کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | جستارهایی در باب عشق
جستارهایی در باب عشق شابک: 9789644484780 232 صفحه 271 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2200 جستارهایی آلن دوباتن گلی امامی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,317,500 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ نوزدهم

کتاب «جستارهایی در باب عشق»، نوشته آلن دو باتن
«جستارهایی در باب عشق»، با عنوان اصلی (Essays in love)، کتابی است از آلن دو باتن، شامل تأملات او درباره عشق و فراز و فرودهای روابط عاشقانه، در قالب داستان عشق میان یک زن و مرد. آلن دو باتن در جستارهای به‌هم‌پیوسته این کتاب، با نقلی جذاب و داستان‌وار، از منظری فلسفی و با ارجاع به آراء نویسندگان و متفکران گوناگون، به چند و چون عشق و رابطه عاطفی می‌پردازد و نکاتی ظریف را درباره مراحل و جوانب گوناگون عشق و اوج و فرودهای آن بیان می‌کند. او در این کتاب موضوع پدید آمدن عشق میان زن و مرد را با باریک‌شدن در جزئیات و زوایای مختلف یک رابطه عاطفی و عاشقانه تحلیل می‌کند و از تصورات و انتظارات عاشق از معشوق، اینکه چرا یک رابطه عاشقانه به سردی می‌گراید و یک زوج از یکدیگر دلزده می‌شوند و دیگر حالات و افکار و احساسات و دغدغه‌های ناشی از عشق سخن می‌گوید.

مروری بر کتاب «جستارهایی در باب عشق»
آلن دو باتن در کتاب «جستارهایی در باب عشق» بحث فلسفی خود را، پیرامون عشق و روابط عاشقانه و احساسات و رفتارها و انتظارات برآمده از این روابط، با نقل یک داستان عاشقانه پیش می‌کشد و در این قالب، علت فلسفی و روانشناختی انواع رفتارها و انتظارات و هرآنچه را که در مراحل مختلف عشق و رابطه عاطفی و عاشقانه به وجود می‌آید توضیح می‌دهد. داستان آلن دو باتن به زبان راوی اول‌شخص، که شخصیت مرد داستان است، روایت می‌شود. راوی داستان خود را از لحظه آشنایی‌ تصادفی‌اش با زنی به نام کلوئه در هواپیما آغاز می‌کند و از خلال شرح چگونگی این آشنایی، بحثی را پیرامون این تصورِ عشاق که آشنایی‌شان با یکدیگر کارِ تقدیر و سرنوشت بوده است پیش می‌کشد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا واقعاً این تقدیر است که معین کرده است دو نفر در لحظه‌ای خاص با هم مواجه شوند و به یکدیگر دل ببازند یا نسبت دادن چنین اتفاق‌هایی به تقدیر ریشه‌هایی روانشناختی دارد؟ در فصلهای بعد ادامه رابطه عاشقانه راوی و کلوئه روایت می‌شود و ابعاد دیگری از عشق و مناسبات و روابط عاشقانه، درهم‌تنیده با داستان عاشقانه ساخته و پرداخته آلن دو باتن، مورد کندوکاو و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
کتاب «جستارهایی در باب عشق» از بیست و چهار فصل تشکیل شده که عبارتند از: «تقدیرگرایی عاشقانه»، «آرمان‌گرایی»، «مفهوم نهفته اغواگری»، «اصالت»، «ذهن و جسم»، «مارکسیسم»، «نکته‌های اشتباه»، «عشق و لیبرالیسم»، «زیبایی»، «عشق سخنگو»، «در او چه می‌بینید؟»، «تردید و ایمان»، «خودمانی‌شدن»، «من، تأیید»، «دخالت‌های قلب»، «وحشت از شادی»، «تخفیف پیدا کردن»، «تروریسم رمانتیک»، «فراسوی نیک و بد»، «تقدیرگرایی روانی»، «خودکشی»، «عقده عیسی مسیح»، «حذف کردن» و «درس‌های عشق».
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «ما چنان روایت منطقی‌ای به رخدادها نسبت دادیم که عملاً در ذات آنها وجود نداشت. برخوردمان در آن هواپیما را اسطوره‌ای پنداشتیم که الهه عشق، آفرودیت، طرح آن را ریخته بود، پرده اول، صحنه اول از نخستین روایت عشق. به نظر می‌رسید که از زمان تولدمان، عقل کل کیهانی با رندی، مدار زندگی ما را چنان حرکت داده که روزی در هواپیمای پاریس – لندن ملاقات کنیم. از آنجا که عشق واقعی به ما عرضه شده بود، می‌توانستیم به سادگی ماجراهای بسیاری را که رخ نمی‌دهند، روابط عاشقانه‌ای را که هرگز نوشته نمی‌شوند ندیده بگیریم، این که ممکن است کسی هواپیمایش را از دست بدهد، یا شماره تلفنی را گم کند. بدون بروبرگرد، همانند مورخان، فقط جانب وقایعی را که عملاً رخ داده بود گرفتیم.»

درباره آلن دو باتن، نویسنده کتاب «جستارهایی در باب عشق»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسه آموزشی «مدرسه زندگی» است. پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند با معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت. مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسه زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمره شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از دیگر آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «جستارهایی در باب عشق»
کتاب «جستارهایی در باب عشق» با ترجمه گلی امامی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است. گلی امامی (گلرخ ادیب محمدی)، متولد 1321 در تهران، از مترجمان مطرح ایرانی است. امامی تحصیلکرده دانشگاه هنرهای تزئینی تهران، تحصیلکرده مدرسه مترجمی اشمیت در آلمان و نیز تحصیلکرده انگلستان است. او همسر زنده‌یاد کریم امامی، مترجم صاحبنام ایرانی، است. «پی‌پی جوراب‌بلند»، «خانواده من و بقیه حیوانات»، «گردابی چنین هایل»، «دختری با گوشواره مروارید» و «حباب شیشه‌» از جمله ترجمه‌های گلی امامی است.
امامی مدتی نیز در دهه‌های 70 و 80 خورشیدی کتابفروشی «زمینه» را اداره می‌کرد. ریاست و عضویت انجمن صنفی ویراستاران تهران از دیگر فعالیتهای فرهنگی اوست.

رتبه کتاب «جستارهایی در باب عشق» در گودریدز: 3/89 از 5

ادامه keyboard_arrow_down