کتاب | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ اقتصاد | رکود بزرگ و سیاست نو
رکود بزرگ و سیاست نو شابک: 9786004971270 144 صفحه 170 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 رکود بزرگ سیاست اریک راچوی مختار قادری علوم انسانی اقتصاد تاریخ اقتصاد

750,000 ریال 1,000,000 ریال

ناشر: دنیای اقتصاد

چاپ دوم

کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» نوشتۀ اریک راچوی
پژوهش و تحلیلی نقادانه درباب سیاست امریکا در قبال بحران اقتصادی بزرگی که در اواخر دهۀ 20 میلادی دنیا را فراگرفت. کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو»، با عنوان اصلی The Great Depression and the New Deal: A Very Short Introduction، کتابی‌ست که در آن با رویکردی انتقادی و تحلیلی به سیاست موسوم به «نیو دیل» یا «سیاست نو»، که فرانکلین روزولت در زمان ریاست جمهوری‌اش در دهۀ 30 میلادی برای مقابله با رکود بزرگ آن را اجرا کرد، پرداخته شده است.
رکود بزرگ احتمالاً برای آن‌ها که تاریخ و به‌ویژه تاریخ اقتصادی جهان در نیمۀ اول قرن بیستم را مطالعه کرده‌اند اصطلاحی آشناست. این رکود، بحران اقتصادی بزرگی بود که یک دهه قبل از جنگ جهانی دوم شروع شد و تأثیری جدی در جهان به‌جا گذاشت.
اریک راچوی در کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» از کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌های سیاست امریکایی «نیو دیل» در مقابله با رکود بزرگ و تأثیرات این سیاست بر آینده امریکا سخن می‌گوید و نیز تصویری از شرایط جهان در دوران رکود بزرگ ارائه می‌دهد و از ابعاد تأثیر این رکود می‌گوید.
کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو»، چنانکه راچوی خود در مقدمۀ این کتاب تأکید می‌کند، حکم مقدمه‌ای را دارد برای مطالعه درباب موضوعی که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
متن اصلی کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» اولین بار در سال 2007 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو»
کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» از مقدمه، هفت فصل و یک بخش نتیجه‌گیری با عنوان «سبک جدید آمریکایی در داخل و در سراسر جهان» تشکیل شده است. اریک راچوی در کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» در پی آن است که با تحلیل سیاست «نیو دیل» نشان دهد که این سیاست واقعاً تا چه حد در مقابله با رکود بزرگ در آمریکا مؤثر بوده و ایرادها و اشکالات آن چه بوده و چقدر بر آینده امریکا تأثیرگذار بوده است.
راچوی در فصل اول کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» تصویری از جهانی که رکود بزرگ در آن اتفاق افتاد و جایگاه امریکا در این جهان ارائه می‌دهد و در فصل‌های بعدی کتاب به موضوعاتی چون واکنش‌ها به رکود بزرگ، تأثیرات گسترده آن و نیز وجوه گوناگون سیاست نو یا همان «نیو دیل» می‌پردازد.
فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» عبارتند از: «جهان در بدهی»، «سال‌های ریاست‌جمهوری هوور»، «مردم آمریکا در رکود»، «تورم عمدی و جبران»، «مدیریت مزرعه و کارخانه»، «قدرت همسنگ‌کننده» و «پایان یک آغاز».
در بخشی از کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» می‌خوانید: «در سال 1932 اقتصاد ایالات متحده در بدترین وضعیت خود در تاریخ مدرن قرار داشت. ارتشی از کهنه‌سربازان نظامی و بیکار در واشنگتن دی سی جمع شدند و راهپیمایی کردند. بیکاری در حدود 25 درصد بود. در واقع به نظر می‌رسید که تمام جهان به حالت سکون درآمده است. در مواجهه با این بحران، فرانکلین د. روزولت با پذیرش نامزدی حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری، در یک سخنرانی خود را متعهد به "سیاست نو برای مردم آمریکا" کرد. تنها در آن سخنرانی، عناصر "سیاست نو" شامل افزایش زیرساخت‌های عمومی، حمایت از قیمت‌های بخش کشاورزی، ایجاد بازارهای جدید وام مسکن، کوتاه کردن روز و هفته کاری، تنظیم اوراق بهادار، بازسازی تجارت بین‌الملل، احیای جنگل در حومه شهرها و (قانون معروف) لغو ممنوعیت بود. بعد از در دست گرفتن اداره دولت در سال 1933، روزولت در همکاری با کنگره، قوانین تمامی تدابیر گفته‌شده و حتی موارد بیشتر را به تصویب رساند: در پایان این دهه، سیاست نو رشد کرده بود و شامل تأمین اجتماعی برای سن بالا، بیکاری، ناتوانی، مدیریت آبخیزداری، حمایت از تشکیل اتحادیه‌ها، بیمه‌سپرده و یک سیستم فدرال رزرو تقویت‌شده، همراه با دیگر نوآوری‌ها می‌شد.
سیاست نو بعضی اوقات شامل مجموعه‌ای متنوع از اجزای متناقض بود که اندیشمندان هنوز در جمع‌بندی آن دچار مشکل هستند. تاریخ‌دانان اغلب با گفته ایزایا برلین موافقند که در کتاب خود در سال 1955 نوشت سیاست نو یک اقدام متعادل‌کننده موثر بود که قادر به "تطبیق آزادی فردی... با حداقلی ضروری از نظم و اقتدار" بود. اما همان‌طور که دیوید م. کندی در کتابش اشاره می‌کند، ما تنها هنگامی می‌توانیم سیاست نو را درک کنیم که "توسط فانوس نورانی تاریخ روشن شود".»

درباره اریک راچوی، نویسنده کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو»
اریک راچوی (Eric Rauchway) مورخ، استاد دانشگاه و رمان‌نویس آمریکایی است. راچوی پژوهشگر تاریخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آمریکای مدرن و به‌ویژه آغاز عصر پیشرفت آمریکا و نیز سیاست «نیو دیل» و دوران ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت در آمریکا است.
از راچوی، به‌جز آثار پژوهشی‌، رمانی هم منتشر شده که مرتبط با رمان معروف «گتسبی بزرگ» اسکات فیتزجرالد و درواقع دنبالۀ ماجرای تام بیوکنن، یکی از شخصیت‌های اصلی رمان «گتسبی بزرگ»، است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو»
کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» با ترجمۀ مختار قادری در انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.
مختار قادری متولد 1368 است. او کتاب‌های «اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی هایک» و «تحلیل پویایی‌های اقتصاد خرد و کلان» را نیز به فارسی ترجمه کرده است.

رتبۀ کتاب «رکود بزرگ و سیاست نو» در گودریدز: 3.66 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down