کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | لذت تفکر
لذت تفکر شابک: 9786220403975 248 صفحه 270 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 110 تفکر زینا هیتز محمدرضا شکاری علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,190,000 ریال 1,400,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ دوم

کتاب «لذت تفکر» نوشتۀ زینا هیتز
کتابی در دعوت به تفکر و لذت بردن از آن. کتاب «لذت تفکر: شادمانیِ متفکرانه زیستن»، با عنوان اصلی Lost in Thought: The Hidden Pleasures of an Intellectual Life، در این عصر پرهیاهویی که همه یا سر در فضای مجازی دارند و یا از فرط مشغله وقتی برای فکر کردن ندارند، ما را به تفکر و برخورداری از لذت‌ها و خوشی‌های متفکرانه زیستن فرامی‌خواند.
زینا هیتز در کتاب «لذت تفکر» از مواهب و لذت‌های فکر کردن برای فکر کردن و یادگیری برای نفسِ یادگیری می‌گوید و توضیح می‌دهد که چرا فکر کردن برای فکر کردن، ارزشمندتر و جذاب‌تر از فکر کردن و یادگیری برای رسیدن به اهدافی مشخص، نظیر ثروت و شهرت و نظایر این‌ها، است. او در این کتاب، به زبانی شیرین و صمیمی و با ارجاع به آرای فلاسفه و متفکران الهام‌بخش گوناگون و نیز ارجاع به ادبیات و سینما و تجربه‌های خودش، به ما می‌گوید که کار فکری یک خیرِ طبیعی و امری فارغ از سودمندی‌های متعارف زندگی مادی و ظاهری است.
متن اصلی کتاب «لذت تفکر» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «لذت تفکر»
آنچه زینا هیتز در کتاب «لذت تفکر» بر آن تأکید می‌کند، پرداختن به کار فکری و یادگیری به‌‌عنوان نوعی زندگی درونی است. هیتز در کتاب «لذت تفکر» فکر کردن و یادگیری و متفکرانه زیستن را نوعی از فراغت می‌داند که به ما لذتی پایدارتر و عمیق‌تر از تفریحات زودگذر می‌بخشد و نگاه ما به زندگی و درک ما از آن را تغییر می‌دهد و ما را به احساس رضایتی پایدار از زندگی و شادمانی‌ای عمیق می‌رساند.
کتاب «لذت تفکر» کار فکری را از حصارهای آکادمیک بیرون می‌کشد و از آن به‌عنوان فعالیتی ورای فعالیت حرفه‌ای و تخصصی سخن می‌گوید. این کتاب، از فکر کردن و یادگیری و کار فکری به‌عنوان شیوه‌ای از زیستن سخن می‌گوید. از همین روست که هیتز در کتاب «لذت تفکر» متفکران آماتور، مثل کسانی را که محض تفریح و گذران اوقات فراغت به تورها و گردش‌های نجومی می‌روند تا ستارگان را رصد کنند یا در عالم پرندگان باریک می‌شوند و یا دیوانه‌وار کتاب می‌خوانند، مورد ستایش قرار می‌دهد. چنانکه با خواندن کتاب «لذت تفکر» درمی‌یابیم تمام اشکال آماتوریِ فکر کردن، از رفتن در بحر ستاره‌ها گرفته تا باریک شدن در دنیای پرندگان و کرم کتاب بودن و...، اشکالی از تفکر به‌عنوان سبک زندگی هستند و نه تفکر برای دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی خاص و رسیدن به شهرت و محبوبیت و ثروت و مجهز شدن به ابزاری برای از میدان به در بردن رقیبان و مخالفان.
زینا هیتز در کتاب «لذت تفکر» به ما می‌گوید که خیرِ واقعی تفکر در استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به سود سیاسی و اقتصادی و نظایر این‌ها نیست و تفکر آن‌گاه می‌تواند به ما احساس رهایی و رضایت و خوشی بدهد و ما را واقعاً و عمیقاً دگرگون کند که هدف آن نفس تفکر و لذت بردن از آن باشد.
کتاب «لذت تفکر» از مقدمه‌ای با عنوان «ظرف شستن چطور زندگی متفکرانه‌ام را احیا کرد»، پیشگفتاری با عنوان «یادگیری، فراغت و خوشبختی»، سه فصل با عنوان‌های «کناره گرفتن از دنیا»، «یادگیری از دست رفته و به دست آمده» و «فواید بی‌فایدگی» و مؤخره‌ای با عنوان «خرد هرروزه» تشکیل شده است.

دربارۀ زینا هیتز، نویسندۀ کتاب «لذت تفکر»
زینا هیتز (Zena Hitz)، متولد 1973، پژوهشگر فلسفه، معلم، مؤلف و سخنران امریکایی است. هیتز دانش‌آموختۀ رشتۀ فلسفه و پژوهشگر فلسفۀ کلاسیک است و کار علمی‌اش بر قانون، فضیلت، دوستی و طبیعت انسانی در اندیشۀ افلاطون و ارسطو متمرکز است.
هیتز در مقالات و سخنرانی‌هایش از نیاز انسان به یادگیری برای نفسِ یادگیری، موضوعی که در کتاب «لذت تفکر» هم به آن پرداخته است، سخن می‌گوید و به مؤسسات آموزشی یادآور می‌شود که این نیاز را جدی بگیرند و اهمیت یادگیری برای نفسِ یادگیری را دریابند. او پادکست‌هایی هم با همین موضوع تولید کرده است.
هیتز بعد از پایان تحصیلاتش مدتی به تدریس فلسفه در دانشگاه‌های مختلف پرداخت و پس از آن، به‌مدت سه سال، در یک اجتماع مذهبی کاتولیکی به نام مَدونا هاوس، در جنگل‌های شرق اونتاریو، زندگی و کار کرد. او اکنون معلم خصوصی کالج سنت جان است.
از زینا هیتز، به‌جز کتاب «لذت تفکر»، کتابی هم با عنوان «یک فیلسوف به زندگی مذهبی می‌نگرد» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «لذت تفکر»
کتاب «لذت تفکر: شادمانیِ متفکرانه زیستن» با ترجمۀ محمدرضا شکاری در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
محمدرضا شکاری، متولد 1367 در تهران، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «از غبار بپرس»، «رویاهای بانکِرهیل»، «بازی روزگار»، «دختر خاکستر و هیولای زغالی»، «راز اسب‌های توی آینه»، «صداهای دیگر، اتاق‌های دیگر»، «تا بهار صبر کن، باندینی»، «ما همیشه در قصر زندگی کرده‌ایم»، «نمی‌توانم آن هیولا را از سرم بیرون کنم»، «تربیت اصولی»، «کوتوله را بیاورید»، «تولّدت مبارک جک نیکلسون»، «فرشته‌ای روی ایوان»، «ساعت آفتابی» و «سیلاب‌های بهاری» اشاره کرد.
از کتاب «لذت تفکر» ترجمۀ فارسی دیگری هم موجود است. این ترجمه با عنوان «گمشده در اندیشه‌ها: لذت‌های پنهان یک زندگی روشنفکرانه» منتشر شده و مترجم آن اشکان غفاریان دانشمند و ناشرش نشر گستره است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده