کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | اسطوره، ادبیات و هنر
اسطوره، ادبیات و هنر شابک: 9786220100973 388 صفحه 388 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 اسطوره، ادبیات ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق علوم انسانی دین اساطیر

748,000 ریال 880,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ سوم

اسطوره، ادبیات و هنر
میان اسطوره و ادبیات چه پیوندی برقرار است؟ آیا اسطوره را می‌توان ژانری ادبی و هنری دانست؟ نقد اسطوره‌شناختی از چه منظری به ادبیات و هنر می‌نگرد؟ اسطوره‌های ملل مختلف چه نسبت و رابطه‌ای با هم دارند؟ این‌ها از جمله موضوعاتی است که ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق در کتاب «اسطوره، ادبیات و هنر» به آن‌ها پرداخته است. در این کتاب اسطوره به عنوان نوعی از هنر و ادبیات مطرح شده و از همین منظر به بعضی متون و آثار هنری که پیوند با اسطوره دارند، مثل هنر مانوی و هنر معاصر، نگاه شده است.
کتاب شامل مقدمه و سه بخش است با عنوان‌های: «اسطوره و اسطوره‌شناسی»، «اسطوره و ادبیات» و «اسطوره و هنر».
درآمدی بر اسطوره‌ و اسطوره‌شناسی، چشم‌اندازهای نقد اسطوره‌شناختی و اسطوره آداپا: نخستین انسان از جمله موضوعاتی است که در بخش اول کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
پیوند اسطوره و حماسه و ادبیات موضوع بخش دوم کتاب است. در این بخش به شاهنامه و شخصیت‌های اساطیری آن و ریشه‌های هندوایرانی این شخصیت‌ها و مقایسه بعضی شخصیت‌های اساطیری – حماسی شاهنامه با همتایانشان در اسطوره‌ها و حماسه‌های یونانی پرداخته شده است.
بخش سوم کتاب به پیوند اسطوره و هنر و نقد اسطوره‌ای هنر و همچنین به هنر و ادبیات مانوی و پیوند نگارگری ایرانی با اسطوره اختصاص دارد. بحث پایانی این بخش درباره درهم‌آمیزی زمان و مکان و اسطوره‌سازی در هنر یکی از هنرمندان معاصر است.
کتاب «اسطوره، ادبیات و هنر» در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق (- 1333)، اسطوره‌شناس، زبانشناس، ایرانشناس و پژوهشگر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده