کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | زندگی روزمره در امپراتوری روسیه
زندگی روزمره در امپراتوری روسیه شابک: 9786222674021 472 صفحه 390 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 750 زندگی روزمره امپراتوری روسیه گریتا بوچر سعید درودی علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

2,415,000 ریال 3,450,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ یکم

کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» نوشتۀ گریتا بوچر
پژوهشی در فرهنگ و جامعه و دین و اقتصاد و سیاست عصرِ روسیۀ تزاری و شیوۀ زندگی روزمرۀ مردم روسیه در آن عصر. کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»، با عنوان اصلی Daily Life in Imperial Russia، دوران طولانی حکومت تزارها بر روسیه را از وجوه گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهد و ما را با مختصات زندگی روزمرۀ مردم در آن دوره و عوامل شکل دهنده به سبک زنگی آنان آشنا می‌کند.
گریتا بوچر در کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» دورانی طولانی و پرتلاطم و پر از تغییر و تحول در تاریخ روسیه را موضوع مطالعه قرار داده و زندگی روزمرۀ مردم طبقات اجتماعی مختلف و آداب و رسوم و فرهنگ و دین مردم روسیه در دوران مورد بحث در این کتاب را زیرِ ذره‌بین قرار داده است.
متن اصلی کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» اولین بار در سال 2008 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»
گریتا بوچر در کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» به موضوعاتی چون مشاغل و تفریحات و آداب و رسوم و سنن و جشن‌ها و مراسم مذهبی و سبک زندگی مردم عصر روسیۀ تزاری می‌پردازد. برای درک همۀ این‌ها اما خواننده باید زمینه‌های پیدایش این سبک زندگی و آداب و رسوم و شیوۀ زندگی در دوران امپراتوری روسیه را بداند. از همین روست که کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» با بحث دربارۀ این زمینه‌ها آغاز می‌شود.
در ابتدای کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» شِمایی از تاریخ روسیه در دوران پیش از سلطنت پتر کبیر به دست داده شده تا با ریشه‌های تحولاتی که در دوران پتر کبیر در روسیه صورت گرفت آشنا شویم و دریابیم که مدرن‌سازی روسیه در عصر پتر کبیر و اصلاحاتی که پتر انجام داد، ریشه در چه پیشینه‌ای در روسیۀ قبل از پادشاهیِ پتر داشت.
کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» تأثیر تحولات سیاسی در روسیه و اصلاحات پتر در این کشور را بر زندگی روزمرۀ مردم روسیۀ عصر امپراتوری توضیح می‌دهد. این کتاب نشان می‌دهد که سبک زندگی مردم در روسیۀ تزاری و جنبه‌های گوناگون زندگی روزمره و آداب و رسوم و فرهنگ و زیست اجتماعی و مذهبی مردم روسیه در آن دوره، ریشه‌دار در چه تحولاتی در جامعۀ روسی و نیز ریشه‌دار در چه سنت‌هایی در آن جامعه بوده است.
نظام طبقاتی روسیۀ تزاری و زیست اشراف و اصیل‌زادگان و رعایا و کشاورزان و دیگر طبقات اجتماعی در آن دوره، جایگاه زنان در عصر امپراتوری روسیه، وضعیت و جایگاه دین در آن عصر و زمینه‌های وقوع انقلاب بلشویکی در روسیه، از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» به آن‌ها پرداخته شده است.
کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» از جدولِ گاهشمارِ رویدادهای تاریخی در امپراتوری روسیه و هفت فصل تشکیل شده است.
فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» عبارتند از: «روسیه در عصر پتر کبیر»، «نوسازی روسیه»، «فرادستان: شاهزادگان، بویارها و اصیل‌زادگان»، «کشاورزان»، «کلیسا و شهرها»، «سبک زندگی، آداب و رسوم و شعایر مذهبی» و «تندروها و انقلاب».
در آغاز فصل نخست کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»، دربارۀ این کتاب و آنچه در آن آمده است، می‌خوانید: «این کتاب دربارۀ زندگی روزمره در امپراتوری روسیه است. تقریباً تا همین صد سال پیش، جامعۀ روسیه از چند طبقه تشکیل می‌شد: اشراف و اصیل‌زادگان، رعایا که سِرف (رعیت) نامیده می‌شدند و تقریباً همگی کشاورزانی بودند که در املاک اشراف و روحانیان کار می‌کردند، مردم شهرنشین، و طبقۀ روحانیان. در این کتاب مسائلی را برمی‌رسیم از این قبیل که اعضای هریک از این طبقه‌ها شغلشان چه بود؛ در اوقات فراغت، به چه تفریحاتی مشغول بودند؛ هنگام اجرای مراسم ملی یا مذهبی، چه تشریفاتی داشتند؛ چه نوع جشن‌هایی برپا می‌کردند؛ و زندگی دینی‌شان چگونه می‌گذشت.»

دربارۀ گریتا بوچر، نویسندۀ کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»
گریتا بوچر (Greta Bucher) مورخ و استاد تاریخ در آکادمی نظامی امریکا است. تحقیقات او بر تاریخ روسیه، شوروی و اروپای شرقی، تاریخچۀ زنان و اوایل تاریخ اروپا متمرکز است.
از گریتا بوچر، علاوه بر کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»، کتابی هم با عنوان «زنان، بوروکراسی و زندگی روزمره در مسکوی پس از جنگ، از 1945 تا 1953 میلادی» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»
کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» با ترجمۀ سعید درودی در انتشارات نگاه منتشر شده است.
سعید درودی، متولد 1337، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «زندگی روزمرۀ جهان اسلامی در سده‌های میانه»، «زندگی روزمره در امپراتوری مغول»، «زندگی روزمره در اسپانیای دورۀ تفتیشِ عقاید»، «تاریخ مختصر آخرالزمان»، «زندگی روزمرۀ ژاپنی‌ها در دورۀ سامورایی‌ها»، «دایره‌المعارف به من بگو چرا و چگونه؟» و «مقدمۀ کیمبریج بر چخوف» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down