سفرنامه برزخ شابک: 9786227554625 88 صفحه 105 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 سفرنامه برزخ محمد رضایی راد علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

540,000 ریال 720,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ دوم

کتاب «سفرنامه برزخ» نوشته محمد رضایی‌راد
کتاب «سفرنامه برزخ» نوشته محمد رضایی‌راد نمایشنامه‌ای برای علاقه‌مندان به نمایشنامه ایرانی است. نویسنده در ابتدای کتاب از چگونگی شکل‌گیری نمایش برای خواننده می‌گوید.
گاهی اتفاقات در نزدیکی و روزمره‌ی ما که به سادگی از کنارش می‌گذریم؛ سبب خلق نمایش یا رمان و داستانی توسط نویسندگان می‌شود که با مفاهیم ساده و قابل درک برای همگان مناسب می‌شوند. اتفاقاتی که با گذشت سال‌ها هنوز کهنه نشده‌اند. کتاب «سفرنامه برزخ» با خلق سه شخصیت‌ میانسال و یک جوان با نثری ساده به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.
در بخشی از «سفرنامه برزخ» می‌خوانیم:
یادم نیست چی می‌گفتن. صحبت بیست‌سی‌سال پیشه. خلاصه بعد از شیش هفت ماه باز برگشتن. برای چی نمی‌دونم. اتاق می‌خواستن. از قضا همین اتاق خالی بود. دیدم زن و شوهر نیستن هنوز. زن و شوهر هم که نباشن هم که نمی‌شه. آقا همین‌جا فی‌الفور جلی چشم من خطبه خوندن، عقد کردن باهم... شما نگاه کن جوون‌های امروزی رو... خلاصه... سرتون هم درد می‌آرم... ولی اینجا رو گوش کن... من یه لحظه دیدم شکم زنه انگار بلاست. یه آن شک کردم ـ ازش هم پرسیدم فکر کنم حتی ـ ولی به خودم گفتم نمیشه که اینها همین الان ازدواج کردن با هم. حالا نگو زنه واقعا حامله‌ست...جوون‌های امروزی این چیزها سرشون نمیشه که؛ حلال و حروم سرشون نمیشه که...
درباره نویسنده نمایشنامه «سفرنامه برزخ»
محمد رضایی‌راد نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرانی است. او سال 1345 در رشت متولد شد. تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی‌اش را در رشت گذراند و در رشتۀ ادبیات فارسی از دانشگاه رشت فارغ‌التحصیل شد. رضایی‌راد سال 1358 به کلاس‌های تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رفت و در نمایش‌های آنجا بازی می‌کرد. پدر رضایی‌راد هفته‌نامۀ محلی «نقش قلم» را سال 1359 منتشر می‌کرد که او هم هرازگاهی شعر و مطلب سینمایی در آن می‌نوشت. سپس در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی در دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرد و مدرک فوق لیسانس دریافت کرد.
در سال‌های 1365 تا 1369 او با همکاری محمد تقی صالح‌پور، علی صدیقی، بهزاد عشقی نشریۀ فرهنگی «ویژۀ فرهنگ، هنر و ادبیات نقش قلم» را منتشر می‌کرد.
سال 1372 وی توانست اولین فیلمنامه‌اش را با عنوان «بچه‌های مدرسۀ همت» به رضامیرکریمی کارگردان ایرانی بفروشد. این فیلمنامه پس از مدتی، سریالی 13 قسمتی شد. از دیگر فعالیت‌‌های محمد رضایی‌راد می‌توان به نشریه «هشت روز هفته» اشاره کرد. او همچنین به مدت 12 سال با شرکت معماری و شهرسازی همکاری می‌کرد که نتیجۀ آن پژوهش و نگارش «تاریخ اجتماعی شهر در ایران باستان» بود.
رضایی‌راد مدتی ممنوع الکار در تئاتر بود، اما می‌توانست در سینما فعالیت کند. او در همین سال‌ها فیلمنامه فیلم «خسته نباشید!» را نوشت. این فیلمنامه توسط افشین هاشمی و محسن قرایی کارگردانی شد. با وجود دوری از سالن‌های تئاتر رضایی‌راد در فضاهای خصوصی نمایش‌هایی نیز اجرا می‌‌کرد.
مقالات و نوشته‌های محمد رضایی‌راد در مدت این سال‌ها در مطبوعات مختلفی چون روزنامه توس، شرق، نوروز، اعتماد، اعتمادملی، همشهری و نشریات به چاپ رسیده‌اند.
آثار نمایشنامه محمد رضایی‌راد عبارتند از: «بازگشت به خانۀ نخست و هشتمین خان»، «خانم قرمزی: یک نمایش غیر فاخر»، «جوهر گوگرد»، «فرشتۀ تاریخ»، «رویای طاهره‌گان خاموش»، «رقصی چنین»، «و این تنها بازی جهان بود»، «نا کجا و دو نمایشنامه دیگر» و...
درباره چاپ و نشرکتاب «سفرنامه برزخ»
کتاب سفرنامه برزخ را انتشارات بیدگل برای دوستداران نمایشنامه ایرانی چاپ و منتشر کرده است.

ادامه keyboard_arrow_down