کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | فرهنگ عامیانه مردم ایران
فرهنگ عامیانه مردم ایران شابک: 9789645571168 432 صفحه 434 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2500 فرهنگ عامیانه مردم ایران صادق هدایت علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

3,145,000 ریال 3,700,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ یازدهم

فرهنگ عامیانه مردم ایران
صادق هدایت نه تنها داستان‌نویسی پیشرو و از بنیانگذاران داستان مدرن در ایران، که از پیشگامانِ گردآوریِ فرهنگ عامیانه ایران و تحقیق علمی در این زمینه نیز هست. از هدایت، در زمان حیات او، مقالات مهمی درباره فرهنگ عامیانه ایران منتشر شده است و همچنین کتاب نیرنگستان، که از آثار مطرح او در این زمینه است. علاوه بر اینها، هدایت یکی از نخستین گردآورندگان ترانه‌ها و مثلها و افسانه‌ها و اصطلاحات عامیانه ایرانی بود.
جهانگیر هدایت در کتاب فرهنگ عامیانه مردم ایران مجموعه‌ای گرد آورده است از نوشته‌های هدایت درباره فرهنگ عامه ایران و نیز ترانه‌ها و مثل‌ها و افسانه‌ها و قصه‌ها و اصطلاحات عامیانه‌ای که هدایت آنها را جمع‌آوری کرده بوده است. بخشی از مطالب کتاب پیشتر منتشر شده بوده و در این کتاب بازچاپ شده‌ است، اما بخشی دیگر برای اولین بار در این کتاب به چاپ رسیده‌ است.
کتاب با مقدمه‌ای از جهانگیر هدایت آغاز می‌شود که در آن درباره جایگاه هدایت به عنوان پژوهشگر فرهنگ عامه و شیوه کار او و همچنین درباره مطالب کتاب و گردآوریِ آنها توضیحاتی داده شده و بعد از آن نوشته‌های هدایت درباره فرهنگ عامه و آنچه او در این زمینه جمع‌آوری کرده بوده آمده است. مطالبی که در این کتاب می‌خوانید عبارتند از: «نیرنگستان»، «اوسانه»، «ترانه‌های عامیانه»، «متل‌های فارسی»، «فلکلر یا فرهنگ توده»، «طرح کلی برای کاوش فلکلر یک منطقه»، «قصه‌ها و افسانه‌ها»، «ترانه‌ها»، «امثال و اصطلاحات محلی»، «تحقیقات»، «نامه‌ها».
کتاب فرهنگ عامیانه مردم ایران در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره مؤلف: صادق هدایت (1330 – 1281)، داستان‌نویس، مقاله‌نویس، مترجم، نمایشنامه‌نویس، طنزنویس و پژوهشگر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/79 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down