کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آسیا | درون اردوگاه ها
درون اردوگاه ها شابک: 9786220404606 168 صفحه 210 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 درون اردوگاه درن بایلر مسعود یوسف حصیرچین علوم انسانی ادبیات ادبیات آسیا

487,500 ریال 650,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

کتاب «درون اردوگاه‌ها» نوشتۀ درن بایلر
آن‌جا که فناوری به ابزارِ سرکوب بدل می‌شود. کتاب «درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاهِ های‌تکِ چین»، با عنوان اصلی In the Camps: Chinas High-Tech Penal Colony، کتابی است از درن بایلر، درباب سرکوب مسلمانان اویغور در چین و رفتار خشنی که در اردوگاه‌های اقامت اجباری با آن‌ها می‌شود.
درن بایلر در کتاب «درون اردوگاه‌ها» نشان می‌دهد که چطور تلفن‌های هوشمند در بخشی از جهان، کمک‌دستِ سرکوبگران شده‌اند و مسلمانان اویغور در چین چگونه به‌واسطۀ همین تلفن‌ها مجرم شناخته و روانۀ اردوگاه‌ها می‌شوند و تحت نظارت و کنترل و سرکوب دائمی قرار می‌گیرند.
کتاب «درون اردوگاه‌ها» پژوهش و گزارشی درباب شیوه‌های نوین خفقان و سرکوب در جوامع استبدادی، با تمرکز بر رفتار حکومت چین با مسلمانان اویغور در منطقۀ سین‌کیانگ، است؛ منطقه‌ای در چین که اویغورهای مسلمان در آن ساکن‌اند و چنانکه در کتاب «درون اردوگاه‌ها» شرح داده شده، حکومت چین با آن‌ها همچون مجرمانی بالقوه رفتار می‌کند و به‌یاریِ آخرین دستاوردهای تکنولوژی، آن‌ها را تحت نظارت و کنترلی مدام قرار می‌دهد.
اندرو جِی. ناتان، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا، در توصیف کتاب «درون اردوگاه‌ها» می‌نویسد: «درست است، هر چقدر هم که دولت چین انکارش کند – در این کتاب کاملاً مستند، درن بایلر نه تنها می‌گوید که چگونه اعضای گروه‌های قومی مسلمان چین را صرفاً بابت دینداری به اردوگاه‌های بازآموزی می‌فرستند، بلکه شرح می‌دهد که چطور در بیرون از اردوگاه‌ها هم شبکه‌ای از نظارت الکترونیک و انسانی آن‌ها را از آزادی محروم می‌کند. این کتاب، که حول داستان‌های واقعی شخصیِ افراد با روایتی گیرا – و هولناک – است، یکی از بدترین نمونه‌های نقض حقوق بشر در جهان امروز است.»
متن اصلی کتاب «درون اردوگاه‌ها» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «درون اردوگاه‌ها»
درن بایلر، مقدمۀ کتاب «درون اردوگاه‌ها» را با داستانی واقعی آغاز می‌کند که بی‌شباهت به رمان «محاکمه» کافکا نیست. او ماجرای یک دختر دانشجوی چینی، به نام ویرا جو، را نقل می‌کند که در دانشگاه واشینگتن درس می‌خوانده و وقتی به وطنش برگشته، بی‌آن‌که جرمی مرتکب شده باشد، به‌اتهامِ چیزی به نام «جرم پیشاوقوع» بازداشت می‌شود. ویرا به این جرم بازداشت شده که در حصار دیجیتالِ نظارتی حکومت چین گیر افتاده است، آن هم فقط درحالی‌که برای دسترسی به جی‌میلِ دانشگاهش از وی‌پی‌ان استفاده کرده بوده که این از نظر حکومت، برای یک شهروند ساکن منطقۀ سین‌کیانگ، که به‌گواه شناسنامه‌اش مسلمان است، تندرَویِ مذهبی قلمداد می‌شود.
درن بایلر ماجرای هولناک و درعین‌حال آبزورد و کافکاییِ ویرا جو را در مقدمۀ کتاب «درون اردوگاه‌ها» با ارائۀ پیشینه‌ای تاریخی از منطقۀ سین‌کیانگ و ساکنان آن و رفتار تبعیض‌آمیز حکومت چین با اویغورهای این منطقه و کشمکش میان اویغورهای مسلمان و حکومت چین قطع می‌کند و در فصل اول کتاب، باز بر سرِ قصۀ ویرا می‌شود و در ادامۀ کتاب، با اتکا به اسناد و شواهد و همچنین روایت‌های آن‌ها که از اردوگاه‌های مخصوص نگهداری اویغورهای بازداشتی نجات یافته‌اند، گزارشی از شیوۀ نظارت و کنترل دیجیتالی مسلمانان اویغور در چین و رفتاری که با آن‌ها می‌شود ارائه می‌دهد و نیز مقاومت‌هایی خاموش، پنهان و زیرپوستی دربرابر رفتار سرکوبگرانه را هم در معرضِ دیدِ ما قرار می‌دهد.
بایلر خود در فصل اول کتاب «درون اردوگاه‌ها»، میان نقل حکایت ویرا جو و چگونگی گرفتاری او در حصارهای نظارتی حکومت چین، دربارۀ آن‌چه در این کتاب به آن پرداخته است می‌نویسد: «این کتاب کوتاه داستان افزایش جهانی این حصارهای دیجیتال پیچیده و سیستم‌های نظارت خودکار پیشرفته با هدف کنترل اجتماعی "هوشمند" است و نمونۀ محدودی از استفاده‌شان را در چین بررسی می‌کند. آنچه در شمال‌غربی چین اتفاق می‌افتد به اردوگاه‌های مرز جنوبی ایالات متحده، کنترل دیجیتال در کشمیر و ایست‌بازرسی‌های کرانۀ باختری بی‌شباهت نیست، اما مقیاس و بی‌رحمی‌اش، در چین، و سیستم‌های کنترلش "به فناوری‌های بازآموزی"‌ای تبدیل شده‌اند که نوع جدیدی از کارگران را به وجود می‌آورند: کسانی مثل ویرا که حبس فیزیکی و مجازی می‌شوند. حتی اگر افراد رسماً زندانی نباشند، استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره و مجموعه داده‌هایی از رفتارهای نشاندار به کشورهایی که فضای امنیتی دارند اجازه می‌دهد تا جمعیت‌های بازداشت‌نشده را به داده تبدیل کنند. این مسئله، به نوبۀ خود، این جمعیت‌ها را مجبور می‌کند با محیط‌های کنترل‌شده وفق یابند و آن‌ها را به نیروی کار ناآزاد و وابسته تبدیل می‌کند.
با این همه، در این کتاب علی‌رغم روزمرگی پیش‌پاافتادۀ این فناوری‌ها و سیستم‌های فیزیکی، این مسئله مد نظر قرار می‌گیرد که چگونه انسان‌ها باز هم ظرفیت سرپیچی، روایت‌زدایی از خود، ایجاد فضای باز برای تفکر و فعالیت علیه خشونت غیرقابل درک را دارند.»
کتاب «درون اردوگاه‌ها» از مقدمه و شش فصل تشکیل شده است. فصل‌های شش‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «جرم پیشاوقوع»، «فاجعۀ تلفنی»، «دورو»، «حیوانات»، «ناآزاد» و «سین‌کیانگ به حمایت سیاتل پشتگرم است».

دربارۀ درن بایلر، نویسندۀ کتاب «درون اردوگاه‌ها»
درن بایلر (Darren Byler) انسان‌شناس امریکایی است. بایلر دارای لیسانس تاریخ و روزنامه‌نگاری تصویری از دانشگاه ایالتی کنت، فوق لیسانس مطالعات آسیای شرقی از دانشگاه کلمبیا، دکترای انسان‌شناسی اجتماعی – فرهنگی از دانشگاه واشینگتن و استادیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه سایمون فریزر است. او متخصص جامعۀ اویغورها در چین است و در این زمینه و دربارۀ سرکوب مداوم اویغورها در چین و اردوگاه‌های سین‌کیانگ، که اویغورها را در آن‌ها زندانی می‌کنند، مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است.
بایلر همچنین همکاری، به‌عنوان مشاور، با اعضای هیئت‌ علمی و محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه سایمون فریزر را برای راه‌اندازی پروژۀ مستندسازی سین‌کیانگ، که نسل‌کشی اویغورها را مستند می‌کند، در کارنامۀ کاری خود دارد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «درون اردوگاه‌ها»
کتاب «درون اردوگاه‌ها: تبعیدگاهِ های‌تکِ چین» با ترجمۀ مسعود یوسف‌حصیرچین در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
مسعود یوسف‌حصیرچین، متولد 1369، مترجم ایرانی است. یوسف‌حصیرچین دانش‌آموختۀ رشتۀ آموزش زبان انگلیسی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «خوردوخوراکِ دیکتاتورها»، «آداب دیکتاتوری: کیش شخصیت در قرن بیستم»، «جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان‌آنمِن»، «فرار از اردوگاه 14: فرار اودیسه‌وار مردی از کره‌ی شمالی به ‌سوی آزادی»، «ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین» و «تیان‌آن‌من 1989: امیدهای بربادرفته‌ی ما» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down