کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | خانه هلندی
خانه هلندی شابک: 9786004058124 354 صفحه 370 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 خانه هلندی آن پچت نیما فرحی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

1,260,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ دوم

کتاب «خانه‌ی هلندی» نوشته‌ی آن پَچِت
رمان «خانه‌ی هلندی» زندگی پر از تلاطم خانواده‌ای را روایت می‌کند که سراسر حادثه است و سرشار از ناکامی و کامیابی، تلخی و شیرینی و البته تحولاتی که بارها شخصیت‌ها را به عرصه‌ی ماجراجویی رهسپار می‌کند.
آن پَچِت با این رمان پنجاه سال از زندگی چندین شخصیت را در ارتباط با عمارتی زیبا و خیره‌کننده به نام «خانه‌ی هلندی» قرار می‌دهد و مخاطب را در طول این رمان، در آن عمارت سکنا می‌دهد: «آیا پدر ما وقتی اولین ‌بار از خیابان به این سمت پیچیده بود، تحت‌تأثیر قرار گرفته و با خود گفته بود این‌جا همان‌ جایی است که می‌خواهد خانواده‌اش در آن زندگی کنند؟ آیا این سرنوشت مرد فقیری بود که به تازگی پولدار شده بود؟»
در پایان جنگ جهانی دوم سیریل کانروی با ثروت عظیمی که به دست آورده است، موفق می‌شود تا خانواده‌ی خود را از فقر و بدبختی و فلاکتی که با آن درگیر بودند، نجات بدهد. او «خانه‌ی هلندی» را برای خوشحال کردن همسرش النا خریداری می‌کند. سیریل و النا دو فرزند به نام‌های دنی و مِیو دارند که در این عمارت هلندی قد می‌کشند و بزرگ می‌شوند. ظاهراً همه‌چیز خوب پیش است، اما النا که این خانه را نمی‌خواهد، خانواده‌ی خود را برای همیشه ترک می‌کند و به هندوستان می‌رود. به این ترتیب «خانه‌ی هلندی» و ساکنین آن با بحرانی جدی و خانوادگی مواجه می‌شوند.
آن پَچِت در رمان «خانه‌ی هلندی» داستانی جذاب و پر از کشش را روایت می‌کند. داستانی از پنج دهه‌ی زندگی دو انسان که از گذشته‌ی خود گریزان هستند و در عین حال تکیه‌گاهی جز یک‌دیگر ندارند. راوی رمان «خانه‌ی هلندی» دنی کانروی فرزند سیریل و النا در سن بزرگسالی است.

مروری بر کتاب «خانه‌ی هلندی»
آن پَچِت در کتاب «خانه‌ی هلندی» به طور جدی ارزش‌های انسانی و روابط خانوادگی را سوژه‌ی روایت رمان خود قرار می‌دهد. داستانی از روابط عمیق، ماندگار و به شدت تاثیرگذار یک برادر و خواهر طی پنج دهه‌ از زندگی و عمر پر از تلاطم خودشان. قصه‌ای ارزشمند و سرشار از احساسات و عواطف انسانی که کتاب را در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های نیو‌یورک تایمز قرار داده است.
توانایی داستان‌گویی آن پَچِت در رمان «خانه‌ی هلندی» متفکرانه و درنهایت ظرافت و لطافت است. روایتی درباره‌ی میراث واقعی انسان‌ها. درباره‌ی آن‌چه مردم به دست می‌آورند، نگه می‌دارند، از دست می‌دهند یا می‌بخشند و درنهایت آن‌چه از خود بر جای می‌گذارند. داستانِ «خانه‌ی هلندی» اگرچه درون‌مایه‌ای تاریک و تلخ دارد، اما بسیار سرگرم‌کننده و خواندنی از آب درآمده است.
«خانه‌ی هلندی» عمارتی ا‌ست واقع در پارک الکینز، پنسیلوانیا در حومه‌ی فیلادلفیا. خانواده‌ی فن هوبیک، زن و شوهری با اصالت هلندی که ثروت خود را در صنعت دخانیات به دست آورده بودند، این خانه را در سال 1922 ساختند. ملّاکی خودساخته و موفق به نام سیریل کانروی در سال 1946 این عمارت را خرید، تا همسرش النا را غافلگیر کند. فرزندان آن‌ها، دنی و مِیو در «خانه‌ی هلندی» بزرگ شدند. النا «خانه‌ی هلندی» را دوست ندارد و وقتی دنی 3 ساله و مِیو 10 ساله است، خانواده‌اش را رها می‌کند، تا به فقرای هند کمک کند. پس از فوت سیریل، نامادری بچه‌ها، آندره، دنی و مِیو را از خانه بیرون می‌کند. این خواهر و برادر که دیگر کسی را ندارند، باید به یکدیگر تکیه کنند. مِیو با تتمه‌ی ارثیه‌شان، دنی را به مدرسه‌ی شبانه‌روزی چوت رزمری هال، دانشگاه کلمبیا و دانشکده‌ی پزشکی می‌فرستد. دنی، با این که علاقه‌ای به طبابت ندارد، برای جلب رضایت مِیو، دانشکده‌ی پزشکی را تمام می‌کند. راوی این رمان دنی کانروی در بزرگسالی ا‌ست.

کتاب «خانه‌ی هلندی» از نگاه دیگران
وب سایت بوک مارکس با بررسی مجموع نقدهایی که منتقدان جریان اصلی بر رمان «خانه‌ی هلندی» اثر آن پَچِت نوشته‌اند، آن را در مجموع «مثبت» ارزیابی کرد. از 31 نقدی که بر این رمان نوشته شده بود: 15 نقد تحسین‌آمیز، 13 نقد مثبت و 3 نقد ترکیبی از نکات مثبت و منفی بود.
پابلیشرز ویکلی از رمان «خانه‌ی هلندی» تعریف و تمجید کرد: «رمان درخشان آن پَچِت، کند و کاوی‌ است متفکرانه و مشفقانه درباره‌ی وسواس فکری و بخشش، درباره‌ی آن‌چه مردم بدست می‌آورند، نگه می‌دارند، از دست می‌دهند یا می‌بخشند، و آن‌چه از خود باقی می‌گذارند.»
کیرکس ریویوز نقد تحسین‌آمیزی بر رمان «خانه‌ی هلندی» نوشت: «برگ برنده‌ی آن پَچِت در این رمان، مشاهدات زیرکانه در مورد ذات بشر است که به سادگیِ تمام بیان می‌شوند. او بار دیگر ثابت می‌کند که در تصویر کردن شخصیت‌هایش طی چندین دهه و پیر کردن آن‌ها استاد است. در این داستان، تنها چیزی که عوض نمی‌شود، خانه است. وقتی کتاب را می‌بندید، احساس می‌کنید که می‌توانید پشت فرمان بنشینید و به الکینز پارک بروید و آن‌جا را به چشم ببینید.»

دونا سیمن، نویسنده‌ی بوکلیست، این رمان را ستود و آن را با آثار فیتزجرالد و مک‌درموت مقایسه کرد و گفت: «آن پَچِت [در این رمان] در نهایت ظرافت و در عین حال در اوج جلوه‌گری‌ است.»
مارتا ساوتگیت در مقاله‌ای که برای نقد کتاب «خانه‌ی هلندی» در نیویورک تایمز نوشت، رمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این رمان، جاده‌ای پر از پیچ و خم را در پیش می‌گیرد، از دل جنگل می‌گذرد و شتابی برای رسیدن به پایان ندارد، پایان رمان هم چندان غافلگیرکننده نیست. اما اگر با آن پَچِت همراه شوید، در انتهای راه گنجی نصیب‌تان می‌شود.»
دونا لیکوری از آسوشیتدپرس نوشت: «توانایی‌های داستان‌گویی آن پَچِت در این رمانِ لذت‌بخش، به خوبی آشکار می‌شود.»

درباره‌ی آن پَچِت، نویسنده‌ی کتاب «خانه‌ی هلندی»
آن پَچِت رمان‌نویس 58 ساله‌ی آمریکایی است که در سال 2002 برای رمان «ترانه‌ی زیبا» برنده‌ی جوایز پن/ فاکنر و جایزه‌ی ادبیات داستانی زنان شد. از او 8 رمان و 5 مجموعه‌ی غیرداستانی منتشر شده. آخرین اثر آن پَچِت، «خانه‌ی هلندی» نیز از نامزدهای نهایی جایزه‌ی پولیتزر 2020 بود. در آوریل 2012 آن پَچِت به عنوان یکی از 100 چهره‌ی تاثیرگذار دنیا از سوی مجله‌ی تایم انتخاب شد.
آن پَچِت در مصاحبه‌ای می‌گوید که وقتی دانشجوی کالج سارا لارنس بود، تعطیلات و آخر هفته‌ها را در وینکوت، الکینز پارک و جنکینتاون می‌گذراند. همین باعث شد الکینز پارک را به عنوان محل وقوع داستانش انتخاب کند. دلیل دیگر نزدیکی الکینز پارک به نیویورک بود. پَچِت از پیش می‌دانست نیویورک در این رمان حضور خواهد داشت. او از بسیاری جهات این رمان را متأثر از پیروزی ترامپ در انتخابات می‌داند. او می‌گوید: «اگرچه بسیاری به او می‌گویند که کتاب‌هایش سیاسی نیستند، خودِ او با این نظر مخالف است.» پَچِت می‌گوید: «وقتی در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری معتقدند در دنیا چیزی بهتر از خرپول بودن، کارداشیان بودن یا ترامپ بودن وجود ندارد، وسوسه می‌شوم راجع به شخصیتی بنویسم که نمی‌خواهد پولدار باشد، یا کسی که پولدار است، اما ثروتش را به باد می‌دهد. یا کسی که پولدار است، اما ثروتش را می‌گذارد و می‌رود.

درباره‌ی ترجمه‌‌ی فارسی کتاب «خانه‌ی هلندی»
کتاب «خانه‌ی هلندی» نوشته‌ی آن پَچِت با ترجمه‌ی نیما فرحی به فارسی بازگردانی شده است. از نیما فرحی پیش از این کتاب‌های «کتاب‌فروشی نویسندگان فقید» نوشته‌ی لیا کالانان و «خواهران همینگوی» نوشته‌ی آنی انگلند نوبلین به چاپ رسیده است.
«خانه‌ی هلندی» آخرین اثر آن پَچِت از تازه‌ترین ترجمه‌های نیما فرحی است که در 350 صفحه و از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم