کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | چهره ژانوسی اکتبر
چهره ژانوسی اکتبر شابک: 9789644164064 122 صفحه 131 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 220 چهره ژانوسی اکتبر محمد مالجو علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

160,000 ریال 200,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ سوم

چهره ژانوسی اکتبر
کتابی در بررسی انقلاب اکتبر با استناد به پژوهش‌های تاریخ‌نگاران چپ‌گرای انقلاب‌های روسیه. محمد مالجو در کتاب چهره ژانوسی اکتبر: هاله کودتایی یک انقلاب ماهیت انقلاب اکتبر روسیه را بررسی می‌کند و این موضوع را پیش می‌کشد که انقلاب اکتبر کودتایی بوده است علیه دولت موقتی که با انقلاب فوریه در روسیه بر سر کار آمد؛ کودتایی هر چند متفاوت با کودتا در معنای کلاسیک آن، اما بر هم زننده امکان وضعیت بهتری که با ادامه کار دولت موقت می‌توانست در روسیه محقق شود. مالجو ضمن کاوش در ماهیت کودتاییِ این انقلاب این بحث را مطرح می‌کند که اگر بلشویک‌ها انقلاب اکتبر را به روسیه تحمیل نمی‌کردند و لنین خواستار انتقال قدرت به ساویت‌ها که فقط کارگران و دهقانان و سربازان را نمایندگی می‌کردند نمی‌شد چه بسا مجلس مؤسسان که دولت موقت وعده تأسیس آن را داده بود می‌توانست نه فقط نماینده طبقاتی خاص بلکه نماینده همه مردم باشد و به این صورت زمینه برای تحقق دموکراسی و سوسیالیسم پایدار در روسیه فراهم شود.
در این کتاب پرسش‌های مختلفی درباره انقلاب اکتبر طرح شده، از جمله این پرسش که «آیا انقلاب اکتبر به تاریخ پیوسته است؟». نویسنده ضمن نقد انقلاب اکتبر بر «ضرورت تعهد شورمندانه به آرمان‌های انسانی» این انقلاب و در عین حال پرهیز هوشمندانه از روش‌های سیاسی آن تأکید می‌کند.

چهره ژانوسی اکتبر شامل سه بخش است. این کتاب را انتشارات آگاه منتشر کرده است.
درباره نویسنده: محمد مالجو (- 1351)، اقتصاددان، پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی و نویسنده و مترجم ایرانی.
رتبه گودریدز: 3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده