کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | اسطوره ی آفرینش در کیش مانی
اسطوره ی آفرینش در کیش مانی شابک: 9786002298485 388 صفحه 473 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 اسطوره آفرینش مانی ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق علوم انسانی دین اساطیر

2,975,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ چهارم

اسطوره‌ی آفرینش در کیش مانی
پژوهشی در اسطوره آفرینش از نگاه مانی و مانویان، همراه با شرح زندگی مانی، معرفی و تحلیل ادبیات مانوی و گفتاری در عرفان مانوی و تأثیر آن بر فرهنگ و ادبیات و هنر ایرانی. ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق در کتاب «اسطوره‌ی آفرینش در کیش مانی» به آن دسته از متون به جا مانده از مانویان پرداخته است که به روایت آنان از اسطوره آفرینش مربوط‌‌اند. در این کتاب متونی به زبان‌های مختلف که در هر یک از آن‌ها وجهی از اسطوره آفرینش در کیش مانی بازتاب یافته گردآوری و مدون شده‌اند و با کنار هم قرار گرفتن این متون روایتی یکپارچه از اسطوره آفرینش در کیش مانی بازسازی و ارائه شده است.
زندگی و آثار مانی و ادبیات و عرفان مانوی از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. در ابتدای بخش اول کتاب تصویری از زمانۀ مانی و زمینه‌های پیدایش کیش مانوی به دست داده شده است.
کتاب شامل پیش‌گفتار و شش بخش است که عبارتند از: «مانی و کیش او»، «ادبیات مانوی»، «گفتاری در عرفان مانوی و تأثیر آن بر فرهنگ، هنر و ادبیات ایرانی»، «مانی و اسطوره‌ی نور و ظلمت»، «بازسازی و روایتِ اسطوره‌ی آفرینش» و «متون مربوط به اسطوره‌ی آفرینش مانوی».
زندگی مانی، سنت مانوی و گسترش آن، مانویت در شرق، آثار مانی، ادبیات منثور و منظوم مانوی و انواع ادبی و ویژگی‌های سبکی آثار ادبی مانوی از جمله مباحث این کتاب است.
«اسطوره‌ی آفرینش در کیش مانی» در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق (- 1333)، اسطوره‌شناس، زبانشناس، ایرانشناس و پژوهشگر ایرانی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده