کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | سقوط پاریس
سقوط پاریس شابک: 9789644486784 712 صفحه 888 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 سقوط پاریس ایلیا ارنبورگ محمد قاضی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

2,280,000 ریال 2,850,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ دوم

سقوط پاریس
بخشی از تاریخ قرن بیستم اروپا به روایت رمان. ایلیا ارنبورگ در رمان «سقوط پاریس» تصویری از اوضاع تاریخی – اجتماعی فرانسه در سالهای 1935 تا 1940، یعنی سالهای منتهی به جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه به دست نیروهای آلمان نازی، به دست داده است. ارنبورگ، که از نویسندگان انقلابی روسیه شوروی بود، در این رمان از وقایعی در پاریس آن دوران نوشته که خود شاهد آنها بوده و این وقایع را از دید خود و در قالب رمانی رئالیستی روایت کرده است. اینک بخشی از این رمان: «... در آنجا کلمات جبهه خلق به منزله رمز پیروزی بود، و همه امیدوار بودند که اگر جبهه خلق در انتخابات پیروز بشود فوراً خواهند دید که عمله خاک‌بردار هم قلم‌موی نقاشی به دست خواهد گرفت و کارگر صیفی‌کار، که امروزه در کار خود متحجّر شده است، از نقاشی پیکاسو لذت خواهد برد؛ شعر زبان عصر خواهد شد، دانشمندان راز جاودانگی را خواهند یافت، و بر کرانه‌های رود سِن که همه چیز به خود دیده است شهر آتن تازه‌ای سر بر خواهد کشید.
آندره به بغل‌دستی‌های خود نگاه می‌کرد. یکیشان کارگری بود که با دقت و اشتیاق به حرف‌ها گوش می‌داد. یکی دیگر خمیازه می‌کشید، که حتماً روزنامه‌نگار بود. زن‌ها خیلی زیاد بودند. همه سیگار می‌کشیدند.
بر بالای صفّه منبر پیرمرد ریزاندامی ایستاده بود که فیزیکدان مشهوری بود ولی آندره او را نمی‌شناخت. مرد دانشمند آهسته حرف می‌زد و سُرفه می‌کرد، بدین‌جهت، آندره از گفته‌های او به جز کلمات جسته‌گریخته‌ای مانند "فرهنگ سوسیالیستی... انسان‌دوستی نوین..." نمی‌توانست چیزی بگیرد.»
«سقوط پاریس» با ترجمه محمد قاضی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: ایلیا ارنبورگ (1967 – 1891)، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و مورخ اهل روسیه.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده