کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | چگونه درباره خدا فکر کنیم
چگونه درباره خدا فکر کنیم شابک: 9786002537775 112 صفحه 110 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 چگونه درباره کنیم مارکوس تولیوس سیسرون شهاب‌الدین عباسی علوم انسانی دین اساطیر

285,000 ریال 380,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» اثر مارکوس تولیوس سیسرون
فلسفۀ کهن به زبان امروزی. کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» ترجمه‌ای‌ست ساده و امروزی و شیرین و خودمانی از نوشته‌های مارکوس تولیوس سیسرون در زمینۀ الهیات و خداشناسی. این ترجمه که اولین بار در سال 2019 و با عنوان How to Think about God: An Ancient Guide for Believers and Nonbelievers، به زبان انگلیسی منتشر شده، مخاطب امروزی را با دیدگاه‌های یک فیلسوفِ بزرگ متعلق به اعصارِ کهن درباره خدا و منشاء هستی آشنا می‌کند.
کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» کتابی‌ست مناسب همۀ علاقمندان به مباحث مربوط به الهیات. این کتاب نه فقط متخصصان فلسفه و الهیات، بلکه مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به این مباحث را نیز به خود جلب می‌کند.
در کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» تنها با مباحث نظری و انتزاعی در زمینۀ الهیات مواجه نیستیم. این کتاب، از آن نوع کتاب‌های فلسفی‌ست که مباحث فلسفی را به صورتی ملموس بیان می‌کند و از همین رو می‌تواند برای مخاطبان غیرمتخصص نیز جذاب و گیرا باشد.

مروری بر کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم»
کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» بر پایۀ شک بر عقاید رومیان باستان در باب خدایان بنا شده است. در این کتاب امکان‌هایی برای اندیشیدن به منشاء هستی مطرح شده که خلاف رسمِ زمانۀ خود است. سیسرون در کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» امکان به پرسش گرفتن عقاید نیاکانش را درباره خدایان و نوع رابطۀ خدایان با زمینیان فراهم کرده و از همین رو کتاب او را می‌توان اثری نوآورانه در زمان خود، یعنی در دوران رُمِ باستان، به حساب آورد و البته اثری که برای مخاطب امروزی نیز حرف‌ها برای گفتن دارد، همچنان که هر اثر کلاسیکی چنین است.
سیسرون در کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» با ایجاد تردید در سنت‌های آباء و اجدادی‌اش در زمینۀ خدایان و منشاء هستی، پرسش‌ها و مسائلی را در این زمینه مطرح می‌کند که برای اجدادش مطرح نبوده‌اند. مخاطب امروزی با خواندن این کتاب، چشم‌اندازی از چندوچونِ مباحث مربوط به خداشناسی و الهیات و منشاء هستی در رُمِ باستان به دست می‌آورد و پنجره‌ای به بخشی از تاریخ فلسفه به رویش گشوده می‌شود.
متن انگلیسی کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» را دکتر فیلیپ فریمن، استاد علوم انسانی در دانشگاه پپردین در کالیفرنیا، از زبان لاتین برای مجموعه‌ای با عنوان «خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» ترجمه کرده و مقدمه‌ای نیز بر آن نوشته است. در بخشی از این مقدمه می‌خوانید: «مارکوس تولیوس سیسرون در زمره آن رومیانی بود که در سال‌های به محاق افتادن جمهوری، در جستجوی پاسخ‌هایی فراتر از دین آباء و اجدادی خود بودند. سیسرون سنت‌های سرزمین مادری خود را دوست داشت و به آن‌ها احترام می‌گذاشت. اما آن‌ها در برآوردن اشتیاق عمیق به شناخت نقش خدایان در زندگی زمینی و همین‌طور در فهم این مسئله که جهان چگونه نظم یافت، و مهم‌تر از همه اینکه آیا روح آدمی پس از مرگ به حیات خود ادامه می‌دهد یا نه، موفق نبودند.»
کتاب از مقدمۀ فیلیپ فریمن، که بخشی از آن آمد، و دو بخش با عنوان‌های «چگونه درباره خدا فکر کنیم» و «رؤیای اسکیپیو» تشکیل شده است.
کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» با ترجمه و مقدمۀ شهاب‌الدین عباسی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

دربارة مارکوس تولیوس سیسرون، نویسندة کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم»
مارکوس تولیوس سیسرون، متولد سال 106 و درگذشته به سال 43 پیش از میلاد، از سخنوران و سیاستمداران و فیلسوفان بزرگ و مشهور رُم باستان است. سیسرون از نوجوانی به آثار یونانی علاقه داشت و علاوه بر شعر و شاعری، به ترجمۀ این آثار می‌پرداخت. در کنار کارِ قلمی، فنون رزم را نیز یاد گرفت و در هفده سالگی وارد میدان جنگ شد. مدتی از عمرش را به سیر و سیاحت در شرق و آموختن فلسفه و ادبیات گذراند. بعدها وارد سیاست شد و در چهل و دو سالگی عزم کرد که به مقام کنسولی، که عالی‌ترین مقام دولتی در جمهوری رُم بود، دست یابد و دست آخر هم مرگش در سال 43 پیش از میلاد را سیاست و کشمکش‌های سیاسی بود که رقم زد.
از سیسرون، علاوه بر مجموعه‌ای از خطابه‌ها، آثاری دیگر نیز به جا مانده که از آن جمله‌اند آثاری فلسفی که سیسرون آنها را تحت تأثیر فلسفه و اندیشۀ یونان باستان نوشته است.

دربارة مجموعۀ «خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» و ترجمۀ فارسیِ آن
«خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» مجموعه‌ای است که از سال 2012 به این سو در انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر می‌شود. این مجموعه به ترجمۀ متونی از عصر باستان، از زبان اصلی به زبان انگلیسی، اختصاص دارد و اساس شکل‌گیری آن بر پایۀ این اعتقاد است که دانش کهن و آنچه متفکران اعصار کهن در باب امور مختلف، از سیاست گرفته تا زندگی فردی و اجتماعی و...، بیان کرده‌اند امروزه و در عصر مدرن نیز موضوعیت دارد و می‌تواند کمک‌کارِ انسان مدرن در بسیاری از امور زندگی باشد و او را در درک دقیق‌تر زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کند و شناخت بهتر موقعیت خود در این زمانه و اندیشیدن و تصمیم‌گیری درباره امور مختلف و تحلیل مسائل گوناگون یاری کند. به بیان دیگر این کتاب‌ها می‌خواهند نشان دهند که گذشته از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و می‌توان امروز را در آینۀ دیروز بهتر درک کرد. سیسرون، سنکا، توسیدید و پلوتارک از جمله متفکرانی هستند که آثاری از آنها در این مجموعه ترجمه و منتشر شده است.
از مجموعۀ «خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» تاکنون چند کتاب در موضوعات مختلف، با ترجمۀ شهاب‌الدین عباسی، در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. شهاب‌الدین عباسی، متولد 1345، مترجم کتاب‌هایی متنوع در زمینۀ اندیشه و ادبیات و علوم انسانی، در حوزة بزرگسالان و کودک و نوجوان، است. «آلبرت اینشتین»، «ایده‌های بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز»، «آری به زندگی»، «دور دنیای فلسفه در هشت روز»، «پسری با تخیل وحشی (داستان زندگی گابریل گارسیا مارکز، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات)» و «چگونه پا به سن بگذاریم» از جمله ترجمه‌های اوست. عباسی همچنین نویسنده و گردآورندة کتاب «آکادمی عشق (شمس و مولوی: زندگی، اندیشه‌ها و قصه‌ها)» است.

رتبۀ کتاب «چگونه درباره خدا فکر کنیم» در گودریدز: 3.61 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده