کتاب | هنر | هنر | سینما و تئاتر | راهنمای عملی نمایشنامه نویسی
راهنمای عملی نمایشنامه نویسی شابک: 9786005193046 392 صفحه 377 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 راهنمای عملی نمایشنامه نویسی نوئل گرگ علی اکبر علیزاد هنر هنر سینما و تئاتر

2,062,500 ریال 2,750,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ دهم

راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی
برای نوشتن یک نمایشنامه چگونه باید آماده شویم؟ کار را چطور باید پیش ببریم؟ عناصر متن را چگونه بپرورانیم و چگونه متن را به سامان برسانیم و دست آخر اینکه چگونه متن را برای اجرا مهیا کنیم؟ نوئل گِرگ در کتاب راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی، با کوله‌باری از تجربه در زمینۀ آموزش و کارگردانی و بازیگری تئاتر و نوشتن نمایشنامه، به آموزش عملی و کارگاهی اصول نمایشنامه‌نویسی و مراحل نوشته‌شدن نمایشنامه و پروراندن آن برای اجرا می‌پردازد. او در این کتاب آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد که هم نویسنده‌ای را که به صورت فردی می‌خواهد نمایشنامه‌ بنویسد به کار می‌آید و هم کسانی را که می‌خواهند به صورت گروهی و کارگاهی کاری را برای اجرا بنویسند و روی صحنه ببرند. بنا بر این کتاب او هم کارکردی فردی دارد و هم کارکردی جمعی و گروهی.
کتاب شامل مقدمه، نُه بخش با عنوانهای «آماده شدن و گرم‌کردن»، «تم»، «مسأله»، «ساختن شخصیت»، «پیدا کردن داستان»، «مکان»، «صدای شخصی»، «دستنویس دوم» و «پروژه‌های اجرایی» و نیز دو ضمیمه با عنوانهای «استفاده از این اثر در زمینه‌ای خاص» و «هدایت فرایند» است.
زبان نمایشنامه، تمرین‌های درون پروژه، شکل‌های صحنه، شکل‌های داستان، به حرکت واداشتن شخصیت‌ها، پیدا کردن داستان و مکان به عنوان شخصیت از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
کتاب راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی با ترجمه و مقدمۀ علی‌اکبر علیزاد و به همراه مقدمه‌ای از نوئل گِرگ بر ترجمۀ فارسی کتاب در نشر بیدگل منتشر شده است.
دربارة نویسنده: نوئل گِرگ (2009 – 1944)، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و معلم تئاتر اهل بریتانیا.

ادامه keyboard_arrow_down