کتاب | علوم انسانی | اقتصاد | نظریه | اقتصاد خیر و شر از گیل گمش تا وال استریت
اقتصاد خیر و شر از گیل گمش تا وال استریت شابک: 9786008547242 534 صفحه 642 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 اقتصاد استریت توماش زدلاچک احد علیقلیان علوم انسانی اقتصاد نظریه

4,500,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ پنجم

اقتصاد خیر و شر
روایتی از تاریخ اقتصاد و بررسی رابطه این علم با افسانه و حکایت و شعر و داستان و فلسفه و دین و اخلاق. توماش زِدلاچک در کتاب اقتصاد خیر و شر: از گیل‌گمش تا وال‌استریت تصویری از اقتصاد و تاریخ آن به دست می‌دهد که تصورات رایج ما از این علم را دگرگون می‌کند. او اقتصاد را نه فقط مرتبط با ریاضی و اعداد و ارقام بلکه در زمینه‌ای فرهنگی می‌بیند.
به اعتقاد زدلاچک پژوهش اقتصادی با عصر علم آغاز نشده است و ریشه در افسانه‌ها و آیین‌های کهن دارد که روزگاری نقش علم را ایفا می‌کرده‌اند. زدلاچک به همین دلیل انگیزه‌اش را از نوشتن این کتاب «جستجوی اندیشه اقتصادی در افسانه‌های کهن و، بالعکس، جستجوی افسانه‌ها در اقتصاد امروز» اعلام می‌کند. او در این کتاب رد پای اقتصاد را از حماسه گیل‌گمش که از قدیمی‌ترین متون حماسی مکتوب است، دنبال می‌کند و به اقتصاد امروز می‌رسد و در این مسیر از عهد عتیق، یونان باستان، عصر مسیحیت، فلسفه دکارت، شعر برنارد مندویل، نظریه اقتصادی ادم اسمیت و دیگرچیزها عبور می‌کند و پیوند اقتصاد را با آنچه ورای ریاضیات است نشان می‌دهد.
کتاب از پیش‌گفتاری به قلم واتسلاف هاول، نمایشنامه‌نویس و سیاستمدار چک، یک مقدمه، دو بخش با عنوان‌های «اقتصاد باستان و فراسوی آن» و «اندیشه‌های کفرآمیز» و بخشی پایانی با عنوان «آنجا که چیزهای وحشی هستند»، که حکم نتیجه‌گیری پایان کتاب را دارد، تشکیل شده است.
اقتصاد خیر و شر: از گیل‌گمش تا وال‌استریت با ترجمه احد علیقلیان در نشر نو منتشر شده است.
درباره نویسنده: توماس زِدلاچک (- 1977)، اقتصاددانِ اهلِ چک.

ادامه keyboard_arrow_down