کتاب | علوم انسانی | فلسفه | آشنایی با فلسفه | کلیات فلسفه
کلیات فلسفه شابک: 9789642440214 590 صفحه 590 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 کلیات فلسفه ریچارد پاپکین آوروم استرول سید جلال الدین مجتبوی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

2,625,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: حکمت

چاپ سی و ششم

کتاب «کلیات فلسفه» نوشتۀ ریچارد پاپکین و آوروم استرول
فلسفه به زبان ساده و قابل فهم برای تازه‌واردان به این وادی. کتاب «کلیات فلسفه»، با عنوان اصلی Philosophy Made Simple، کتابی است هم مناسب برای دانشجویانی که تازه فلسفه‌آموزی و تحصیل در این رشته را آغاز کرده‌اند و هم باب طبع کسانی که تخصص و رشتۀ تحصیلی‌شان فلسفه نیست اما به خواندن فلسفه و آشنایی با شاخه‌های گوناگون آن و مفاهیم و نحله‌های مختلف فلسفی علاقمند هستند و دوست دارند از این وادی سردرآورند.
ریچارد پاپکین و آوروم استرول در کتاب «کلیات فلسفه» مسائل مختلف مربوط به فلسفه را به زبانی ساده بیان کرده‌اند و همین سادگی زبان و بیانِ مباحث مطرح در این کتاب، باعث می‌شود که کتاب «کلیات فلسفه» کتابی کاربردی برای علاقمندان غیرمتخصص فلسفه باشد و آن‌ها را با مقدمات این حوزه آشنا کند.
کتاب «کلیات فلسفه» را می‌توان فتح بابی دانست برای آشنایی تخصصی‌تر با مباحث مختلف و مهم حوزه فلسفه. مطالعۀ این کتاب امکان آشنایی اولیه و مقدماتی با نحله‌های گوناگون فلسفی و موضوعات و مفاهیمی را که در چارچوب فلسفه و فلسفه‌ورزی قرار می‌گیرند فراهم می‌آورد.
متن اصلی کتاب «کلیات فلسفه» اولین بار در سال 1956 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «کلیات فلسفه»
کتاب «کلیات فلسفه» از پیش‌گفتاری به‌قلم ا. وی کلی، مقدمه‌ای با عنوان «فلسفه چیست؟» و هفت فصل تشکیل شده است. فصل‌های هفتگانۀ کتاب «کلیات فلسفه» عبارتند از: «علم اخلاق»، «فلسفۀ سیاسی»، «فلسفۀ اُولی (مابعدالطبیعه)»، «فلسفۀ دین»، «نظریۀ شناسایی»، «منطق» و «فلسفۀ معاصر».
طبقه‌بندی نظریات اخلاقی، فلسفۀ اپیکوروس، فلسفۀ اسپینوزا، اخلاق در فلسفۀ کانت، فلسفۀ سیاسی افلاطون، فلسفۀ سیاسی توماس هابز، فلسفۀ سیاسی جان لاک، فلسفۀ سیاسی کارل مارکس، اصالت کثرت و اصالت وحدت، مسئلۀ ثبات و تغیّر، اراده آزاد و علم، مابعدالطبیعۀ رواقی، فلسفۀ دکارتیان، مابعدالطبیعۀ جدید، مذهب اصالت معانی، انتقاد هیوم از مابعدالطبیعه، فلسفه و دین، مسئلۀ شناخت دینی، مسئلۀ وحی، شناسایی علمی و دینی، انتقادهای هیوم درباره‌ برهان نظم، علت و معلول، مذهب تشبیه، فرضیه‌های ماده‌انگار، الحاد، مذهب لاادری، صفات خدا، فلسفۀ قدیم یونان، نظریۀ سقراط درباره صور کلی، تمثیل غار، ریاضیات و دیالکتیک، ظاهر و واقعیت، نظریۀ دکارت درباره شناسایی، نظریۀ مثبت بارکلی، نظریۀ هیوم درباره شناسایی، تحلیل هیوم از علیّت، انطباق نظریۀ هیوم با علم، منطق قیاسی و استقرایی، قواعد برای تعیین اعتبار و عدم اعتبار قیاس صوری، پراگماتیسم، پراگماتیسم و علم، پراگماتیسم و علم اخلاق، اتمیسم منطقی: فلسفۀ برتراند راسل و لودویگ ویتگنشتاین متقدّم، منطق سمبولیک، فلسفۀ زبان عادی: ویتگنشتاین متأخّر و رایل و فلسفه‌های اگزیستانس از جمله مباحث و موضوعاتی‌اند که در فصل‌های مختلف کتاب «کلیات فلسفه» به آن‌ها پرداخته شده است.

درباره ریچارد پاپکین و آوروم استرول، نویسندگان کتاب «کلیات فلسفه»
ریچارد هنری پاپکین (Richard Henry Popkin)، متولد 1923 و درگذشته به سال 2005، فیلسوف دانشگاهی و پژوهشگر امریکایی است. پاپکین متخصص فلسفۀ روشنگری و ضد دگماتیسم اولیۀ مدرن بود. از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ شک‌گرایی از اراسموس تا دکارت» اشاره کرد.

آوروم استرول (Avrum Stroll)، متولد 1921 و درگذشته به سال 2013، استاد دانشگاه، فیلسوف و پژوهشگر امریکایی است. استرول فیلسوف و پژوهشگری برجسته در حوزه‌های معرفت‌شناسی، فلسفۀ زبان و نیز فلسفۀ تحلیلی قرن بیستم بود. از آثار او می‌توان به «فلسفه و روح انسان» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «کلیات فلسفه»
کتاب «کلیات فلسفه» با ترجمه و مقدمه و اضافات دکتر سید جلال‌الدین مجتبوی در انتشارات حکمت منتشر شده است. ترجمۀ فارسی کتاب «کلیات فلسفه» با افزوده‌ها و یادداشت‌ها و توضیحاتی برای درک بهتر بعضی مباحث کتاب همراه است. همچنین از آنجا که کتاب «کلیات فلسفه» به فلسفۀ غرب می‌پردازد، به ترجمۀ فارسی این کتاب، به‌قصد کامل‌تر شدن آن، توضیحاتی هم از جانب دکتر مجتبوی درباره فلسفۀ اسلامی افزوده شده است.
دکتر سید جلال‌الدین مجتبوی، متولد 1307 در تهران و درگذشته به سال 1378، پژوهشگر فلسفه، استاد دانشگاه و مترجم ایرانی است. مجتبوی دارای دکترای فلسفه از دانشگاه تهران و استاد فلسفۀ همین دانشگاه بود و نُه سال نیز ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی را به عهده داشت. او در سال 1368 درجۀ استادی ممتاز را دریافت کرد.
از ترجمه‌های سید جلال‌الدین مجتبوی می‌توان به جلد اول «تاریخ فلسفه» کاپلستون و «بنیاد حکمت سبزواری یا تحلیلی تازه از فلسفۀ حاج ملا هادی سبزواری» اشاره کرد. مجتبوی همچنین ترجمه‌ای از قرآن به دست داده است که از ترجمه‌های دقیق و معتبر قرآن محسوب می‌شود. این ترجمه با توضیحاتی برای درک بهتر آیات قرآن همراه است.
از مجتبوی مقالاتی هم در نشریۀ فلسفه منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «کلیات فلسفه» در گودریدز: 3.72 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده