کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | شاخه ی زرین
شاخه ی زرین شابک: 9789644162190 864 صفحه 1398 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 شاخه زرین جیمز جرج فریزر کاظم فیروزمند علوم انسانی دین اساطیر

3,840,000 ریال 4,800,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ هفدهم

شاخه‌ی زرین
پژوهشی تطبیقی در زمینه اسطوره و دین و سرچشمه آیینها و مناسکی که به صورتهای مختلف در جوامع امروزی و باورها و رسوم بشر امروز نیز حضور دارند؛ جیمز جرج فریزر در کتاب شاخه‌ی زرین: پژوهشی در جادو و دین ضمن جست‌وجو در آیینها و مناسک بشر ابتدایی در پی آن است که نسبت و وجه اشتراک این مناسک و آیینهای کهن را با ادیان جدید مثل مسیحیت نشان دهد. به اعتقاد فریزر همه ادیان و آیینهای مختلف در نقاط گوناگون جهان ریشه‌ای مشترک دارند و این ریشه مشترک آیینهای باروری است.
عنوان کتاب برگرفته از تابلویی به نام شاخه‌ی زرین اثر ویلیام ترنر – نقاش مشهور بریتانیایی قرون هجده و نوزده میلادی – است. شاخه‌ی زرین اثری کلاسیک و تأثیرگذار در زمینه تاریخ ادیان و اساطیر است؛ کتابی که گستره تأثیر آن نه فقط مطالعات پژوهشی در زمینه اسطوره و دین بلکه ادبیات جهان را نیز در بر می‌گیرد. ازرا پاوند، تی. اس. الیوت، ویلیام باتلر ییتس و جیمز جویس از جمله شاعران و نویسندگان مشهور و مهمی هستند که از این کتاب تأثیر گرفته‌اند. در زمینه اسطوره‌شناسی نیز جوزف کمبل از چهره‌های شاخصی است که در پژوهشهایش از این کتاب متأثر بوده است.
شاخه‌ی زرین با ترجمه کاظم فیروزمند در انتشارات آگاه منتشر شده است. اصل این کتاب سیزده جلد است اما در سال 1990 خلاصه‌ای از آن با مقدمه، ویرایش و گزینش رابرت فریزر – نوه نویسنده – در یک جلد منتشر شد که ترجمه فارسی بر اساس همین متن خلاصه‌شده است.
درباره نویسنده: سِر جیمز جرج فریزر (1941 – 1854)، اسطوره‌شناس، پژوهشگر تاریخ ادیان و مردم‌شناس انگلیسی.

ادامه keyboard_arrow_down