حریم 318 صفحه 380 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 حریم ویلیام فاکنر مهدی غبرائی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

2,120,000 ریال 2,650,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ یکم

رمان «حریم» اثر ویلیام فاکنر
تجاوز، خشونت و آدم‌ربایی در یوکناپاتافای ویلیام فاکنر. رمان «حریم»، با عنوان اصلی Sanctuary، یک رمان جناییِ گوتیکِ جنوبی از ویلیام فاکنر است که وقایع آن، مثل همۀ آثار فاکنر، در جغرافیای خیالی و ابداعی او در جنوب امریکا، یعنی سرزمین یوکناپاتافا، اتفاق می‌افتد.
فاکنر در رمان «حریم» تصویری خشن، سیاه و مخوف از جنوب امریکا به دست می‌دهد و داستانی جنایی را در دوران رکود بزرگ و بحران اقتصادی امریکا و در قلبِ سرزمینی خلق می‌کند که خود در آن زاده شده و زیسته و چم‌وخمِ آن را به‌خوبی می‌شناسد و جغرافیای داستانی‌اش را به الگوی آن بریده است.
رمان «حریم» اثری جنجالی و بحث‌برانگیز از ویلیام فاکنر است. فاکنر اگرچه خودش این رمان را جزو آثار صرفاً عامه‌پسندش می‌دانست و می‌گفت آن را برای پول نوشته است، اما این رمان بحثهای زیادی را پیرامون خود برانگیخت و حاشیه‌هایی به‌همراه داشت و البته به‌لحاظ داستانی اثری خوش‌ساخت و ماهرانه بود.
متن اصلی رمان «حریم» اولین بار در سال 1931 منتشر شده است. این رمان دستمایۀ اقتباس‌های سینمایی هم قرار گرفته و در ادبیات و سینما منبع الهام بوده است.

مروری بر رمان «حریم»
ماجرای رمان «حریم» در دوران بحران اقتصادی و ممنوعیت تولید و فروش الکل در امریکا اتفاق می‌افتد. مکان وقوع رویدادهای رمان، چنانکه پیش‌تر نیز اشاره شد، سرزمین یوکناپاتافا است. یوکناپاتافا یک جغرافیای داستانی ساخته‌وپرداختۀ تخیل ویلیام فاکنر است. در نقشۀ رمان‌های فاکنر، این سرزمین در جنوب امریکا واقع شده و مختصات و فرهنگ و اقلیمی کاملاً جنوبی دارد.
فاکنر در رمان «حریم» داستان واقعه‌ای هولناک را در یوکناپاتاقا روایت می‌کند. ماجرا از این قرار است که دختری دانشجو به نام تمپل، که از خانواده‌ای ثروتمند است، شبی پایش کشیده می‌شود به خانه‌ای مخوف که پاپای، شخصیت شرور رمان «حریم»، یکی از ساکنان آن است. در همان شب قتلی رخ می‌دهد و به تمپل نیز، به‌طرزی موحش، تجاوز می‌شود. قاتل و متجاوز اصلی، تمپل را می‌رباید و از مهلکه می‌گریزد و قتل و تجاوز گردنِ شخصی دیگر می‌افتد.
هوراس بن‌بو، یکی از شخصیتهای اصلی رمان «حریم» که شخصیت نیکِ رمان است، وکیلی است که دفاع از شخصی را که به‌عنوان قاتل دستگیر شده به‌عهده دارد. او تلاش می‌کند قاتل اصلی را پیدا کند و تحویل قانون بدهد و کاری کند که مردی که به‌ناحق به او اتهام زده شده، تبرئه شود. اما قضیه پیچیده‌تر از این حرفهاست و مناسباتی در جریان است که کارِ وکیل را مشکل می‌کند. آیا او دست‌آخر می‌تواند قاتل را به دام بیندازد؟ پاسخ این سؤال را با خواندنِ کامل رمان «حریم» درخواهید یافت.
رمان «حریم» یک رمان تلخ و سیاه درباب شَر و خشونت و جنایت و تبهکاری است. فاکنر، ساخت‌وپرداخت این رمان را استادانه طراحی کرده و داستان آن را به‌گونه‌ای آغاز کرده که از همان ابتدا خواننده را درگیر کند و دنبال خود بکشاند.
گفتنی‌ست که رمان «حریم»، برخلاف بیشتر آثار فاکنر، با تکنیک جریان سیال ذهن نوشته نشده است و شگرد روایی آن پیچیدگی کمتری، نسبت به بسیاری از دیگر آثار او، دارد.
رمان «حریم»، مثل دیگر آثار ویلیام فاکنر، نشانگرِ توفیق او در گنجاندن یک جهان در جغرافیایی محدود است.

دربارۀ ویلیام فاکنر، نویسندۀ رمان «حریم»
ویلیام فاکنر (William Faulkner)، متولد 1897 و درگذشته به سال 1962، داستان‌نویس امریکایی بود. او یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات سال 1949 است.
جنوب امریکا، زادگاه ویلیام فاکنر، مکان اصلی رویدادهای آثار اوست و از او به‌عنوان بزرگترین نویسندۀ ادبیات جنوب امریکا یاد می‌شود. داستانهای فاکنر، اغلب، داستانهایی با سبک تجربی و ذهنی‌اند که با تکنیک جریان سیال ذهن نوشته شده‌اند.
سیاهپوستان، کشاورزان فقیر و کارگران و اشراف جنوب امریکا، شخصیتهای اصلی آثار ویلیام فاکنر هستند. او در آثارش از موضوعاتی چون گناه، شَر و فروپاشی خانواده نوشته است. آثار فاکنر همچنین محلّ تلاقی کتاب مقدس و تراژدی یونانی‌اند. در داستانهای او جابه‌جا با ارجاع به کتاب مقدس مواجهیم و همچنین با ساختارها و مضامینِ تراژدی‌های یونانی.
فاکنر با مهارت توانست مسائل مردم جنوب امریکا را به مسائل بنیادین همیشگی و همه‌زمانی و همه‌جاییِ آدمی پیوند زند و رنجِ انسان در جهان را در داستانهای جنوبی‌اش بازتاب دهد.
آثار فاکنر بر نویسندگان بسیاری، از جمله گابریل گارسیا مارکز، ماریو بارگاس یوسا، کارلوس فوئنتس، کلود سیمون و کورمک مک‌کارتی، تأثیر گذاشته است. آثار او همچنین با رویکردهای مختلف، از جمله با رویکردهای فمینیستی و روانکاوی، توسط منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.
از آثار ویلیام فاکنر می‌توان به رمان‌های «خشم و هیاهو»، «گور به گور»، «ابشالوم، ابشالوم!» و «حرامیان» اشاره کرد.
فاکنر در فیلمنامه‌نویسی هم دستی داشت. از جمله فعالیتهایش در این عرصه می‌توان به همکاری‌اش در نگارش فیلمنامۀ فیلم «داشتن و نداشتن» هاوارد هاکس، فیلمی براساس رمانی به همین نام از ارنست همینگوی، اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی رمان «حریم»
رمان «حریم» با ترجمۀ فرهاد غبرائی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
فرهاد غبرائی، متولد 1328 در لنگرود و درگذشته به سال 1373، مترجم ایرانی بود. او برادر مهدی غبرائی، مترجم، و زنده‌یاد هادی غبرائی، ویراستار و مترجم، بود.
فرهاد غبرائی آثار مهم و مطرحی را از ادبیات کلاسیک و مدرن جهان به فارسی ترجمه کرد که از جملۀ آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «سفر به انتهای شب»، «پاریس، جشن بیکران»، «آسوموار» و «خانواده‌ی پاسکوآل دوآرته» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down