کتاب | علوم انسانی | مدیریت | عمومی | مدیریت عمومی
مدیریت عمومی شابک: 9789641856122 528 صفحه 645 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 مدیریت عمومی سیدمهدی الوانی علوم انسانی مدیریت عمومی

2,880,000 ریال 3,600,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ شصت و یکم

کتاب «مدیریت عمومی» نوشته «سید مهدی الوانی»
کتاب «مدیریت عمومی» نوشته «سید مهدی الوانی» کتابی مفید در زمینه مدیریت است. کتاب «مدیریت عمومی» یکی از کتاب‌هایی است که در دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. مدیریت، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در امور کسب و کار به شمار می‌رود. با مدیریت خوب، یک مجموعه یا سازمان می‌تواند استعدادهایش را کشف کند یا از توانایی و استعدادهای کارمندانش بهره‌برداری کافی داشته باشد. انگیزه از دیگر موارد مهم در حوزه مدیریت و کسب و کار به شمار می‌رود. اینکه چگونه و یا چطور مدیر می‌تواند با انگیزه مناسب رهبری گروه یا سازمانش را به دست گیرد. «مهدی الوانی» در کتاب «مدیریت عمومی» شرحی کامل بر موارد مدیریت نوشته است. دسته‌بندی‌های دکتر الوانی از وظایف مدیریت و شرحی بر این وظایف آغاز می‌شوند. همچنین نویسنده به طور کامل برای این نقش‌ها، توضیحاتی مناسب و مفید ارائه می‌کند. او بیان کرده است که «.گروهی مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده‌ و گروهی دیگر آن را در قالب انجام وظایفی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی و... بیان کرده‌اند.» کتاب «مدیریت عمومی» نوشته «سیدمهدی الوانی» کتابی تألیفی است که مطالعه آن نه تنها برای دانشجویان، بلکه برای مدیران در بهره‌برداری از کیفیت بهتر در مدیریت سازمان و شرکت بسیار سودمند است.
مروری بر کتاب «مدیریت عمومی»
در بخش اول کتاب «مدیریت عمومی» نظریه‌های سازمان و مدیریت و سیر تحولات آنها بیان می‌شوند. در فصل دوم هم برنامه‌ریزی به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیران و اصول برنامه‌ریزی بحث و بررسی می‌شود. شیوه سازماندهی و چگونگی تنظیم نمودارهای سازمانی و تشکیلاتی بخش سوم کتاب است. اما در فصل چهارم و پنجم، کنترل و نظارت، همچنین هدایت و رهبری سازمانی و انگیزشی کارکنان از موضوعات مورد توجه هستند. «ارتباطات سازمانی» و «وظیفه تصمیم‌گیری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیریت به طور عمومی» عناوین فصل ششم و هفتم کتاب «مدیریت عمومی» هستند. خلاقیت و نوآوری هشتمین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد. در قسمتی از مقدمه کتاب «مدیریت عمومی» می‌خوانیم: «اما کسانی که مدیریت را تعریف کرده‌اند، ضمن تفصیل و توجیه تعاریف خود، ناگزیر به یک سلسله وظیفه، که هر مدیری ضمن پرداختن به کار خطیر خود ملزم به انجام آن‌هاست، اشاره کرده‌اند. نویسندگان و عالمان این رشته بنا بر نگرش و تخصص‌های خود هرکدام به نحوی با این وظایف برخورد کرده‌اند.گروهی وظایفی خاص را اصلی قلمداد کرده و گروهی دیگر بر وظایفی دیگر تأکید ورزیده‌اند... با توجه به ماهیت و هدف این مجموعه، در شرح هر وظیفه برخوردی عام صورت پذیرفته است و اصول کلی بیان شده وگرایش‌های تخصصی در وظایف مذکور به منابع خاص واگذار شده‌اند.»
درباره نویسنده کتاب «مدیریت عمومی»
سید مهدی الوانی استاد دانشگاه و نویسنده ایرانی است. او در سال 1323 در تهران متولد شد. الوانی پس از گذراندن دوره تحصیلات دبیرستان، در دانشگاه ملی تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی را برگزید. پس از اتمام دوره کارشناسی، در مقطع کارشناسی‌ارشد وارد دانشگاه تهران شد. الوانی در رشته مدیریت آموزش و پرورش و همین‌طور کارشناسی ارشد علوم اداری را در دانشگاه تهران تکمیل کرد. سپس به طور رسمی با سمت کارشناس در وزارت کشاورزی مشغول کار شد. همچنین مربی آموزش در مرکز آموزش مدیریت دولتی را پذیرفت. الوانی مدتی پس از کار، به آمریکار رفت و کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت دولتی را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گذراند. پس از تکمیل تحصیلات در سال 1360 به ایران بازگشت و طی مراحلی در سال 1370 استاد دانشگاه شد. مهدی الوانی در سال 1376 به عنوان استاد نمونه انتخاب و معرفی شد. سید مهدی الوانی را پدر مدیریت دولتی ایران می‌شناسند.
همچنین در سال 1382 مهدی الوانی به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد.
ناگفته نماند: آقای الوانی مدتی سمت رئیس دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی بود. همچنین در زمان فعالیتش مدتی هم مدیریت گروه مدیریت دولتی را عهده‌دار بود. او کتاب‌های بسیاری را به اتفاق دیگر اساتید در زمینه مدیریت منتشر کرده است. به اختصار آثار «مهدی الوانی» عبارتند از: کتاب «مدیریت عمومی»، «تفرجی از سر ناشکیبایی و مبانی عصب شناختی فرهنگ سازمانی»، «نظام‌های اداری تطبیقی»، «تصمیم‌گیری و تعییت خط مشی دولتی» و «خویشتن سازی مدیران».

ادامه keyboard_arrow_down