کتاب | علوم انسانی | مدیریت | بازاریابی و فروش | فریفته تصادف
فریفته تصادف شابک: 9786227600711 344 صفحه 350 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 400 فریفته تصادف نسیم نیکلاس طالب اصلان قودجانی علوم انسانی مدیریت بازاریابی و فروش

675,000 ریال 900,000 ریال

ناشر: میردشتی

چاپ یکم

کتاب «فریفتۀ تصادف: نقش پنهان بخت‌‌‌ و ‌اقبال در زندگی و بازارها» نوشتۀ نسیم نیکلاس طالب
کتابی درباب عدم قطعیت. کتاب «فریفتۀ تصادف: نقش پنهان بخت و اقبال در زندگی و بازارها»، با عنوان اصلی Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets، تلنگری‌ست رندانه و بازیگوشانه به آن‌ها که زیاده از حد به نقش مثبت و تعیین‌کننده منطق و حساب و کتاب و دانش در امور مختلف زندگی بها می‌دهند.
نسیم نیکلاس طالب در کتاب «فریفتۀ تصادف» بر آن است که به مخاطبان خود نشان دهد که صرفاً با توسل به عقلانیت و دانش و منطق و اراده و خوشبینی و اموری از این دست نمی‌شود در کارزار زندگی و کسب‌وکار برنده بود و عنصر بخت و تصادف در این قضایا نقش بسیار مهمی دارد.
کتاب «فریفتۀ تصادف» هشداری است به آن‌ها که حرفهای کسانی را که اصولی را به‌عنوان رموز موفقیت در زندگی و کسب‌وکار ترویج می‌کنند بیش از حد جدی می‌گیرند. این کتاب به باورمندان و دلبستگان به کارایی و قدرتِ بی حد و مرزِ دانش و منطق گوشزد می‌کند که حواس‌شان باشد که تصادف هم عنصر بسیار مهم و مؤثری در موفقیت آدم‌ها است.
نسیم نیکلاس طالب در کتاب «فریفتۀ تصادف» از فریب‌های تصادف می‌گوید و به مخاطبان خود یادآور می‌شود که نقش تصادف و بخت و اقبال را در کسب‌وکار و دیگر عرصه‌های زندگی نباید دست کم گرفت و همه‌چیز در جهان طبق یک منطق و قاعده عقلانی پیش نمی‌رود.
متن اصلی کتاب «فریفتۀ تصادف» اولین بار در سال 2001 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «فریفتۀ تصادف»
کتاب «فریفتۀ تصادف» جُستاری است سرخوشانه، شیرین و طنزآمیز که بی‌محابا در قطعیت رویدادهای مختلف شک می‌کند و به مخاطبان خود توصیه می‌کند آموزه‌های افراد و کتاب‌هایی را که به آن‌ها می‌گویند چه کنند تا به موفقیت در کسب‌وکار و دیگر امور زندگی دست یابند، چندان جدی نگیرند.
نویسنده در کتاب «فریفتۀ تصادف» به صراحت و با شوخ‌طبعی می‌گوید که هدفش دست‌انداختن کسانی است که زیاده از حد به دانش خود می‌بالند و آن را جدی می‌گیرند. نسیم نیکلاس طالب به افرادی از این دست و آن‌هایی که این‌گونه افراد را بیش از حد باور دارند می‌گوید: نه، این خبرها هم نیست و هرکس فلان و بهمان قاعده و شیوه و اصول را رعایت کند لزوماً موفق نمی‌شود و نقش شانس در موفقیت بیش از آن است که فکرش را می‌کنید.
کتاب «فریفتۀ تصادف» کتابی است علیه قطعیت و باورِ سفت‌وسخت به فرمول‌ها و آموزه‌ها و عقاید و نظریه‌هایی که خیلی هم قطعی نیستند. نویسنده در این کتاب به مخاطبانش می‌گوید که جهان و کار جهان سخت بازیچۀ تصادف است.
البته نسیم نیکلاس طالب در کتاب «فریفتۀ تصادف»، برای رفع سوء‌تفاهم از آنچه در این کتاب می‌گوید، بر این نکته هم تأکید می‌کند که منظورش این نیست که همه‌چیز در جهان مطلقاً بازیچۀ شانس و تصادف و بخت و اقبال است. او فقط می‌خواهد بگوید که شانس و بخت و اقبال، بیشتر از آنچه آدم‌ها تصور می‌کنند در پیروزی و شکست آن‌ها نقش دارد و هرکس در کاری شکست می‌خورد لزوماً آدمی نالایق و ناتوان و ضعیف نیست و هرکس هم که در کاری پیروز می‌شود لزوماً آدمی توانا و کارآمد و زرنگ و کاربلد نیست.
شکست و پیروزی، آن‌گونه که نسیم نیکلاس طالب در کتاب «فریفتۀ تصادف» رندانه و با نگاهی شکاک مطرح می‌کند، لزوماً و صرفاً بستگی به میزان توانایی و زرنگی و تیزهوشی و سخت‌کوشی و ممارست آدم‌ها ندارد و چه‌بسا افراد سخت‌کوش و باهوش و کارآمد و توانا و کاربلد و خوشفکر که فقط به‌خاطر بدشانسی و بداقبالی در زندگی و کسب‌وکار شکست می‌خورند و درمقابل، چه‌بسا آدم‌های ناکارآمد و میانمایه که بدون هیچ دانش و مهارت و سخت‌کوشی و هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای و صرفاً به‌یُمن تصادف و خوش‌شانسی، در کار و زندگی به موفقیت دست می‌یابند.

درباره نسیم نیکلاس طالب، نویسنده کتاب «فریفتۀ تصادف»
نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)، متولد 1960، جُستارنویس، تحلیلگر ریسک، آماردان و سخنور لبنانی – امریکایی است. طالب، نویسنده جستاری پنج‌جلدی درباره عدم قطعیت است که اولین جلد آن همین کتاب «فریفتۀ تصادف» است. یکی از مشهورترین مجلدات این جستار پنج‌جلدی، کتاب «قوی سیاه» است. این کتاب در سال 2007 از طرف ساندی تایمز به‌عنوان یکی از دوازده کتاب تأثیرگذار بعد از جنگ جهانی دوم معرفی شد.
از دیگر آثار نسیم نیکلاس طالب می‌توان به کتاب‌های «پادشکننده» و «پوست در بازی» اشاره کرد.
طالب در دانشگاه‌های مختلفی تدریس کرده و در زمینۀ تجارتِ آپشن نیز فعالیت داشته است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «فریفتۀ تصادف»
کتاب «فریفته تصادف: نقش پنهان بخت و اقبال در زندگی و بازارها» با ترجمۀ اصلان قودجانی در انتشارات کتابسرای میردشتی منتشر شده است. اصلان قودجانی، متولد 1353، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «در مسیر شخصیت»، «حکومت نامرئی»، «قانون پارکینسون: جستارهایی درباره توهمات مدیریتی»، «انقلاب صنعتی سوم: چگونه قدرت جانبی در حال دگرگون‌سازی انرژی، نظام اقتصادی و کل دنیا است» و «سرمایه در قرن بیست و یکم» اشاره کرد.
از کتاب «فریفتۀ تصادف» ترجمه‌های فارسی دیگری هم منتشر شده است. از جملۀ این ترجمه‌ها، ترجمۀ هانیه هژبرالساداتی است که با عنوان «فریفته‌ی تصادف: نقش پنهان شانس در زندگی و بازار» در نشر میلکان به چاپ رسیده است.

رتبۀ کتاب «فریفتۀ تصادف» در گودریدز: 5 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده