کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | چگونه آرامش خود را حفظ کنیم
چگونه آرامش خود را حفظ کنیم شابک: 9786002538130 160 صفحه 160 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 چگونه آرامش کنیم راهنمای تسلط سنکا شهاب‌الدین عباسی علوم انسانی دین اساطیر

345,000 ریال 460,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم» نوشته سنکا
راهنمای تسلط بر خشم
How to keep your cool: an ancient guide to anger management
شما چگونه خشم خود را کنترل می‌کنید؟ هنگامی‌که ساعت‌ها در ترافیک گیر افتاده‌اید و راهی جز انتظار نیست، چگونه بر خشم و عصبانیت خود غلبه می‌کنید؟ آیا دندان‌هایتان را برهم می‌‌فشارید و با بوق زدن مکرر عصبانیت خود را نشان می‌دهید؟! یا سرخوشانه آواز می‌خوانید؟ همه‌ی ما هر روزه در اجتماع و خانواده با مواردی مواجه می‌شویم که خوشایندمان نیست. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که در مواجهه با مشکلات روزمره، شما بر خشم غلبه دارید یا خشم بر شما؟ آیا می‌توانید هیجان خشم را مدیریت و کنترل کنید؟ کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم» نوشته سنکا به واکاوی خشم می‌پردازد.
اگرچه قرن‌ها از اندیشه‌های سنکا گذشته اما همیشه اندیشه‌های او برای بعضی سرچشمه و منبع الهام و راهنمای آگاهی اخلاق بوده است. اندیشه‌های او همچنان هم برای دنیای امروزی که مردم نیز بیشتر خشمگین می‌شوند؛ مفید و کاربردی هستند.
کتاب حاضر نیز توسط جیمز روم متخصص فرهنگ و تمدن یونان و روم باستان، پژوهش و به انگلیسی ترجمه شده است. جیمز روم در مقدمه می‌نویسد: «اندیشه‌های سنکا در این کتاب در عصری که بیش از بسیاری دوره‌های پیشین با جنون‌های ناشی از خشم سروکار دارد، همچنان قدرت خود را حفظ کرده و با ما سخن می‌گوید.»
درباره کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم»
کتاب، در باب خشم انسان و هیجان خشم است. همچنین کتاب برای اینکه افراد به راحتی خشمگین نشوند و یا خشم خود را زودتر متوقف کنند و اینکه بتوانند درمان کنند، راه‌هایی ارائه داده است.
در بخشی از کتاب آمده است:
البته می‌دانم که پنهان کردن هیجان‌های دیگر نیز دشوار است و شهوت، ترس و شجاعت هم نشانه‌هایی از حضور خود را بروز می‌دهند و می‌توان آن‌ها را درک کرد. در واقع، هیچ برانگیختگی شدیدی نیست که در ما وارد شود و ظاهرمان را به نحوی تغییر ندهد. پس تفاوت در چیست؟ اینکه: سایر احساسات نمایان می‌شوند، اما این یکی سر به فلک می‌کشد.
اما اگر به‌راستی بخواهی آثار خشم را بکاوی و ببینی موجب چه خسارت‌هایی می‌شود، فاش می‌گویم که هیچ طاعون و بلایی بیش از آن به بشر آسیب‌نزده است. بنگر به کشتارها، مسموم‌کردن‌ها، لجن‌پراکنی‌های متقابل طرف‌های دعوا، ویران کردن شهرها، انهدام کامل نژادها، رفتار آدم‌های سرشناس در حراج‌های عمومی، مشعل‌هایی که به ساختمان‌ها پرتاب می‌شود و شعله‌هایی که به دیوارها محدود نمی‌ماند و به دست سربازان دشمن تا منطقه‌ای وسیع‌ دامن‌‌گستر می‌شود. به سنگ‌بناهای شهرهای باشکوه بنگر که اکنون جز خاکستری از آن‌ها باقی‌نمانده است: خشم آن‌ها را ویران کرده است. به سرزمین‌های تخریب‌شده‌ای بنگر که تا چشم کار می‌کند بایر است و سکنه‌ای در آن‌ها نیست: خشم آن‌ها را روفته است. به رهبرانی بنگر که همچون نمونه‌هایی از سرنوشت‌های شوم در یادها مانده‌اند: خشم این یکی را در رختخوابش خنجر زده، آن یکی را در میان آیین مقدس میز از پا درآورده و...
درباره نویسنده کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم»
لوکیوس آنییوس سنکا Lucius Annaeus Seneca مشهور به سنکای جوان، فیلسوف رواقی، معلم و مشاور قدرتمند نرون، یکی از پادشاهان روم بود. سنکا در سال‌های اولیه سلطنت نرون تسلط و نفوذ زیادی بر او داشت. سنکا در دوران زندگی چند امپراتور را تجربه کرد و هر کدام از آنها به دلایلی با او دشمنی می‌کردند و حتی درصدد از بین بردن او برآمدند.
سنکا در دوران امپراتوری روم یکی از چهره‌های اصلی فلسفه شناخته می‌شد، او همچنین یکی از پایه‌گذاران اصلی فلسفه رواقی به شمار می‌رود. آثار او در دوران رنسانس بسیار موردنظر و نتیجه قرار گرفت افراد برجسته‌ای چون میشل دو مونتاژ او را با عنوان «چهره برجسته و بحث‌برانگیز از دوران باستان» معرفی کردند.
بحث‌ها و آثار گوناگون سنکا بیشتر در مورد فلسفه رواقی است که زمینۀ اخلاق و فلسفه اخلاق را شامل می‌شود. سنکا نوشته‌هایش را براساس نوشته‌های فلاسفه رواقی پیش از خود (زنون، کلئانتیس و کرایسپوس) نگاشته است. او از اپیکور نیز بسیار سخن گفته است. سنکا با اینکه به فیزیک افلاطونی هم علاقه‌مند بود، اما هرگز نه شفاف آن را پذیرفت و نه آن را رد کرد.
همانطور که اشاره شد؛ سنکا مقاله‌های اخلاقی خود را براساس آموزه‌های رواقی‌گری نوشته است. در آن دوران فلسفه رواقی‌گری در طبقه بالای جامعۀ روم رواج داشت. فلسفه رواقی در چارچوب اخلاقی طبقۀ مذکور و به خصوص سیاست‌شان خودنمایی می‌کرد.
سنکا در آثارش درباره تئوری اخلاق و روش عملی اجرای اخلاقیات بحث می‌کند. او معتقد است و تأکید می‌کند که هر دو بخش متمایز، بهم وابسته هستند. کاوش و جستجوی سنکا برای کمال اخلاقی است و این مسأله در رساله‌های اخلاقی به لوسیلیوم که سنکا به لوسیلیوس نوشته مشهود است.
سنکا توانست در مدت عمرش 9 تراژدی بنویسد که «تی‌اس‌تیز» از دیگر تراژدی‌ها خشن‌تر و خونبارتر است. آثار دیگری از او نیز پس از مرگش در 12 کتاب با عنوان «گفتگوها دربارۀ مسائل اخلاقی و فلسفی» جمع‌آوری شدند.
برخی آثار سنکا عبارتند از: «در باب مشَیت: مخالفت با فلسفه اپیکوریسم»، «درباره کوتاهی عمر: زودگذری زمان و کوتاهی زندگی»، «درباب زندگی زیبا: مشکل ثروت‌گرایی و تمایلاتی را در بوته آزمایش می‌گذارد که در آن‌ها فقدان خوشبختی بی‌معناست.»، «در باب احسان» و...
درباره کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم» نوشته سنکا
کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم» با عنوان فرعی «راهنمای تسلط بر خشم» توسط شهاب‌الدین عباسی به فارسی برگردانده شده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب حاضر را برای دوستداران مطالعه چاپ و منتشر کرده است. ترجمه دیگری از کتاب نیز با عنوان «چگونه خونسردی خود را حفظ کنیم» توسط علی سیاح از نشر چشمه در بازار کتاب ایران موجود است.
رتبه کتاب «چگونه آرامش خود را حفظ کنیم» در گودریدز: 3.8 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده