کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | رساله و شرح آینده یک خیال
رساله و شرح آینده یک خیال شابک: 9786222671075 160 صفحه 175 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 رساله آینده خیال زیگموند فروید ابراهیم رنجبر احسان کریمخانی علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

875,000 ریال 1,250,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ یکم

کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» اثر زیگموند فروید
اثری از زیگموند فروید دربارۀ دین و منشاء و آیندۀ آن، به‌همراه سه شرح بر این اثر. کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» شامل متن کتاب «آیندۀ یک خیال» زیگموند فروید، که در سال‌های دور با عنوان «آیندۀ یک پندار» نیز به فارسی ترجمه شده است، و شروح و تفاسیری بر این کتاب است.
کتاب «آیندۀ یک خیال»، با عنوان اصلی Die Zukunft einer Illusion، کتابی از فروید است که متن اصلی آن اولین بار در سال 1927 منتشر شده است.
در کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» سه شرح در کنار متن این کتاب آمده که در هرکدام از آن‌ها این کتاب از منظر و زاویه‌ای و با برجسته شدن وجهی از آن، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

مروری بر کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال»
زیگموند فروید در کتاب «آیندۀ یک خیال»، از منظر روان‌کاوی به موضوع دین و پیدایش آن می‌پردازد و توضیح می‌دهد که از منظر او ریشۀ دین در کجاست، دین چگونه در جوامع رشد می‌کند و چه آینده‌ای می‌توان برای آن متصور بود. او در این کتاب، مباحث حوزۀ روانکاوی و نظریاتی را که خود واضع‌شان بوده است، وارد حیطۀ فرهنگ می‌کند و دین را در متن فرهنگ و تمدن بشری مورد بررسی قرار می‌دهد و ریشه‌یابی می‌کند.
فروید در کتاب «آیندۀ یک خیال» مفاهیمی را که در روانکاوی مطرح کرده است به کار می‌گیرد تا با وام‌گیری از آن مفاهیم و به‌کارگیری آن‌ها در تحلیل دین و تمدن و فرهنگ، به توضیح دین و منشاء آن بپردازد و با اتکا به روانکاوی، چشم‌اندازی از آیندۀ آن به دست دهد و بر سِیرِ پیدایش و رشد دین نور بتاباند.
در کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» هم درمی‌یابیم که فروید، براساس بنیان‌های نظری خودش که از حیطۀ روانکاوی آمده‌اند و به سازوکار روان انسان مربوط می‌شوند، چگونه به دین و ریشۀ آن می‌نگرد و دین را چطور در زمینۀ فرهنگ و تمدن و در ارتباط با ساختار روانی انسان مطالعه می‌کند و هم با سه تفسیر که بر کتاب «آیندۀ یک خیال» او نوشته شده‌اند آشنا می‌شویم.
کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» این امکان را مهیا می‌کند که، علاوه بر آشنایی با دیدگاه پدر و بنیانگذار روانکاوی دربارۀ دین، از سه زاویه به دیدگاه فروید در این باره بنگریم.
نویسندگان هر یک از شرح‌های آمده در کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» از دریچه‌ای به متن فروید نور تابانده‌ و در آن تأمل کرده‌اند و وجهی از این کتاب را مورد بررسی قرار داده‌اند و آن را زیرِ ذره‌بین گذاشته‌اند. از همین رو این سه شرح، مکمل یکدیگرند و در کنارِ هم تحلیلی جامع و چندوجهی از کتاب «آیندۀ یک خیال» فراهم آورده‌اند.
کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» از متن کتاب «آیندۀ یک خیال» و این سه مقاله در شرح این کتاب تشکیل شده است: «واسازی آیندۀ یک خیال نوشتۀ فروید: هشت ریسمانِ مفهومی» نوشتۀ اتل سپکتور پرسون، «آیندۀ یک خیال: بلاغت نقد فروید از باور دینی» نوشتۀ جاناتان لیر و «بنیادگرایی دینی و خشونت» نوشتۀ ومیک دی. ولکان.

دربارۀ زیگموند فروید، نویسندۀ کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال»
زیگموند فروید (Sigmund Freud)، متولد 1856 و درگذشته به سال 1939، عصب‌شناس و روانکاو اتریشی بود.
فروید بنیانگذار دانش روانکاوی و یکی از تأثیرگذارترین متفکران بر ساحت‌های گوناگون هنر و فرهنگ و اندیشه در قرن بیستم است. او با پرداختن به قلمرو ناخودآگاه، عرصه‌ای تازه را در روانکاوی گشود که از محدودۀ روانشناسی و روانکاوی و روان‌درمانی بسیار فراتر رفت و با حیطه‌هایی چون تولید هنری و ادبی و نیز تفکرات فلسفی و علوم سیاسی و اجتماعی و... درآمیخت.
آرای فروید باب تازه‌ای را در نقد هنری و ادبی گشود و تفسیری تازه از خلق هنری و ادبی ارائه داد. تأثیر او را از جمله بر مکتب هنری و ادبی سوررئالیسم و آثار سوررئالیستیِ نقاشی و سینما و ادبیات می‌توان دید.
از آثار زیگموند فروید می‌توان به کتاب‌های «تفسیر خواب»، «سه رساله دربارۀ نظریۀ جنسی»، «آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره»، «توتم و تابو»، «تمدن و ملالت‌های آن»، «موسی و یکتاپرستی» و «لئوناردو داوینچی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال»
کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال» با ترجمۀ ابراهیم رنجبر و احسان کریمخانی در انتشارات نگاه منتشر شده است.
ابراهیم رنجبر، متولد 1369، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «سوفوکلس و فلسفه: جستارهایی دربارۀ نمایشنامه‌های ادیپوس»، «ملکوت و جنت»، «فانتزی» و «هنر در مقام الهیات: از عصر پسامدرن تا قرون وسطی» اشاره کرد.

احسان کریمخانی، متولد 1358، مترجم ایرانی است. او، به‌جز مشارکت در ترجمۀ کتاب «رساله و شرح آیندۀ یک خیال»، کتابی به نام «هگل، کوژو، لکان: دگردیسی‌های دیالکتیک (به‌ همراه پنج نامۀ منتشرنشدۀ لکان به کوژو)» را نیز به فارسی ترجمه کرده است.

کتاب «آیندۀ یک خیال» فروید، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، با عنوان «آیندۀ یک پندار» نیز به فارسی ترجمه شده است. این ترجمه، که مترجم آن هاشم رضی است، سال‌ها پیش منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down