کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | هالی بنکس و کوله باری از ترس هایش
هالی بنکس و کوله باری از ترس هایش شابک: 9786002537508 504 صفحه 440 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 250 هالی بنکس کوله باری هایش جولی والری میثاق خلج علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

2,925,000 ریال 3,900,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» نوشتۀ جولی والری
رمانی دربارۀ اضطراب‌ها و روزمرّگی‌های زنی که هم مادر است و هم همسر و هم در رؤیای فیلمسازی. کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش»، با عنوان اصلی Holly Banks Full of Angst، اولین رمان جولی والری، نویسندۀ امریکایی، است.
جولی والری در کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» این پرسش را پیش می‌کشد که آیا در جهان واقعی می‌شود یک مادرِ کامل و بی‌عیب‌ونقص بود یا این حرف‌ها فقط مالِ فیلم‌های آبکی و دنیای مجازی است؟
کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» تصویری از واقعیت یک مادر، با همۀ اضطراب‌ها و تشویش‌ها و اشتباهات و ضعف‌ها و مشغله‌هایش، را مقابل تصویرِ آرمانی و فانتزی‌ای که از مادر بودن ارائه می‌شود قرار می‌دهد تا نشان دهد آن تصویر آرمانی چقدر غیرواقع‌بینانه و کذب است و واقعیت چیز دیگری‌ست.
کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» همچنین، با طنزی گزنده، تصویری از انتظارات جامعۀ مردسالار از زن و جایگاه زن در چنین جامعه‌ای ترسیم می‌کند؛ جامعه‌ای که مردها در آن دست بالا را دارند و درحالی‌که خود را بری از خطا می‌بینند، حق‌به‌جانب و با نگاه‌های سرزنش‌آمیز، خطاهای زنان را نظاره می‌کنند و تذکر می‌دهند.
کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» همچنین روایتی نقادانه است از اضطراب‌هایی که خیالی‌سازی‌های تبلیغاتی رسانه‌ای به ما القا می‌کنند؛ روایتی نقادانه از اسطورۀ فریبندۀ بی‌عیب‌ونقص بودن که شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز بسیار به آن دامن زده‌اند.
متن اصلی کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش»
شخصیت اصلی کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» زنی به نام هالی است که تازه به‌همراه شوهر و دخترِ خُردسالش به شهری به نام ویلیج آو پریم نقل مکان کرده است؛ شهری با سیستم آموزش‌وپرورشِ به‌ظاهر فاخر و پرطمطراق و مادرانی که در ظاهر، بی‌عیب‌ونقص و بَری از خطا می‌نمایند. در چنین شهری، هالی از همان ابتدای ورودش خطا کرده است. او خواب مانده و مهدکودک بچه‌اش دیر شده است. کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» با چنین شروع پُر استرسی آغاز می‌شود. البته به‌واقع فاجعه‌ای رخ نداده است اما همین دیر شدنِ به‌ظاهر کوچک، در شهری چنان که وصفش رفت، هالی را مضطرب کرده و شوهرش هم گوشه‌ای ایستاده و بی‌آنکه کمکش کند فقط مدام به او یادآور می‌شود که بجنبد و خطاهایش را گوشزد می‌کند. این البته ظاهراً بخشی از فیلمنامه‌ای است که هالی آن را در ذهن می‌نویسد اما مرز بین این فیلمنامه و واقعیت مبهم و مخدوش است.
شروع کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» شکلِ یک فیلمنامه را دارد. این فیلمنامه اما، به‌موازات آن‌چه در واقعیت اتفاق می‌افتد و گویی متأثر از آن، در ذهن هالی نوشته می‌شود. هالی در ابتدای رمان درحال راهی کردن بچه‌اش به مدرسه است و چنین می‌نماید که در همین حال دارد در ذهنش فیلمنامه‌ای را از موقعیت خودش می‌نویسد.
