کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | قانون و خشونت
قانون و خشونت شابک: 9786220604273 368 صفحه 450 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 قانون خشونت جورجو آگامبن کارل اشمیت گروهی از مترجمین علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,535,500 ریال 1,850,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ دوم

کتاب «قانون و خشونت» زیر نظر مراد فرهادپور
خشونت و قانون چه نسبتی با یکدیگر دارند و چگونه می‌توان با بررسی این نسبت، به درکی از مفهوم سیاست و مخصوصاً سیاست غربی رسید. کتاب «قانون و خشونت» مجموعه‌ای‌ست از مقالاتی اغلب ترجمه درباره رابطۀ میان قانون و خشونت و جایگاه و معنا و مفهوم سیاست در این رابطه.
مقالات کتاب «قانون و خشونت»، که اغلب ترجمه هستند، زیر نظر مراد فرهادپور گزینش و توسط گروهی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌اند.
کتاب «قانون و خشونت» کتابی‌ست مناسب علاقمندان به مباحث تئوریک در زمینۀ فلسفۀ سیاسی. در این کتاب دیدگاه‌هایی کلیدی درباره سیاست و رابطۀ میان قانون و خشونت گردآوری شده است. نقطۀ اتکای کتاب «قانون و خشونت» نظریه و پژوهش جورجو آگامبن درباره خشونت و قانون و مفهوم سیاست غربی و نیز دو مقاله از کارل اشمیت و والتر بنیامین در این حوزه است.
دولت/ ملت، قدرت، قانون و حقوق بشر از موضوعات کلیدی مقالات کتاب «قانون و خشونت» هستند.

مروری بر کتاب «قانون و خشونت»
کتاب «قانون و خشونت» از پیشگفتاری به‌قلم مراد فرهادپور، سه بخش و چهارده مقاله تشکیل شده که از این چهارده مقاله، یازده مقاله ترجمه و سه مقالۀ آخر تألیفی‌اند.
بخش‌های سه‌گانۀ کتاب «قانون و خشونت» عبارتند از: «رمز سیاست»، «حقوق بشر یا شهروند» و «خشونت، سیاست، مردم».
در سه بخش کتاب «قانون و خشونت» این مقالات را می‌خوانید: «قانون و خشونت: قدرت حاکم و حیات برهنه» نوشتۀ جورجو آگامبن و ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، «مفهومِ امر سیاسی» نوشتۀ کارل اشمیت و ترجمۀ صالح نجفی، «والتر بنیامین در برابر کارل اشمیت» نوشتۀ جورجو آگامبن و ترجمۀ جواد گنجی، «نقد خشونت» نوشتۀ والتر بنیامین و ترجمۀ امید مهرگان و مراد فرهادپور، «افول دولت – ملت و پایانِ حقوق بشر» نوشتۀ هانا آرنت و ترجمۀ جواد گنجی، «چه کسی سوژه حقوق انسان‌ها است؟» نوشتۀ ژاک رانسیر و ترجمۀ امیر احمدی آریان، «وجه وقیحِ حقوق بشر» نوشتۀ اسلاوُی ژیژک و ترجمۀ مازیار اسلامی، «بنیامین و نقد خشونت» نوشتۀ ژاک دریدا و ترجمۀ امیرهوشنگ افتخاری‌راد، «تکثّرگرایی و دموکراسی مدرن: دور و بَرِ کارل اشمیت» نوشتۀ شانتال موفه و ترجمۀ علی عباس‌بیگی و مجتبا گل‌محمدی، «به‌سوی یک نظم نوین جهانی: درآمدی بر ناموس زمین به‌قلم کارل اشمیت» نوشتۀ گری اولمن و ترجمۀ علی عباس‌بیگی و مجتبا گل‌محمدی، «خشونت، تمدن و دولت» نوشتۀ نوربرت الیاس و ترجمۀ شهریار وقفی‌پور، «تناقض درونی پوپولیسم: خشونت و عدالت» نوشتۀ مراد فرهادپور، «دولت/ ملت و سیاستِ مردم» نوشتۀ مراد فرهادپور و «سیاست طبقاتی و مفهوم مردم» نوشتۀ امید مهرگان.
اصل کتاب «قانون و خشونت» را، چنانکه در پیشگفتار مراد فرهادپور بر این کتاب توضیح داده شده، دو مقالۀ کارل اشمیت و والتر بنیامین درباب امر سیاسی و خشونت و نیز بخش انتخاب و ترجمه‌شده از کتاب «هومو ساکر» جورجو آگامبن تشکیل می‌دهند و بقیۀ مقالات کتاب «قانون و خشونت» در رابطه و پیوند با مفاهیم مطرح‌شده در این متونِ اصلی انتخاب و ترجمه و یا تألیف شده‌اند.
در بخشی از مقالۀ «مفهومِ امر سیاسی» کارل اشمیت در کتاب «قانون و خشونت» می‌خوانید: «تنها با کشف و تعریف مقوله‌های مشخصاً سیاسی می‌توان به تعریفی از امر سیاسی دست یافت. در تقابل با انواع و اقسام کوشش‌های بالنّسبه مستقلِ تفکر و کنش بشری، به‌ویژه تفکر و کنش اخلاقی، زیباشناختی، و اقتصادی، امر سیاسی معیارهای خاصّ خود را دارد که به طریقی ویژه خود ابراز وجود می‌کنند. بنابراین، امر سیاسی لاجرم بر تمایزهای غایی خود متّکی است که منشأ همۀ کنش‌هایی به‌شمار می‌آیند که معنای مشخصاً سیاسی دارند. به‌فرض، در قلمرو اخلاقیات، تمایزهای نهایی بین خیر و شر اند، در زیباشناسی بین زیبا و زشت، در اقتصاد بین سودآور و بدون سود. پس سؤال این است: آیا می‌توان تمایز خاصّی پیدا کرد که چونان معیاری آسان برای تشخیص و تمیز امر سیاسی به کار آید؟ سرشت یک‌چنین تمایز سیاسی بی‌گمان با سرشت دیگر تمایزها فرق می‌کند. از آنها مستقل است و به‌ خودی خود می‌تواند روشن و بی‌نیاز از توضیح باشد.
تمایز سیاسی مشخصی که کنش‌ها و انگیزه‌های سیاسی را می‌توان به آن بازگرداند تمایز میان دوست و دشمن است. این تمایز به عنوان یک معیار امر سیاسی را تعریف می‌کند و الا نه تعریفی جامع است و نه از محتوای جوهری آن نشان دارد. برابرنهادِ دوست و دشمن تا آن حد که برگرفته از دیگر معیارها نباشد، با معیارهای بالنّسبه مستقلِ دیگر برابرنهادها هم‌سنگ است: خیر و شر در حوزه اخلاق، زیبا و زشت در حوزه زیباشناسی، و قس‌علی‌هذا. به هر تقدیر امر سیاسی مستقل است نه به معنای یک قلمرو جدید متمایز، بل از آن حیث که نه می‌توان آن را برمبنای هیچ برابرنهاد یا آمیزه‌ای از برابرنهادهای دیگر استوار کرد و نه می‌توان آن را نشأت‌گرفته از این برابرنهادها دانست.»
کتاب «قانون و خشونت» در نشر نی منتشر شده است.

درباره مراد فرهادپور، گردآورنده و ویراستار کتاب «قانون و خشونت»
مراد فرهادپور، متولد 1337 در تهران، مترجم، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس، منتقد، شاعر و داستان‌نویس ایرانی است. فرهادپور دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه تهران است. او با نشریات مختلفی، از جمله «کیان» و «آدینه»، همکاری کرده و در انتشار مجلۀ «ارغنون» نیز مشارکت داشته و جزو مؤسسان و شورای ثابت نویسندگان و ویراستاران این مجله بوده است.
از ترجمه‌های مراد فرهادپور می‌توان به کتاب‌های «تجربۀ مدرنیته: هر آنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود»، «دیالکتیک روشنگری» (به همراه امید مهرگان)، «بکت» و «شجاعت بودن» و از آثار تألیفی او می‌توان به کتاب «عقل افسرده: تأملاتی درباب تفکر مدرن» اشاره کرد.
از مراد فرهادپور دو داستان کوتاه با عنوان‌های «هیپوپاتاموس» و «ترس» و مجموعه شعری با عنوان «ایده‌های شعری» نیز منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «قانون و خشونت» در گودریدز: 3.86 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down