کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | چرا سوسیالیست نیستم
چرا سوسیالیست نیستم شابک: 9786002539328 392 صفحه 330 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 سوسیالیست نیستم رند پال کلی اشبی پال مسعود یوسف حصیرچین علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

2,962,500 ریال 3,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» نوشتۀ رند پال و کِلی اشبی پال
کتابی علیه سوسیالیسم و در شرح مضرات و آسیب‌ها و فجایع آن و در دفاع از سرمایه‌داری و اقتصاد بازار آزاد. کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»، با عنوان اصلی The Case Against Socialism، هشداری است به اینکه اگر دولتی سوسیالیستی در کشوری زمام امور را به‌دست گیرد چه عواقب ناخوشایندی چشم‌انتظار مردم آن کشور خواهد بود.
اگرچه نویسندگان کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» روی سخن‌شان در این کتاب بیشتر با مردم و جامعۀ امریکاست و درصدد هستند که امریکایی‌ها را نسبت به عواقب حاکم‌شدن دولتی سوسیالیستی آگاه کنند اما آن‌چه در این کتاب می‌گویند می‌تواند برای هر جامعه‌ و کشوری که مردم آن تصوری آرمانی از سوسیالیسم دارند روشنگر باشد.
رند پال و کِلی اشبی پال در کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» با مروری بر کارنامۀ کشورهای سوسیالیستی گوناگون نشان می‌دهند که سوسیالیسم، برخلاف آنچه وعده می‌دهد، عملاً و درواقع زندگی بهتری را به‌ارمغان نمی‌آورد و درعوض آسیب‌ها و فجایع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی گوناگونی را به‌بار می‌آورد.
نویسندگان کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»، ضمن طرح انتقاداتی جدی از سوسیالیسم و نشان‌دادن تجربۀ عملی آن در ونزوئلا و تعدادی از دیگر کشورهای سوسیالیستی، به‌شدت از اقتصاد بازار آزاد و نظام سرمایه‌داری دفاع می‌کنند و محاسن آن را برمی‌شمارند.
متن اصلی کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»
روی سخن کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» بیش از هرکس با برنی سندرز و دیگر کسانی در امریکاست که به سوسیالیسم گرایش دارند و نظام سوسیالیستی را نظامی آرمانی، به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، می‌دانند. این کتاب درواقع براساس احساس خطری نوشته شده که از فزونی گرایش به سوسیالیسم در امریکا برآمده است.
نویسندگان کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»، نگران از گرایش روزافزون به سوسیالیسم در امریکا و در هشدار به کسانی که امروزه در آن کشور سوسیالیسم اغوایشان کرده است و جذب آن شده‌اند، سوسیالیسم را به‌مثابۀ یک شَر و یک دوزخ معرفی می‌کنند و، با شرح تجربه‌های عملی کشورها و نظام‌های سوسیالیستی در جهان، مصداق‌ها و نمونه‌هایی برای اثبات دیدگاه خود ارائه می‌دهند.
کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» نشان می‌دهد که سوسیالیسم، برخلاف وعده‌هایی که می‌دهد، فقر را ریشه‌کن و برابری را برقرار نمی‌کند. در این کتاب همچنین نشان داده شده که دولت‌های سوسیالیستی چگونه آزادی‌های اجتماعی و سیاسی شهروندان خود را سرکوب و نابود کرده‌اند و اقتدارگرایی را حاکم ساخته‌اند.
چه‌بسا این پرسش پیش بیاید که مگر کشورهای اسکاندیناوی و پیرو اقتصاد موسوم به «نوردیک» به‌صورت سوسیالیستی اداره نمی‌شوند و چطور در این کشورها خبری از مسائلی نیست که کشورهایی مثل ونزوئلا و دیگر کشورهای سوسیالیستی نقاط دیگر دنیا با آن‌ها مواجهند؟ در کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» اما توضیح داده شده که کشورهای اسکاندیناوی، برخلاف تصور رایج، سوسیالیست نیستند و از رفاه‌گرایی پیروی می‌کنند و درضمن، این کشورها هم بدون مسئله نیستند.
کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» کتابی در دفاع از نظام سرمایه‌داری و اقتصاد بازار آزاد است و نویسندگان این کتاب سعی دارند اثبات کنند که کاپیتالیسم از هر لحاظ نسخه‌ای بهتر از سوسیالیسم برای ادارۀ یک کشور است و سوسیالیسم جز سرکوب فردیت و خلاقیت و جاه‌طلبی‌های آدمی و استقرار فقر و فلاکت و گرسنگی و سانسور و خفقان و استبداد و حکومت وحشت، چیزی دربرندارد و راه سوسیالیسم، برخلاف وعده‌های طرفداران آن، نه به بهشت که به جهنم ختم می‌شود و نمونه‌های عملی در جهان چنین چیزی را به‌انحاء مختلف نشان می‌دهند.
کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» این دیدگاه رایج دربارۀ نابرابری در جهان کاپیتالیستی و نبود انصاف در نظام سرمایه‌داری را نقد می‌کند و با ارجاع به تاریخ نشان می‌دهد که جهان با گسترش کاپیتالیسم اوضاع بهتری پیدا کرده است و دلایل و شواهدی در اثبات این دیدگاه ارائه می‌دهد.
کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» از مقدمه، شش بخش، سی‌ونُه فصل و مؤخره‌ای با عنوان «یافتن زمین مشترک» تشکیل شده است.
بخش‌های شش‌گانۀ کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» عبارتند از: «چون دربارۀ لذت خوردن حیوانات خانگی‌تان زیادی اغراق شده – سوسیالیسم تولید فقر می‌کند»، «اسکاندیناوی را کاپیتالیسم عالی می‌کند»، «چکمه‌ای که تا ابد روی چهرۀ انسان می‌کوبد – سوسیالیسم و اقتدارگرایی»، «سوسیالیسم برابری نمی‌آفریند»، «این فرشته‌ها کجا هستند؟ فلسفۀ سوسیالیسم» و «هرگز اجازه ندهید بحرانی به هدر برود: سوسیالیسم و هشدارگری».

دربارۀ رند پال و کِلی اشبی پال، نویسندگان کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»
رند پال (Rand Paul)، متولد 1963، چشم‌پزشک و سناتور امریکایی است.

کِلی اشبی پال (Kelley Ashby Paul)، متولد 1963، فعال اجتماعی، مشاور سیاسی و مؤلف امریکایی است. او همسر رند پال و یکی از رؤسای بنیاد خیریه‌ای با عنوان «کمک به یک قهرمان» است. کار این بنیاد کمک به کهنه‌سربازان مجروح است.
کلی اشبی پال همچنین از اعضای هیئت‌مدیرۀ سازمانی به نام «ائتلاف برای امنیت عمومی» است؛ سازمانی دوحزبی که به فعالیت برای اصلاحات عدالت کیفری اختصاص دارد. او همکاری با رسانه‌ها را نیز، به‌عنوان مشاور گروه استراتژی، در کارنامۀ کاری خود دارد.
از کلی اشبی پال، به‌جز کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» که حاصل همکاری او و رند پال است، کتابی هم با عنوان «دوستان واقعی و ثابت» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «چرا سوسیالیست نیستم»
کتاب «چرا سوسیالیست نیستم» با ترجمۀ مسعود یوسف‌حصیرچین، همراه با یادداشتی از مترجم، در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
مسعود یوسف‌حصیرچین، متولد 1369، مترجم ایرانی است. او دانش‌آموختۀ رشتۀ آموزش زبان انگلیسی است.
از ترجمه‌های مسعود یوسف‌حصیرچین می‌توان به کتاب‌های «خوردوخوراکِ دیکتاتورها»، «آداب دیکتاتوری: کیش شخصیت در قرن بیستم»، «جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان‌آنمِن»، «فرار از اردوگاه 14: فرار اودیسه‌وار مردی از کره‌ی شمالی به ‌سوی آزادی» و «تیان‌آن‌من 1989: امیدهای بربادرفته‌ی ما» اشاره کرد.


ادامه keyboard_arrow_down