در فصل دوم کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» زنی به نام پنلوپه مقابل هالی ظاهر می‌شود که گویا یک‌راست از وسط فضای مجازیِ شلوغ و پُرزرق‌وبرق بیرون جَسته‌ است. این زن هالی را دستپاچه و دچار اضطراب می‌کند و به وحشتش می‌اندازد. در این فصل، با یک کمدی گروتسک از یک آدمِ عادیِ واقعیِ احاطه‌شده در فضای مجازی مواجهیم، یعنی با موقعیت اضطراب‌زای انسان امروز که توسط تصاویر خیالی و کذب از کامل و بی‌نقص بودن، که شبکه‌های اجتماعی القا می‌کنند، احاطه شده است. پنلوپه، که به‌هوای خوش‌آمدگویی درِ خانۀ هالی آمده و هالی با سر و رویی آشفته درِ خانۀ ریخته‌پاشیده‌اش را، که پر از اثاثیۀ هنوز باز نشده است، به رویش می‌گشاید، انگار نه یک آدم واقعی بلکه یکی از همان تصاویر خیالی بی‌نقصِ دنیای مجازی است و این را تقابل سرووضعِ او با سرووضعِ عادی هالی به‌خوبی القا می‌کند.
وقایع فصل دوم کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» مربوط به چهار روز قبل از وقایع فصل اول رمان است. در فصل بعدی، یعنی فصل سوم که مربوط به حضور هالی در انجمن مدرسه است، همه‌چیز هرچه بیشتر به کابوسی گروتسک شبیه می‌شود و واقعیت بیش از پیش رنگِ وهم به خود می‌گیرد، درحالی‌که ظاهراً همه‌چیز واقعی است. ماجرا چیست و دیگر چه چیزهایی در پریم در انتظار هالی است؟ آیا هالی در یک «دنیای قشنگ نو» یا دنیایی از جنس دنیای «1984» جورج اورول گیر افتاده یا ماجرا چیز دیگری است و آن‌قدرها هم غریب و پیچیده نیست یا پیچیدگی‌اش از نوعی دیگر است؟ این را با خواندن کامل کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» در خواهید یافت.
جولی والری در کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» از واقعیتی می‌نویسد که تحت سیطرۀ فانتزی‌های مجازی قرار گرفته و به همین دلیل رنگی از وهم به خود گرفته است. او در این رمان، با رویکردی طنزآمیز و نقادانه، دنیای پر از دوز و کلکی را که در آن تشخیص واقعیت از دروغ هرچه ناممکن‌تر می‌شود، در شهرِ پریم به‌صورتی مینیاتوری بازسازی کرده و از اضطراب‌های زنی نوشته که معمولی بودنش باعث می‌شود در جمعی که هیچ‌کس در آن شبیه او نمی‌نماید و همه‌چیز غریب به‌نظر می‌رسد، دچار تشویش شود.

دربارۀ جولی والری، نویسندۀ کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش»
جولی والری (Julie Valerie) نویسندۀ امریکایی است. او دارای گواهی ویرایش از مدرسۀ گراهام دانشگاه شیکاگو، لیسانس هنرهای زیبا در رشتۀ مُد، فوق لیسانسِ آموزش و گواهینامۀ کمک‌های اولیه در طبیعت است.
والری بنیانگذار چالش نویسندگی‌ای با عنوان «K 85» است و در هیئت مدیرۀ جیمز ریور رایترز کار می‌کند.
کتاب «هالی بنکس و و کوله‌باری از ترس‌هایش»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، اولین رمان جولی والری است. از او رمان دیگری هم با عنوان «سرنوشت عجیب هالی بنکس» منتشر شده که درواقع دنباله‌ای بر رمان «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» است و داستان آن هم در شهر ویلیج آو پریم اتفاق می‌افتد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش»
کتاب «هالی بنکس و کوله‌باری از ترس‌هایش» با ترجمۀ میثاق خلج در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
میثاق خلج، متولد 1364، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های ««همیشه با منی: نامه‌هایی به مادرم» و «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم