کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | رساله ای درباره طبیعت آدمی: کتاب دوم و سوم
رساله ای درباره طبیعت آدمی: کتاب دوم و سوم شابک: 9786002783622 456 صفحه 674 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 880 رساله درباره طبیعت آدمی: کتاب دیوید هیوم جلال پیکانی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,615,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ چهارم

رساله‌ای درباره طبیعت آدمی
یکی از مهم‌ترین متون کلاسیک غربی کتاب «رساله‌ای درباره طبیعت آدمی» است. نویسنده «دیوید هیوم» است که در این اثر تفکرات فلسفی او بیشتر قابل درک می‌شود. اما در زمان خودش محتوای این آثار نامتعارف جلوه می‌کرد و برای بسیاری دور از ذهن بود. در عوض در قرن بیستم مورد توجه جدی فیلسوفان قرار گرفته است تا جاییکه یافنه‌های جدید علوم شناختی نیز تا حد قابل توجهی در تطابق با یافته‌های «دیوید هیوم» قرار دارد. بهتر است بدانید: دیوید هیوم کسی بود که بر کانت تأثیر بسیاری گذاشت. بیشتر فیلسوفان او را بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ بریتانیا و مکتب تجربه گرایی می‌دانند. کتاب «رساله‌ای درباره طبیعت آدمی» دو جلد دارد که کتاب اول: در باب فهم، کتاب دوم: درباب انفعلات و کتاب سوم: درباب اخلاق نوشته شده است.
درقسمتی از کتاب می‌خوانیم:
«هرکس خود قادر است به سهولت تفاوت میان احساس کردن و اندیشیدن را دریابد. چون وجوه مشترک این دو قسم به آسانی قابل تمایزند. هرچند نزدیکی آن‌ها غیرممکن نیست، ولی در مواردی خاص ممکن است به یکدیگر بسیار نزدیک شوند. پس، در خواب، در هنگام تب، هنگام جنون، یا هر کدام از تحریکات بسیار شدید نفس، ممکن است تصورات ما به انطباعات ما نزدیک شوند، و از سوی دیگر گاه اتفاق می افتد که انطباعات ما چنان ضعیف‌اند که نمی‌توانیم آن‌ها را از تصورات خویش متمایز کنیم. اما با وجود این شباهت نزدیکی که در موارد معدودی میان انطباع و تصور رخ می دهد، در کل آن دو چنان متفاوت اند که نمی‌توان از قرار دادنشان تحت عناوین متمایز شانه خالی کرد.»
«جلال پیکانی» کتاب «رسال‌ای درباره طبیعت آدمی» را برای علاقه‌مندان به حوزه فلسفه به فارسی برگردانده است. در ضمن مترجم کوشیده زبان کلاسیک اثر را تا حد ممکن در ترجمه فارسی منعکس کند.

درباره نویسنده: دیوید هیوم ( 1711 ـ 1776 ) فیلسوف انگلیسی
رتبه گودریدز:

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم