کتاب | علوم انسانی | مدیریت | قوانین کار | ماجراهای کسب و کار
ماجراهای کسب و کار شابک: 9786002535498 502 صفحه 420 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 200 ماجراهای جان بروکس اعظم ورشوچی فرد سیامک دل آرا علوم انسانی مدیریت قوانین کار

3,375,000 ریال 4,500,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «ماجراهای کسب‌و‌کار» نوشتۀ جان بروکس
دوازده جستار جذاب و خواندنی از دنیای تجارت و کسب‌وکار. کتاب «ماجراهای کسب‌وکار: دوازده ماجرای به‌یادماندنی از وال استریت»، با عنوان اصلی Business Adventures: Twelve Classic Tales from the World of Wall Street، شامل جستارهایی است که ما را با خود به وسط وال استریت و دنیای بورس و زندگی مالی و شرکتی در امریکا می‌برند و عوالم بورس و بازارهای مالی وال استریت و سازوکار این بازارها را نه صرفاً از منظر تجاری و مالی و اقتصادی بلکه از منظر فرهنگی و اجتماعی هم مورد بررسی قرار می‌دهند.
جان بروکس در جستارهای کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»، که همگی قبل از گردآوری و انتشار در این کتاب در نشریۀ «نیویورکر» منتشر شده بوده‌اند، به زبانی شیرین و خودمانی و جاهایی آمیخته به طنز و شوخ‌طبعی حکایت‌هایی را از دنیای تجارت و کسب‌وکار و قهرمانان این دنیای پر از ماجراجویی و حوادث تلخ و شیرین برای ما نقل می‌کند. او در این کتاب گریزهای جذابی هم به پیشینۀ تاریخی بورس و بورس‌بازی می‌زند.
کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» کتابی است که ما را از فاصله‌ای نزدیک با حوادث دنیای کسب‌وکار و دست‌اندرکاران آن آشنا می‌کند و تصویری از فرهنگ و الگوهای اجتماعی و رفتاری بازارهای مالی ترسیم می‌کند.
بیل گیتس در سال 2014، در مقاله‌ای که در «وال استریت ژورنال» و سپس در وبلاگش منتشر شد، از کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» به‌عنوان بهترین کتاب تجاری‌ای که تا به‌حال داشته یاد کرده است.
متن اصلی کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» اولین بار در سال 1969 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»
جان بروکس در کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، فقط به جنبۀ اقتصادی و مالی قضیۀ بورس و بورس‌بازی و بازارهای مالی امریکا نمی‌پردازد. او در این کتاب از آداب و الگوهای رفتاری‌ای سخن می‌گوید که زندگی مالی پدید آورده است.
در کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» فرهنگ و آداب اجتماعی بازارهای مالی در چشم‌اندازی تاریخی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و رفتارها و فرهنگ رایج در وال استریت با رفتار نخستین کارگزاران بورس در هلند قرن هفدهم مقایسه می‌شود تا دریابیم که این رفتار و مجموعۀ الگوهای اجتماعی برآمده از دل دنیای بورس در طول تاریخ تغییر چندانی نکرده است.
کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» مجموعه‌ای از حکایت‌های سرگرم‌کننده دربارۀ دنیای تجارت و حوادثی است که در این دنیا اتفاق می‌افتد. نویسنده در این کتاب، ضمن نقل داستان‌هایی واقعی از دنیای کسب‌وکار، از اشتباهات صورت گرفته در عالم تجارت و از تبعات این اشتباهات نیز سخن می‌گوید و این‌گونه راه‌وچاه دنیای تجارت را نشان می‌دهد.
دوازده جستاری که در کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» می‌خوانید عبارتند از: «نوسان، سقوط کوچک سال 1962»، «عاقبت ادسل، درس عبرت»، «مالیات بر درآمد فدرال، تاریخچه و ویژگی‌ها»، «مدت زمانی معقول، کارکنان شرکت سولفور خلیج تگزاس»، «زیراکس، زیراکس، زیراکس، زیراکس»، «جبران خسارات مشتریان، مرگ یک رئیس جمهور»، «فیلسوفان متأثر، معضل عدم برقراری ارتباط در جنرال الکتریک»، «آخرین قبضۀ بازار، شرکتی به نام پیگلی ویگلی»، «زندگی از نوع دوم، تاجری به نام دیوید ایی لیلینتال»، «فصل سهامداران، جلسات سالانه و قدرت شرکت‌ها»، «معیار، گاز اول است، شغل و دانش یک مرد» و «دفاع از پوند، بانکداران، پوند و دلار».
آنچه می‌خوانید بخشی از جستار ««نوسان، سقوط کوچک سال 1962» از کتاب «ماجراهای کسب‌وکار» است: «اگر افت‌وخیز و نوسان وجود نداشت، بازار بورس – سریال ماجراجویانه‌ای که در طول روز ثروتمندان را مشغول می‌کند – ماهیت خود را از دست می‌داد و دیگر بازار بورس نبود. تمامی اعضای هیئت‌مدیرۀ شرکت‌ها که به داستان‌های وال استریت علاقه‌مندند، قطعاً داستان مکالمۀ جی. پی مورگان پدر و یکی از آشنایان بی‌تجربه و ساده‌لوح او را شنیده‌اند که به خود جرئت داده بود از این بانکدار معروف در مورد آیندۀ بازار بپرسد. مورگان در پاسخ به او به‌سردی گفته بود: "خب، بازار است دیگر! نوسان خواهد داشت." بازار بورس ویژگی‌های متمایز دیگری نیز دارد. توسعۀ بازارهای بورس علاوه بر مزایا و معایب خاص خود، موجب شکل‌گیری الگویی کامل از رفتار اجتماعی شده است که آداب‌ورسوم، زبان و واکنش‌های قابل پیش‌بینی به اتفاقات معین را شامل می‌شود. از جمله مزایای بازارهای بورس می‌توان به تأمین سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعۀ صنعتی اشاره کرد. بازارهای بورس همچنین موجب می‌شوند که افراد بدشانس، بی‌احتیاط و ساده‌لوح، پول خود را از دست بدهند و این مسئله، جنبۀ منفی بورس محسوب می‌شود. در پی تأسیس اولین بورس مهم جهان در سال 1611، شکل‌گیری این الگوی اجتماعی به‌طور عجیبی سرعت گرفت. بورس مذکور در محوطه‌ای روباز در آمستردام هلند قرار داشت. درست است که این الگو دستخوش تغییر و تحول شده، اما همچنان در بازار بورس نیویورک در دهۀ 1960 تداوم داشت. معاملات کنونی بورس در ایالات متحده با آنچه در آمستردام قرن هفدهم اتفاق می‌افتاده – چانه‌زنی تعداد اندکی هلندی زیر باران – کاملاً تفاوت دارد. بورس نیویورک بیش از بیست میلیون سهامدار دارد و دادوستدهای گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. میلیون‌ها کیلومتر کابل تلگرام و کامپیوترهای پیشرفته که ظرف سه دقیقه می‌توانند کل دفتر تلفن منهتن را کپی کنند در این معاملات دخیل هستند. اما ماهیت کار، تغییر چندانی نکرده است. اولین بازار بورس، آزمایشگاهی بود که واکنش‌های تازۀ انسان‌ها را نمایان می‌کرد. امروزه بازار بورس نیویورک نیز همچون لولۀ آزمایشی است که در آن، موضوعات جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد، فرآیندی که همواره به شناخت نوع انسان از خود کمک می‌کند.»

دربارۀ جان بروکس، نویسندۀ کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»
جان بروکس (John Brooks)، متولد 1920 و درگذشته به سال 1993، روزنامه‌نگار، جستارنویس و داستان‌نویس امریکایی است. بروکس کار روزنامه‌نگاری را با همکاری با مجلۀ «تایم» آغاز کرد و سپس به «نیویورکر» رفت و سال‌ها به‌عنوان نویسنده‌ای متخصص در موضوعات مالی به همکاری با این مجله پرداخت. او همچنین برای نشریات «هارپر» و «نیویورک تایمز» نقد کتاب می‌نوشت.
از جان بروکس، علاوه بر ده کتاب در زمینۀ تجارت و کسب‌وکار و امور مالی، سه رمان نیز منتشر شده است. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «روزی در گلکنده» و «سال‌های شکوفایی اقتصادی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»
کتاب «ماجراهای کسب‌وکار: دوازده ماجرای به‌یادماندنی از وال استریت» با ترجمۀ اعظم ورشوچی‌فرد و سیامک دل‌آرا در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
اعظم ورشوچی‌فرد، متولد 1348، مترجم ایرانی است. او، به‌جز همکاری در ترجمۀ کتاب «ماجراهای کسب‌وکار»، ترجمۀ کتاب‌های «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند: آنچه تاریخ در مورد آینده می‌گوید» و «تروریسمِ سعودی» را نیز با همکاری سیامک دل‌آرا انجام داده است. ورشوچی‌فرد ترجمۀ کتاب «صنعت شادی» را هم در کارنامۀ کاری خود دارد.

سیامک دل‌آرا، متولد 1353 در تهران، مترجم ایرانی و فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی است. رمان‌های «پردۀ حائل» و «مرد ناشناس» از دیگر ترجمه‌های اوست.

ادامه keyboard_arrow_down