کتاب | علوم انسانی | مدیریت | عمومی | روزی روزگاری سازمانی
روزی روزگاری سازمانی شابک: 9786226194631 232 صفحه 250 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 روزی روزگاری سازمانی ژاک کوپچیک کریستین ارلاخ پرهام طباطبایی علوم انسانی مدیریت عمومی

847,000 ریال 1,210,000 ریال

ناشر: اطراف

چاپ سوم

کتاب «روزی روزگاری سازمانی» به‌گردآوری ژاک کوپچیک و کریستین ارلاخ
مجموعه مقالاتی دربارۀ تأثیر قصه و روایتگری بر حوزۀ کسب‌وکار و آیندۀ سازمان‌ها و شرکت‌ها. کتاب «روزی روزگاری سازمانی: چگونه با قصه‌ها سازمان خودتان را از نو بسازید»، با عنوان اصلی Transforming Organizations: Narrative and Story-Based Approaches، مجموعۀ نُه مقاله دربارۀ کارکرد روایتگری در حفظ و بقای یک سازمان، گذر آن از بحران و دوام و تحول آن در آینده است.
نویسندگان مقالات کتاب «روزی روزگاری سازمانی» هر یک از منظری و زاویه‌ای به اهمیت روایت و قصه‌گویی در دوام و تحول یک سازمان می‌پردازند و با آوردن نمونه‌های مختلف از تجربه‌های مبتنی بر استفاده از روایتگری برای حفظ و ارتقا و دوام یک سازمان و نیز مباحثی نظری در این باره، نشان می‌دهند که در جهان امروز، که شتاب و تحول و فناوری در آن حرف اول را می‌زند، سازمان‌ها و شرکت‌ها و کسب‌وکارها چگونه می‌توانند از طریق روایتگری و قصه‌گویی انعطاف لازم را برای هماهنگ کردن خود با مقتضیات چنین جهانی به دست آورند.
مقالات کتاب «روزی روزگاری سازمانی» به‌قلم صاحب‌نظران دانشگاهی و مشاوران سازمانی برجسته نوشته شده‌اند و توسط ژاک کوپچیک و کریستین ارلاخ در این کتاب گردآمده‌اند.
کتاب «روزی روزگاری سازمانی» کتابی مفید و کارآمد برای صاحبان و گردانندگان کسب‌وکار و مدیران سازمان‌ها و همۀ کسانی است که در فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا تحول کسب‌وکار و سازمان خود و حفظ و به‌روز کردن آن هستند.
متن اصلی کتاب «روزی روزگاری سازمانی» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «روزی روزگاری سازمانی»
کتاب «روزی روزگاری سازمانی»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، از نُه مقاله از نویسندگان مختلف تشکیل شده است. یکی از مهمترین موضوعاتی که در مقالات این کتاب به آن پرداخته شده، نقش و کارکرد مهم روایتگری و قصه‌گویی در انعطاف‌پذیری سازمان‌ها و کسب‌وکارها در مواجهه با تغییر و تحولات جهان امروز است.
کتاب «روزی روزگاری سازمانی» به ما می‌گوید که برای دوام آوردن یک سازمان و کسب‌وکار در دنیای پرشتاب و دگرگون‌شوندۀ امروز و هماهنگی با تحولات، چه نوع روایتی را باید به کار برد و چه شکلی از روایتگری، سازمانی را که می‌خواهد از بحران‌ها عبور کند و خود را با تغییر و تحولات وفق دهد به کار می‌آید.
مقالات کتاب «روزی روزگاری سازمانی» به موضوعاتی نظیر رابطۀ روایتگری با آیندۀ سازمان و هویت‌سازی از طریق روایتگری می‌پردازند و نیز از این موضوع سخن می‌گویند که مدیران برای هدایت و مدیریت یک سازمان باید چگونه از قدرت روایتگری استفاده کنند.
کتاب «روزی روزگاری سازمانی» نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان با رویکردهای قدیمی به اداره و گرداندن سازمان‌ها و کسب‌وکارها، آن‌ها را در جهان پرتلاطم امروز حفظ کرد و ارتقا داد و به‌روز کرد و برای موفقیت در کسب‌وکار در جهان امروز باید رویکردی تازه و منعطف را اتخاذ کرد. این رویکرد تازه، چنانکه در کتاب «روزی روزگاری سازمانی» بیان شده است، همان قصه‌گویی و روایتگری و کمک گرفتن از نیروی انگیزه‌بخش و معنا دهنده و الهام‌بخش آن در کسب‌وکار و کار گروهی و سازمانی است.
مقالۀ اول کتاب «روزی روزگاری سازمانی»، با عنوان «چگونه با قصه‌ها سازمان‌مان را از نو بسازیم؟ رویکرد روایی به دگرگون‌سازی سازمان» به‌قلم ژاک کوپچیک و کریستین ارلاخ نوشته شده است. این مقاله، حکم مقدمۀ کتاب را دارد و ما را برای ورود به مباحث بعدی کتاب آماده می‌کند و زمینه‌ای فراهم می‌آورد برای درک آن مباحث.
دیگر مقالات کتاب «روزی روزگاری سازمانی» عبارتند از: «قصه‌های آینده‌ی سازمان: جهان‌های داستانی باز و بسته» به‌قلم میشائیل مولر، «رهبران قصه‌گو: چهارچوبی برای هم‌آفرینی روایت به کمک رهبران» به‌قلم یانا راسموسن، «تاریخ یادگیری: بازنگاری آینده در آینه‌ی گذشته» به‌قلم ریک پیترز و کارین تیر، «ما قصه‌هایی هستیم که تعریف می‌کنیم: به‌کارگیری قصه برای تغییر فرهنگ سازمانی» به‌قلم جفر لاندن، جان بی. مگوایر و فیلیپا سانتوس، «سازمان به‌مثابه‌ی اثر هنری: پلی میان ادبیات، هنر و کار سازمانی» به‌قلم ولفگانگ تونینگر، «تغییر پیوسته در سازمان قصه‌گو: چهارچوبی برای به‌کارگیری رویکردهای روایی در فرایند تغییر» به‌قلم ژاک کوپچیک، «قصه‌های تسهیلگر و معماری برند: گفتن و شنیدن قصه‌های سازمان» به‌قلم استف کی. باکمر و «قصه‌هایی که از زمین بلندمان می‌کنند: فرایند بازگشتِ قدرتمندانه‌ی سازمان پس از تجربه‌ی شکست» به‌قلم کاتارینا وسلکو.
کتاب «روزی روزگاری سازمانی: چگونه با قصه‌ها سازمان خودتان را از نو بسازید» با ترجمه و مقدمۀ پرهام طباطبایی در نشر اطراف منتشر شده است.

دربارۀ ژاک کوپچیک و کریستین ارلاخ، گردآورندگان کتاب «روزی روزگاری سازمانی»
ژاک کوپچیک روان‌شناس اجتماعی، مشاور سازمانی و تسهیلگری است. او همکاری با سازمان‌ها و گروه‌های مختلف و تدریس تحول سازمانی و مشاورۀ سیستمی و تسهیلگری در مرکز مشاوره و پژوهش سازمانی را در کارنامۀ کاری خود دارد. کوپچیک همچنین از بنیانگذاران کنفرانس و شبکۀ «ورای قصه‌گویی» است.

کریستین ارلاخ از بنیان‌گذاران Consult NARRAT است که مرکزی شبکه‌ای برای مشاورۀ سازمانی با تمرکز بر توسعه و کاربرد روش‌های روایی در حوزه‌های مدیریت دانش و مدیریت تغییر فرهنگی است.
ارلاخ از سال 1998 به‌طور تخصصی در حوزۀ کسب و انتقال دانسته‌ها، ارزش‌های فرهنگی و باورهای ضمنی در سازمان‌ها فعالیت می‌کند. تخصص او استفاده از شگردهای روایی‌ای که با باورها و ارزش‌های سابقاً پنهان در فرایندهای تغییر محور سروکار دارند، برای پل زدن به فرایندهای یادگیری و بازاندیشی است.
ارلاخ استادیار دانشگاه اشتوتگارت است. مشارکت در انتشار کتاب‌هایی متنوع با موضوع رویکرد روایی و قصه‌محور به مدیریت دانش و تغییر فرهنگی از دیگر فعالیت‌های اوست.

ادامه keyboard_arrow_down