کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | فلسفه در سی ثانیه
فلسفه در سی ثانیه شابک: 9786226731126 230 صفحه 380 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز فلسفه ثانیه بری لوور جمعی از نویسندگان افسانه شهبازی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

652,500 ریال 870,000 ریال

ناشر: مان کتاب

چاپ یکم

کتاب «فلسفه در سی ثانیه: شرح پنجاه فلسفۀ تأمل‌برانگیز در نیم دقیقه» به‌قلم جمعی از نویسندگان
سفری کوتاه، مفرح، طنازانه و پُربار به دنیای فلسفه، از یونان باستان تا دوران معاصر. کتاب «فلسفه در سی ثانیه: شرح پنجاه فلسفۀ تأمل‌برانگیز در نیم دقیقه»، با عنوان اصلی 30-Second Philosophies: The 50 Most Thought-provoking Philosophies, Each Explained in Half a Minute، کتابی‌ست باب طبع آن دسته از علاقمندان فلسفه‌آموزی که تازه می‌خواهند وارد این وادی شوند و هنوز در این حوزه مبتدی‌اند.
در کتاب «فلسفه در سی ثانیه» گروهی از نویسندگان، که همگی در حوزه فلسفه کارشناس و متخصص‌اند و در این حوزه کار می‌کنند، به توضیح آن دسته از دیدگاه‌ها و نحله‌های گوناگون فلسفی که در تاریخ فلسفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند پرداخته و چکیده‌ای از خطوط کلی اندیشۀ فیلسوفان تأثیرگذار تاریخ فلسفه را شرح داده‌اند و همچنین بعضی از فلاسفۀ مهم را معرفی کرده‌اند.
کتاب «فلسفه در سی ثانیه» زبانی ساده دارد و در آن خطوط کلی دیدگاه‌ها و استدلال‌ها و استنتاج‌های فلسفی به‌صورتی ساده و موجز و جاهایی هم به زبانی طنزآمیز بیان شده و از همین رو مبتدیان حوزه فلسفه به‌راحتی می‌توانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند و از مباحث مطرح‌شده در آن سر درآورند.
کتاب «فلسفه در سی ثانیه» کلید ورود به دنیای فلسفه است. این کتاب سعی دارد به آن‌ها که دوست دارند فلسفه بخوانند اما می‌ترسند، نشان دهد که فلسفه اصلاً چیز ترسناکی نیست.
ویراستار مشاور و یکی از نویسندگان کتاب «فلسفه در سی ثانیه» بِری لوور است. دیگر نویسندگان کتاب «فلسفه در سی ثانیه» عبارتند از: استیون لاو، جرمی استنگروم، کتی بالوگ، جولیان بگینی و جیمز گاروِی.
متن اصلی کتاب «فلسفه در سی ثانیه» اولین بار در سال 2009 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «فلسفه در سی ثانیه»
کتاب «فلسفه در سی ثانیه» از پیش‌گفتاری به‌قلم استیون لاو، مقدمه‌ای به‌قلم بِری لوور و نیز یادداشتی از او با عنوان «چگونه در (کمی بیش از) سی ثانیه فیلسوف شویم؟» و هفت بخش تشکیل شده است.
در هر یک از بخش‌های هفت‌گانۀ کتاب «فلسفه در سی ثانیه» به یکی از شاخه‌های فلسفه و فیلسوفان مهم و تأثیرگذار آن شاخه‌ پرداخته شده است. در ابتدای هر بخش هم اصطلاحات مهم و کلیدی مربوط به شاخه‌ای که در آن بخش از آن سخن رفته، توضیح داده شده است.
در کتاب «فلسفه در سی ثانیه» با فیلسوفان مختلف تاریخ فلسفه همراه می‌شویم و شمه‌ای از دنیای فلسفی و فلسفه‌ورزی‌های هر کدام از آن‌ها را درمی‌یابیم.
سقراط، ارسطو، دکارت، کانت، هگل، مارکس، نیچه، پوپر، هایدگر، راسل، گودل، ویتگنشتاین و سارتر از جمله فیلسوفانی‌اند که در کتاب «فلسفه در سی ثانیه» به‌صورت موجز و فشرده و به زبانی ساده از افکارشان سخن رفته است.
فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «فلسفه در سی ثانیه» عبارتند از: «زبان و منطق»، «علم و معرفت‌شناسی»، «ذهن و مابعدالطبیعه»، «اخلاق و فلسفۀ سیاسی»، «دین»، «لحظات پرشکوه» و «فلسفۀ قاره‌ای» است.
کتاب «فلسفه در سی ثانیه» کتابی مناسب برای ورود به دنیای فلسفه و مباحث و استدلال‌های فلسفی و فلسفه‌ورزی است و مقدماتی از فلسفه و تاریخ فلسفه را به‌صورت موجز و فشرده و به زبانی ساده و خوشخوان به علاقمندان فلسفه ارائه می‌دهد.
نویسندگان کتاب «فلسفه در سی ثانیه»، که همگی خود فلسفه‌دان و استاد و متخصص فلسفه‌اند، در این کتاب بر آن‌اند که فلسفه را از برج عاج و چارچوب‌های تخصصی آکادمیک بیرون آورند و آن را به زبانی ساده و آسان‌یاب به مخاطبان عادی علاقمند به مباحث فلسفی عرضه کنند.
در بخشی از مقدمۀ بِری لوور بر کتاب «فلسفه در سی ثانیه» می‌خوانید: «فلسفه می‌کوشد، با مطرح کردن پرسش و پیشنهاد دادن پاسخ، به بنیاد چیزها برسد – مثلاً در سطح بنیادی علم، پرسش‌هایی از قبیل "اهداف علوم چیست؟"، "روش علمی چیست و چرا این‌قدر موفقیت‌آمیز است؟"، "قانون علمی چیست؟"، "زمان چیست؟" و... عموم دانشمندان برای بررسی این قبیل پرسش‌های "بنیادین" وقت نمی‌گذارند، چون بیش‌ازحد مشغول کار روی خودِ علم هستند. آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های خاصی را، بدون زیر سؤال بردن‌شان، به‌طور ضمنی یا غیرضمنی بپذیرند. فکر کردن درباره پرسش‌های بنیادین پیرامون چیزها و بسط تبیین‌های نظام‌مند از مبانی علم بر عهده فیلسوفان علم است.
شاخه‌های دیگر فلسفه درباره مبانی اخلاق، هنر، دین، ریاضیات، روان‌شناسی، زبان و اندیشه‌اند. درواقع، درباره هر موضوع و امر انسانی، فلسفه‌ای هست که بنیان‌های آن موضوع را می‌کاود. عام‌ترین شاخه‌های فلسفه عبارت‌اند از هستی‌شناسی (درباره آنچه وجود دارد)، معرفت‌شناسی (درباره اینکه چگونه و چقدر درباره آنچه هست می‌توانیم بدانیم) و اخلاق (درباره اینکه در قبال آنچه هست باید چه‌کارهایی انجام دهیم).
فیلسوفان دست‌کم 2500 سال است که درباره سؤالات بنیادین فکر می‌کنند. این کار با فیلسوفان بزرگ یونانی مثل سقراط، افلاطون و ارسطو آغاز شد و تا امروز، که بیشتر فیلسوفان (نه همه‌شان) استاد دانشگاه هستند، ادامه یافته است. فلسفه طی این دوره‌ها همچون نوعی گفت‌وگو بین این فلاسفه تکامل یافته است.»
کتاب «فلسفه در سی ثانیه: شرح پنجاه فلسفۀ تأمل‌برانگیز در نیم دقیقه» با ترجمۀ افسانه شهبازی در انتشارات مان کتاب منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «فلسفه در سی ثانیه» در گودریدز: 3.56 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down