کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | جمهور
جمهور شابک: 9789644452628 650 صفحه 661 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 جمهور افلاطون فواد روحانی علوم انسانی فلسفه غرب

1,480,000 ریال 1,850,000 ریال

ناشر: علمی و فرهنگی

چاپ بیست و یکم

جمهور
Republic/ Πολιτεία
یکی از کتاب‌های مهم و تأثیرگذار متون کلاسیک در فلسفه سیاسی غرب کتاب «جمهور» است. اثر به صورت ده کتاب توسط افلاطون نوشته شده است. 10 کتاب در یک جلد، که گفتگویی میان سقراط استاد افلاطون و افراد دیگر را در پرداخت مسائلی بنیادین نشان می‌دهد. مواردی مانند: عدالت، حقیقت و نوع حکومت، انحطاط جامعه بخشی از آن هستند. افلاطون در اثر، آرمانشهر مورد نظرش بر جامعه را نیز بیان می‌کند. البته نام اصلی کتاب در زبان یونانی «پولی تیا» است که می‌توان آن را حکومت یا جامعه نیز معنا کرد اما اولین شخصی که به لاتین آن را ترجمه کرد نام «رس پوبلیکا» را بر آن نهاد که به مفهوم «جمهور» است و بدین نام شهرت یافت.
مترجم در قسمتی از دیباچه کتاب «جمهور» آورده است:
«اما چه شد که در بحبوحه فساد و انحطاط افلاطون از سیاستی که اساسش عادت یا دسته‌بندی یا جنگ طبقاتی بود یک سیاست فلسفس و حیاتی به وجود آورد که نه تنها افکار و عواطف بلکه کلیه وجود انسانی در آن دخیل است؟...انحطاط جامعه بشری همواره عکس العملی ایجاد می‌کند و آن پیدایش نفوسی است نورانی که راه نجات را بهم نوع خود ارائه می‌کنند. به راستی همین نابغه‌های تاریخ بشریت‌اند که در منتهای ظلمت نور امید و رستگاری را که بر همه کس پوشیده است مشاهده می‌کنند و سمت آن را به دیگران باز می‌نمایند تا به آن توجه جویند و سرانجام آن را کشف کنند.» «فواد روحانی» کتاب فلسفی «جمهور» را برای علاقه‌مندان فلسفه، به فارسی برگردانده است.
درباره نویسنده: افلاطون فیلسوف یونان باستان
رتبه گودریدز: از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم