کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | دلایل خوب برای احساس های بد
دلایل خوب برای احساس های بد شابک: 9786222810191 376 صفحه 450 گرم تیراژ: 421 دلایل برای احساس راندولف ام . نسه بنفشه شریفی خو علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

2,021,250 ریال 2,695,000 ریال

ناشر: پندار تابان

چاپ پنجم

کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد: چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و... وجود دارند؟»، اثر راندولف ام. نسه
آیا زیست‌شناسی تکاملی می‌تواند گرهی از راز اختلالات روانی بگشاید؟ پاسخ راندولف ام. نسه در کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد: چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و... وجود دارند؟»، به این پرسش مثبت است.
کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد»، با عنوان اصلی Good Reasons for Bad Feelings: Insights from the Frontier of Evolutionary Psychiatry، کتابی است که در آن از منظر روانشناسی تکاملی به اختلالات روانی و ریشه‌های این اختلالات پرداخته شده است.
راندولف ام. نسه در کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» بر اساس دیدگاه‌های زیست‌شناسی تکاملی علت اختلالاتی چون اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و... را شرح داده است تا کسانی را که با انواع اختلالات روانی درگیرند به درک روشن‌تر و دقیق‌تری از منشاء این اختلالات برساند و آنها را در درمان بهتر اختلالات روانی یاری کند.
چنانکه راندولف ام. نسه خود در مقدمۀ کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» اشاره می‌کند او زمانی تصمیم به نوشتن این کتاب گرفته که دریافته است «زیست‌شناسیِ تکاملی می‌تواند تفسیرهای جدیدی از اختلالات روانی به دست دهد».
متن اصلی کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» نخستین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد
یکی از پرسش‌های اساسی که کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» حول آن شکل گرفته، این است که اگر اصل انتخاب طبیعی را در روند تکامل بپذیریم چرا با وجود انتخاب طبیعی باز هم انسان‌ها این‌قدر آسیب‌پذیر و ضعیف هستند. راندولف ام. نسه در کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» معتقد است که طرح چنین پرسشی «می‌تواند به درک بیماری‌های روانی و ارائه‌ی درمان‌های مؤثرتر کمک کند.» او در این کتاب زیست‌شناسی تکاملی را با روانپزشکی تطبیق می‌دهد و این‌گونه راهی به کشف و شناخت روانپزشکی تکاملی می‌گشاید. در واقع «دلایل خوب برای احساس‌های بد»، چنانکه راندولف ام. نسه خود تأکید می‌کند، «گزارشی است از حیطه‌ی روان‌پزشکی تکاملی با دیدی جامع».
در کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» قرار است پاسخی به این پرسش داده شود که چرا انسان در برابر اختلالات روانی آسیب‌پذیر است و این پاسخ قرار است با توجه به زیست‌شناسی تکاملی پیدا و ارائه شود. در این کتاب اگرچه صحبت از موضوعی تخصصی در حیطۀ روان‌پزشکی و روان‌درمانی است، اما راندولف ام. نسه با زبانی ساده و شیرین و با استفاده از نقل قصه‌وارِ تجربیات خود در عرصۀ روان‌پزشکی مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به این عرصه را با خود همراه می‌کند و آنها را به سیری در دنیای پیچیده اختلالات روانی و کشف ریشه‌های این اختلالات و دلیل آسیب‌پذیری دربرابر آن‌ها فرامی‌خواند.
در بخشی از کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» می‌خوانید:
«اختلالات روانی چنان مانند طاعون به جان نوع بشر افتاده است که همه‌ی ما هرچه سریع‌تر خواهان رسیدن به پاسخ و راه حل هستیم. در حال حاضر روان‌پزشکیِ تکاملی فواید عملی چندی به دست می‌دهد، اما بازده نهایی زمانی خواهد بود که محققان، متخصصان بالینی و بیماران، پاسخ‌هایی مناسب برای سؤالاتی بیابند که این زاویه‌ی دیدِ جدید پیش روی آنها قرار داده است. در همین‌حال، روان‌پزشکی تکاملی دربردارنده‌ی بینش‌هایی فلسفی نیز هست. این سؤال به ذهن اکثر ما خطور کرده است که چرا زندگی بشر آکنده از رنج و آلام است. بخشی از پاسخ این سؤال این است که احساساتی مانند اضطراب، بی‌حوصلگی و رنج در روندِ انتخاب طبیعی شکل گرفته‌اند، چون سودمند هستند. بخش دیگر پاسخ در این واقعیت نهفته است که ژن‌های ما از این آلام سود می‌برند. گاهی احساسات آزاردهنده طبیعی اما غیرضروری هستند، چون نداشتن این احساسات می‌تواند برایمان به شدت گران تمام شود. همچنین دلایل تکاملی خوبی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا ما تمایلاتی داریم که قادر به برآورده کردنشان نیستیم، یا تکانه‌هایی که قادر به کنترل کردنشان نیستیم و همین‌طور اینکه چرا روابطی داریم که سرشار از مشکلات مختلف هستند. اما از همه‌ی اینها مهم‌تر و اساسی‌تر این است که تکامل می‌تواند ریشه‌های ظرفیت خارق‌العاده‌ی ما برای عشق و محبت و نیکی را توضیح دهد و همین‌طور به این پرسش پاسخ دهد که چرا بهای این احساسات ارزشمند رنج، احساس گناه و اهمیت دادن به این نکته است که دیگران درباره‌ی ما چگونه فکر می‌کنند.»
کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد: چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی‌حوصلگی و... وجود دارند؟»، با ترجمۀ بنفشه شریفی‌خو در انتشارات پندار تابان منتشر شده است.

درباره راندولف ام. نسه، نویسنده کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد
راندولف ام. نسه (Randolph M. Nesse)، متولد 1948، پزشک، دانشمند و نویسنده امریکایی است. او در بنیانگذاری روانپزشکی تکاملی سهمی به‌سزا و مهم دارد. راندولف ام. نسه زمانی استاد روانپزشکی و روانشناسی بوده است. کمک به تأسیس یکی از اولین کلینیک‌های اختلالات مربوط به اضطراب از جمله اقدامات مهم او در زمینه روانپزشکی به حساب می‌آید. او همچنین سازمان‌‌دهنده اولیه و دومین رئیس انجمن تکامل انسانی بوده و اکنون رئیس انجمن بین‌المللی تکامل، پزشکی و بهداشت عمومی است.

رتبۀ کتاب «دلایل خوب برای احساس‌های بد» در گودریدز: 4.14 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم