کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | انسان شناسی | جوان و جوانی در ایران
جوان و جوانی در ایران شابک: 9786002538291 424 صفحه 420 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 جوان جوانی ایران جمعی از نویسندگان علوم انسانی جامعه شناسی انسان شناسی

2,062,500 ریال 2,750,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «جوان و جوانی در ایران»
گفتارهایی درباب جوانی و مسائل و معضلات و جایگاه و وضعیت جوانان در ایران امروز. کتاب «جوان و جوانی در ایران» ماحصل بخشی از سلسله نشست‌هایی است که مؤسسۀ رحمان در سال‌های اخیر برای کندوکاو در مسائل اجتماعی ایران برگزار کرده است.
در کتاب «جوان و جوانی در ایران» به یکی از این مسائل، یعنی جوانان ایرانی و مسائل و مشکلات و مطالبات و سبک زندگی آن‌ها، پرداخته شده است.
کتاب «جوان و جوانی در ایران» از نشست‌ها و گفت‌وگوهایی تشکیل شده است که در هرکدام از آن‌ها، با نگاهی نقادانه، به وجهی از موضوع جوانی در ایران، از انعکاس تصویر جوانان در سینما گرفته تا سبک زندگی و زیستِ جنسی و اوقات فراغت و مسائل شغلی آن‌ها و...، پرداخته شده است.
کتاب «جوان و جوانی در ایران» کتابی مناسب برای پژوهشگران اجتماعی و همۀ کسانی است که به مطالعه درباب مسائل اجتماعی ایران، به‌ویژه مسائل جوانان، علاقمند هستند.

مروری بر کتاب «جوان و جوانی در ایران»
آنچه در کتاب «جوان و جوانی در ایران» گردآوری و به مخاطبان ارائه شده است شامل دیدگاه‌های متخصصان و کارشناسان مختلف علوم اجتماعی دربارۀ موضوع جوانی و وضعیت جوانان در ایران سال‌های اخیر است.
در کتاب «جوان و جوانی در ایران» همچنین، با محوریت فیلم «متولد 65»، از انعکاس تصویر جوانان و مفهوم جوانی و تحول و دگردیسی این مفهوم در سینمای ایران سخن رفته است.
مقایسۀ تصویر جوانان در سینمای ایرانِ پیش و پس از انقلاب، اینکه چگونه می‌توان از جمعیت جوان کشور برای ایجاد تحول و پویایی در جامعه بهره برد و چه موانعی بر سر راه استفادۀ مثبت از پتانسیل‌های جمعیت جوان وجود دارد، تنهازیستی جوانان ایرانی و دلیل آن، ازدواج و زیستِ جنسی جوانان، مشکلات ساختاری و فرهنگی جوانان ایرانی و ضرورت درک جوانان امروز از سوی جامعه و مسائل هویتی جوانان از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب «جوان و جوانی در ایران» مورد تحلیل و بررسی و واکاوی قرار گرفته‌اند.
کتاب «جوان و جوانی در ایران» از مقدمه و دوازده فصل تشکیل شده و در هر فصل از کتاب به وجهی از مفهوم جوانی و مسائل جوانان در ایران پرداخته شده و وضعیت جوانان و مطالبات و خواسته‌های آن‌ها و نحوۀ پاسخگویی به این مطالبات با نگاهی نقادانه موردی بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
فصل‌های دوازده‌گانۀ کتاب «جوان و جوانی در ایران» عبارتند از: «تصویر جوانی در سینمای ایران؛ گفت‌وگو پیرامون فیلم "متولد 65"» با حضور مجید توکلی، حمیدرضا مدقق و محمدمهدی عسگرپور، «بررسی مفهوم جوانی» با حضور تقی آزاد ارمکی و محمدجلال عباسی شوازی، «تنهازیستی» با حضور شهلا کاظمی‌پور و امید علی‌احمدی، «جوانان و فراغت حقیقی و مجازی» با حضور عباس وریج کاظمی، «تغییرات سبک زندگی و خلقیات جوانان» با حضور محمدرضا جوادی یگانه و علی جنادله، «سیاست‌گذاری در حوزۀ جوانان» با حضور سیدضیاء هاشمی و سیدمحسن بنی‌جمالی، «جوان، بدن، هویت اجتماعی» با حضور محمدتقی کرمی و ابراهیم اخلاصی، «تأملی در رنج‌های جوان امروز ایرانی» با حضور مقصود فراستخواه و محمدسعید ذکایی، «جوان، شغل، و چشم‌انداز آینده» با حضور حسین راغفر و حسن طایی، «دین‌ورزی امروزین جوانان» با حضور محمد خدایاری‌فرد و جبار رحمانی، «زیست جنسی جوانان» گفت‌وگو با مرضیه ابراهیمی و «وضعیت اختلاف نسلی در ایران» با حضور محمدحسین پناهی و هادی علویون.
چنانکه پیش‌تر اشاره شد، کتاب «جوان و جوانی در ایران» ماحصل نشست‌هایی است که به‌همت مؤسسۀ رحمان برگزار شده‌اند. گروه کارشناسی دست‌اندرکار در برگزاری این نشست‌ها متشکل از هدی امامی، اسما صارمی، فردوس شیخ‌الاسلام، پیمان مغازه، اشرف سادات موسوی و سیده هدی ناجی بوده و ضحی معتمدی دبیری این گروه کارشناسی را به‌عهده داشته است.
در بخشی از مقدمۀ کتاب «جوان و جوانی در ایران» می‌خوانید: «امروزه به کرّات گفته می‌شود دورۀ جوانی بسیار طولانی شده است. در گذشته، افراد در سنین پایینِ جوانی مشغول‌ به کار می‌شدند و مسئولیت می‌پذیرفتند. اما اکنون وضعیت چگونه است؟ آیا جامعه شرایط را برای جوانان فراهم نکرده است یا این‌که جوانان نگرش متفاوتی به زندگی پیدا کرده‌اند؟ به‌نظر می‌رسد که جوانان به‌طور کلی در پی تجربۀ شکل‌های جدیدی از سبک زندگی‌اند، هرچند ساختار کشور هنوز تمایل به اَشکال قدیمی دارد. به‌نظر می‌رسد الگوگیری و رجوع به گروه‌های مرجع با گذشته تفاوت دارد و دیگر مثل گذشته مسیر زندگی جوانان را تعیین نمی‌کند و درنتیجه، مسیر هموار و امنی پیش روی جوانان نیست. مسائل چندبُعدی جوانان باعث افزایش پیچیدگیِ نظریه‌پردازی در این زمینه شده است.
توضیح برخی ابهامات و پرسش‌ها به فهم بهتر این مسائل کمک خواهد کرد: جوانی مرحله‌ای از زندگی است یا پدیده‌ای اجتماعی که منطق اجتماعی خاص خود را دارد و شامل نقش ثابتی است که انتظار می‌رود در شرایطی خاص ایفا شود؟ آیا جوانی یک محدودۀ سنی است یا نوعی نگرش ذهنی؟ آیا جوانی واقعیتی اجتماعی است یا نمادی از آزادی عمل و انتخاب و نمادی از انرژی و نشاط و خطرپذیری؟ اگر این‌طور است، چرا به‌نظر می‌رسد که جوانان ایرانی از نظر ویژگی‌های نمادین فوق شرایط نامطلوبی دارند؟»
کتاب «جوان و جوانی در ایران» در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down