درباره نمایش شابک: 9789644483790 208 صفحه 242 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 4000 درباره نمایش ژان پل سارتر ابوالحسن نجفی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

280,000 ریال 350,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ دوم

درباره نمایش
از ژان پل سارتر، علاوه بر داستان و رمان و متون فلسفی و آثاری در زمینه ادبیات و نقد ادبی، نمایشنامه‌های زیادی هم به جا مانده است و همچنین آثاری، اعم از مقاله و سخنرانی و گفت‌وگو و یادداشت و نقد، که در آنها سارتر درباره تئاتر سخن گفته و نظریاتش را درباره تئاتر و چیستی و ماهیت آن و نیز بعضی آثار نمایشی بیان کرده است. سارتر نیروی اصلی نمایشنامه را بیان موقعیت می‌داند و معتقد است نمایشنامه باید به موقعیت‌های انسانی و آزادی انسان در این موقعیت‌ها بپردازد. «درباره نمایش» ترجمه‌ای است از بخشی از مباحث تئاتری سارتر. آنچه در این کتاب آمده است گزیده‌ای است از سخنرانی‌ها و مقالات و گفت‌وگوهای سارتر درباره تئاتر که اصل آنها، چنانکه ابوالحسن نجفی در مقدمه ترجمه فارسی کتاب اشاره کرده، در کتابی گرد آمده است که در آن مباحث سارتر درباره هنر نمایش در دو بخش تنظیم شده است. «درباره نمایش» ترجمه قسمت عمده‌ای از مطالب بخش اول آن کتاب است که به بحث‌های نظری کلی‌تر و اساسی‌تر سارتر درباره تئاتر اختصاص دارد، نه به بحث درباره نمایشنامه‌های خود او. کتاب شامل نُه بخش است که عبارتند از: «نمایش موقعیت»، «سبک بیان نمایش»، «ساختن اسطوره»، «تئاتر مردمی و تئاتر اعیانی»، «برشت و نمایشنامه‌نویسان کلاسیک»، «تئاتر و سینما»، «نویسنده، نمایشنامه، تماشاگر»، «گفتگو با کنت تاینان» و «اسطوره و واقعیت در تئاتر». در پایان کتاب فهرستی از آثار نمایشی سارتر و ترجمه آنها به فارسی آمده است.
«درباره نمایش» با ترجمه و مقدمه ابوالحسن نجفی در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: ژان ‌پل سارتر (1980- 1905)، فیلسوف اگزیستانسیالیست، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد و روزنامه‌نگار فرانسوی.

ادامه keyboard_arrow_down