کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آلمان | بر گام خرچنگ
بر گام خرچنگ شابک: 9789644482120 216 صفحه 266 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 خرچنگ گونتر گراس حسن نقره چی علوم انسانی ادبیات ادبیات آلمان

600,000 ریال 750,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ دوم

بر گام خرچنگ
نازیسم و عواقب آن مسئله‌ای بود که نویسندگان آلمانی تا سالها سال بعد از جنگ جهانی دوم همچنان ابعاد را آن را می‌کاویدند و با نگاهی انتقادی از آن سخن می‌گفتند. هراس از بازگشت نازیسم و نیز شرمی که آلمانی‌ها بابت آن دارند باعث می‌شود همواره آن را همانند یک زخم عمیق تاریخی با خود حمل کنند. گونتر گراس که خود دوران وحشتناک نازیسم را زیسته و تجربه کرده بود از نویسندگانی است که در داستانهایش پدیده نازیسم و پیامدهای آن را به تصویر کشیده است. جنگ و تاریخ و نازیسم و ظهور هیتلر و تأثیرات آن بر آلمان از درونمایه‌های اصلی آثار گونتر گراس است. او در رمان بر گام خرچنگ نیز با طنزی انتقادی به سراغ نازیسم و جنگ رفته است و آن را با مسائل نوجوانان امروزی پیوند داده است. در این رمان، که اینترنت و فضای مجازی در آن حضوری پررنگ و مؤثر دارد، موضوعی قدیمی و مربوط به نازی‌ها با جدالِ نوجوانانه‌ای در فضای مجازی پیوند می‌خورد و این جدالِ نوجوانانه در واقعیت به فاجعه می‌انجامد. شیوه روایت رمان همان گونه است که راوی بیان می‌کند و عنوان رمان هم از آن گرفته شده است: «به شکل خرچنگ، که با کج رفتن انگار که به سمت عقب در حال حرکت است، اما در حقیقت به سرعت به جلو می‌آید.»
رمان بر گام خرچنگ با ترجمۀ حسن نقره‌چی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: گونتر گراس (2015 – 1927)، داستان‌نویس، شاعر، نمایشنامه‌نویس، نقاش و مجسمه‌ساز آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1999 میلادی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده