کتاب | علوم انسانی | حقوق | حقوق بشر | دموکراسی و حقوق بشر
دموکراسی و حقوق بشر شابک: 9789641917762 240 صفحه 292 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 دموکراسی حقوق محمد عابد الجابری محسن آرمین علوم انسانی حقوق حقوق بشر

277,500 ریال 370,000 ریال

ناشر: مروارید

چاپ یکم

دموکراسی و حقوق بشر
تحلیلی از مسائل مربوط به سنت و مدرنیته در جوامع عرب معاصر، با تمرکز بر موضوع دموکراسی و حقوق بشر در این جوامع. محمد عابد الجابری در کتاب «دموکراسی و حقوق بشر»، ضمن نگاهی نقادانه و آسیب‌شناسانه به مسائل جهان عرب، در پی آن است که الگویی بومی و متناسب با فرهنگ و سنت و میراث اسلامیِ جوامع عربی برای دموکراسی و حقوق بشر در این جوامع ارائه دهد. او در این کتاب، از منظر متفکری که هم سنت عربی و اسلامی را خوب می‌شناسد و هم به فلسفه سیاسی و اجتماعی غرب اشراف دارد، تحولات اجتماعی جهان عرب و ارتباط این تحولات با دموکراسی را بررسی کرده است.
کتاب از مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است که عبارتند از: «دموکراسی و کارکرد تاریخی آن»، «دموکراسی و واقعیت کنونی عربی»، «به سوی تحکیم شالوده‌های فرهنگی حقوق بشر در آگاهی عربی معاصر» و «به سوی رشد آگاهی به حقوق بشر در اسلام».
مطالبه دموکراسی در وطن عربی، مشکل گذار به دموکراسی، ایدئولوژی عربی معاصر و تردیدهای آن درباره دموکراسی، جامعه مدنی و نخبگان در وطن عربی، نخبگان بیمناک از دموکراسی، جهانی بودن حقوق بشر در نگاه اسلام‌محور، حقوق زن در اسلام بین کلیات شریعت و احکام فرعی، مفهوم انسان در قرآن و تأمین اجتماعی در اسلام و ضرورت رشد و توسعه از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
کتاب «دموکراسی و حقوق بشر» با ترجمه و مقدمه محسن آرمین در انتشارات مُروارید منتشر شده است.
درباره نویسنده: محمد عابد الجابری (2010 – 1935)، فیلسوف مراکشی و استاد اندیشه اسلامی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم