کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | راه و رسم ارسطو
راه و رسم ارسطو شابک: 9786226731461 346 صفحه 290 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 ارسطو ادیت هال فروغ قلی پور علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

2,175,000 ریال 2,900,000 ریال

ناشر: مان کتاب

چاپ یکم

کتاب «راه و رسمِ ارسطو» نوشتۀ ادیت هال
ارسطو به چه درد زندگی امروز می‌‌خورد؟ ادیت هال در کتاب «راه و رسمِ ارسطو» معتقد است که به خیلی از دردها. کتاب «راه و رسمِ ارسطو: رهنمودهای حکمت باستان برای تحول بخشیدن به زندگی امروز»، با عنوان اصلی Aristotles Way: How Ancient Wisdom Can Change Your Life، کتابی است که ارسطو و فلسفۀ او را به متن زندگی انسان مدرن می‌آورد.
ادیت هال در کتاب «راه و رسم ارسطو»، ضمن آشنا کردن ما با زندگی و اندیشه‌های این فیلسوف بزرگ یونان باستان، کارآمدی‌های اندیشه‌های او را در دستیابی به یک زندگی خوب و غنی و رضایت‌بخش نشان می‌دهد و به ما یادآور می‌شود که فلسفۀ باستان حاوی الگوهایی مفید و کارآمد برای زندگی عملیِ انسان مدرن است.
کتاب «راه و رسم ارسطو» کتابی در فلسفۀ عملی است که با زبانی شیرین و امروزی از فلسفه و خصوصاً فلسفۀ ارسطو و ربط آن با زندگی واقعی انسان مدرن سخن می‌گوید و این‌گونه، فلسفه را از بُرجِ عاجِ دانشگاه و محافل آکادمیک بیرون می‌کشد و آن را به زندگی روزمره می‌آورد و کاربردهای آن را برای زندگی انسان مدرن و دستیابی او به خوشبختی و آرامش و رضایت نشان می‌دهد.
متن اصلی کتاب «راه و رسم ارسطو» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «راه و رسم ارسطو»
شاید تصور کنیم که فلسفۀ کهن آن‌قدر از ما و زمانه و مسائل و دغدغه‌هایمان دور است که هیچ‌جوره نمی‌شود با آن ارتباط گرفت و از آن چیزی برای زندگی بهتر در زمانۀ امروز آموخت. ادیت هال اما در کتاب «راه و رسم ارسطو» بر آن است که این تصور و باورِ کلیشه‌ای را عوض کند و ما را به آموزه‌های یکی از بزرگترین فلاسفۀ کهن و کارآمدی‌های آن آموزه‌ها در زندگی امروز توجه دهد.
کتاب «راه و رسم ارسطو» با جنبه‌های انتزاعی فلسفه و فلسفه‌ورزی کاری ندارد و سراغ جنبه‌های عملی و کاربردی آن می‌رود. ادیت هال در این کتاب به ما نشان می‌دهد که ارسطو می‌تواند ما را در عرصه‌های گوناگون زندگی واقعی و عینی، از دوستیابی و انتخاب شریک زندگی گرفته تا دیگر جنبه‌های روابط اجتماعی، یاری کند و چم‌وخمِ دستیابی به خوشبختی و روش خوب زیستن را به ما بیاموزد.
با خواندن کتاب «راه و رسم ارسطو» می‌آموزیم که چگونه به‌کمک دیدگاه‌های ارسطو دربارۀ خوشبختی و مرگ و ادبیات و هنر و خطابه، زندگی بهتر و کیفی‌تری داشته باشیم و خوشبخت‌تر زندگی کنیم و در روابط اجتماعی‌مان موفق‌تر عمل کنیم.
کتاب «راه و رسم ارسطو» با ارجاعاتی به سینما و ادبیات و آرا و نحله‌های فلسفی مختلف همراه است. در این کتاب، علاوه بر توضیح آن‌چه از فلسفۀ ارسطو به کار ما انسان‌های امروزی می‌آید، درباب زندگی شخصی ارسطو هم اطلاعاتی به مخاطبان داده می‌شود و مفاهیم کلیدی فلسفۀ ارسطو، به زبانی ساده و آسان‌فهم، شرح داده می‌شود و نویسنده این‌گونه، باب آشنایی اولیه با ارسطو و اندیشه‌های او را می‌گشاید و ترغیب‌مان می‌کند که این فیلسوف را بیشتر و بهتر بشناسیم و او را به‌مثابۀ فیلسوفی درک کنیم که گویی در زمان ما زندگی می‌کند و خطاب به ما انسان‌های امروز سخن می‌گوید.
کتاب «راه و رسم ارسطو» از گاهشمارِ زندگی ارسطو، نقشۀ شهرهای محل زندگی ارسطو، دیباچه و ده فصل تشکیل شده است.
فصل‌های ده‌گانۀ کتاب «راه و رسم ارسطو» عبارتند از: «خوشبختی»، «قابلیت»، «تصمیم‌گیری»، «ارتباط کلامی»، «خودشناسی»، «نیات»، «عشق»، «گروه‌های اجتماعی»، «وقت آزاد» و «مرگ».
در بخشی از دیباچۀ کتاب «راه و رسم ارسطو»، دربارۀ آن‌چه در این کتاب به آن پرداخته شده و ماهیت و اهمیت و کاربردهای آموزه‌های ارسطو، می‌خوانید: «اخلاق ارسطویی شامل همان چیزهایی می‌شود که اندیشمندان جدید به خوشبختی درونی نسبت می‌دهند: خودشکوفایی، یافتن "معنا" و "جریانِ" زندگی خلاقه یا "احساسات مثبت".
کتاب حاضر اخلاق اصیل ارسطو را به‌‌زبان معاصر شرح می‌دهد و، برای عبور از چند موقعیت دشوار زندگیِ واقعی، آموزه‌های ارسطو را به کار می‌بندد: موقعیت تصمیم‌گیری، نوشتن تقاضانامه برای کار، ارتباط برقرار کردن در مصاحبه، تحلیل شخصیت به‌کمک جدول فضائل و رذائل ارسطو، ایستادگی در برابر وسوسه و گزینش دوستان و شریک زندگی.
آرای ارسطو می‌توانند آدمی را در هر موقعیت زندگی به خوشبختیِ افزون‌تری سوق دهند. تاکنون بین فیلسوفان، عرفا، روان‌شناسان یا جامعه‌شناسان کمتر کسی بوده که جز تکرار مفاهیم بنیادی ارسطو حرف تازه‌ای زده باشد. اما ارسطو در همان وهلۀ نخست آن‌ها را بهتر، دقیق‌تر و جامع‌تر از اخلافش بیان کرد. هر بخش از دستورالعمل‌ خوشبختی او به مرحله‌ای جداگانه از حیات انسان تعلق دارد و درعین‌حال با سایر بخش‌ها نیز مرتبط است.»
کتاب «راه و رسمِ ارسطو: رهنمودهای حکمت باستان برای تحول بخشیدن به زندگی امروز» با ترجمه و مقدمۀ فروغ قلی‌پور در انتشارات مان کتاب منتشر شده است.
از کتاب «راه و رسم ارسطو» ترجمۀ دیگری هم، با عنوان «شیوه‌ی ارسطو: چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد»، به چاپ رسیده که مترجم آن حسین کاظمی یزدی و ناشرش انتشارات بذر خرد است.

دربارۀ ادیت هال، نویسندۀ کتاب «راه و رسم ارسطو»
ادیت هال (Edith Hall)، متولد 1959، استاد دانشگاه و پژوهشگر بریتانیایی است. تخصص او مطالعات کلاسیک، ادبیات یونان باستان و تاریخ فرهنگی است.
هال عضو آکادمی بریتانیا و مدیر مشاور و یکی از بنیانگذاران آرشیو اجراهای درام یونانی و رومی در دانشگاه آکسفورد است. او از سال 2006 تا 2011 یک کرسی در رویال هالووی دانشگاه لندن داشت و مرکز پذیرش یونان و رُم را در آنجا راه‌اندازی و مدیریت کرد اما به‌دلیل اختلاف دربارۀ بودجۀ آثار کلاسیک، پس از رهبری یک کمپین عمومی، از آنجا استعفا کرد، اگرچه در جلوگیری از محدود کردن یا بسته شدن بخش کلاسیک رویال هالووی موفق بود.
از آثار ادیت هال می‌توان به کتابهای «بازیگران تئاتر آتن: تعاملات بین درام یونان باستان و جامعه»، «بازگشت اولیس: تاریخ فرهنگی اُدیسۀ هومر» و «تراژدی یونانی: رنج زیر آفتاب» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down