کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | نامه هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان
نامه هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان شابک: 9786227554380 316 صفحه 252 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1400 نامه هایی تربیت زیبایی شناختی انسان فریدریش شیلر سید مسعود حسینی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

727,500 ریال 970,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ یکم

کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان» نوشتۀ فریدریش شیلر
Letters Upon the Aesthetic Education of Man
کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان» نوشتۀ فریدریش شیلر سال 1975 منتشر شده است. کتاب اثری فلسفی ـ نظری است که دیدگاه سیاسی و اخلاقی‌ آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. کتاب حاضر دشوار و دارای مطالب فلسفیِ عمیق است. مترجم نیز برای درک بهتر علاقه‌مندان مضامین کتاب را در پیشگفتار توضیح می‌دهد.
مترجم در بخشی از یادداشت می‌نویسد: «شیلر در نامه‌ها استعداد و نبوغ خود را در فلسفه و تاریخ و نگریستن به این دو در آینۀ یکدیگر آشکار می‌سازد. بی‌شک نمی‌توان این اثر را از حیثِ دامنه و عمق و استحکام نظری با آثار بزرگی چون نقدِ قوۀ حکمِ کانت و درسگفتارهایی در بابِ زیبایی شناسی هگل مقایسه کرد. با وجود این، ایده‌ها و مضامینِ بدیعی در آن مطرح شده‌اند که نشاندنِ این اثر را در ردیف آثار کلاسیک فلسفۀ آلمان موجه می‌دارند.»

درباره کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان»
کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان» از بیست‌وهفت نامۀ فلسفی عمیق تشکیل شده است. همچنین مترجم به دلیل آگاهی و اطلاع خواننده از چگونگی شکل‌گیری نامه‌ها و زمینه تاریخی و فرهنگی آن، استدلال‌های مندرج فصلی از کتاب شیلر در مقام فیلسوف با عنوان «نامه‌های زیبایی‌شناختی: زمینه و چکیده» از فردریک بیزر را ترجمه کرده و با عنوان مقدمه در کتاب گنجانده است.
در قسمتی از کتاب آمده است:
«اما چگونه زیبایی‌شناسی قرار است راه‌حلی برای مسئلۀ سیاسی فراهم کند؟ به زعم شیلر، پاسخ این پرسش را باید در انسان‌شناسیِ فلسفی ـ‌ تاریخی جست‌وجو کرد. انسان مدرن از نظر شیلر انسان دوپاره، انسانِ بیگانه‌ گشته است. این بیگانگی و دوپارگی در فعالیت‌های متضادِ “حس” و “عقل” متجلی می‌شود: “اگرچه عقل وحدت را اقتضا می‌کند، طبیعت مقتضیِ تکثر است، و انسان به تصرفِ این دو [قلمروِ] قانونگذاری در می‌آید. قانون عقل از طریق نوعی آگاهیِ تطمیع‌ناپذیر و قانون طبیعت از طریق نابودناشدنی به انسان القا می‌شود.”»
همچنین در بخشی از نامۀ هفتم کتاب می‌خوانیم:
«بنابراین، منشِ زمانه باید نخست از خفت و خواریِ عمیقش قامت راست کند، از یک سو خودش را از سلطۀ کورِ طبیعت دور کند و از سوی دیگر به صفا، راستی و سرشاریِ خویش بازگردد، که وظیفۀ نه یک قرن بلکه قرن‌هاست. با کمالِ میل اعتراف می‌کنم که در این فاصله بسی تلاش‌ها ممکن است به طورِ تکین موفق از کار درآیند، اما در کل از این طریق هیچ بهبودی حاصل نخواهد شد و تناقضِ رفتار همواره در مقابلِ وحدتِ ضابطه‌ها به اثبات خواهد رسید. بشریت در سایر بخش‌های جهان در سیاه‌پوستان محترم شمرده خواهد و در اروپا در اندیشمندان بی‌حرمت خواهد شد. اصولِ کهن باقی خواهد ماند ولی جامۀ قرن را به تن خواهند کرد، و فلسفه نامِ خویش را مهر تأییدِ سرکوبی خواهد ساخت که در گذشته کلیسا مجوزش را صادر می‌کرد. آدمی از یک طرف، وحشت‌زده از آزادی‌ای که در نخستین تلاش‌های او همیشه در مقامِ دشمن اعلام وجود می‌کرد، خود را به میان بازوان نوعی بندگی راحت‌طلبانه خواهد افکند و، از طرف دیگر در چنبرۀ قیمومت پرتکلف ناشی از استیصال، از بی‌قیدی وحشی صفت وضع طبیعی سر در خواهد آورد. غصب به سستی طبیعت بشری و قیام به ارج آن استناد خواهد کرد، تا اینکه سرانجام فرمانروای بزرگِ همۀ امور بشری، قدرت کور، به میان میدان قدم می‌گذارد و به پیکار ظاهریِ اصول همانند نوعی مسابقۀ مشت‌زنی معمول فیصله می‌دهد.»

درباره نویسنده کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان»
یوهان کریستوف فریدریش فون شیلر به آلمانی Johann Christoph Friedrich von Schiller نمایشنامه‌نویس، فیلسوف پزشک و مورخ آلمانی است. شیلر سال 1759 در مارباخ آم نکا متولد شد. او یکی از نامدارترین نمایشنامه‌نویسان آلمانی محسوب می‌شود. فون شیلر همراه گوته چهرۀ اساسیِ کلاسیک وایمار معرفی شده است. اشعار آلمانی شیلر بسیار محبوبیت دارند و بسیاری از نمایشنامه‌های او نیز به عنوان قطعه تئاترهای استاندارد در آلمان شناخته می‌شوند. بهتر است بدانید عمده آثار شیلر جنبۀ آزادی‌خواهانه دارند.
نمایشنامه‌های نوشته شده شیلر عبارتند از: راهزنان، توطئه فیسکو از اهالی جنوا، نیرنگ و عشق یا «خدعه و عشق»، دون کارلوس، والنشتاین، ماریا استوارت، دوشیزۀ اورلئان، عروسِ مسینا، ویلهم تِل.
آثار تاریخی مکتوب شیلر نیز عبارتند از: تاریخ انقلاب هلند، تاریخ جنگ سی‌ساله.
از نوشته‌های فلسفی فون شیلر هم می‌توان به نامه‌های آگوستنبورگ، آزادی دولت فرزانگی و دربارۀ اشعار ساده‌لوحانه و احساسی اشاره کرد.
فریدریش فون شیلر سال 1805 و در سن 45 سالگی از دنیا رفت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان»
کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان» توسط سید مسعود حسینی برای علاقه‌مندان فلسفه و اندیشه به فارسی ترجمه شده است. چاپ و نشر کتاب را انتشارات بیدگل به عهده داشته است.

رتبه کتاب «نامه‌هایی در تربیت زیبایی شناختی انسان» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down