کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | نظریه | پی نکته هایی بر جامعه شناسی خودمانی
پی نکته هایی بر جامعه شناسی خودمانی شابک: 9789647514385 184 صفحه 228 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 نکته هایی جامعه شناسی خودمانی حسن‏ نراقی‏ علوم انسانی جامعه شناسی نظریه

560,000 ریال 700,000 ریال

ناشر: آمه

چاپ چهاردهم

پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی
ما ایرانی‌ها چه جور آدم‌هایی هستیم و چرا و چگونه چنین شده‌ایم؟ این موضوعی بود که حسن نراقی در کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)» ساده و سراست و بی‌تعارف و با رویکردی آسیب‌شناسانه از آن سخن گفته بود. بعد از انتشار آن کتاب و استقبال از آن، مقاله‌ها و مصاحبه‌هایی از حسن نراقی در مطبوعات منتشر شد. نراقی در آن مقاله‌ها و مصاحبه‌ها نیز، با همان رویکردِ آسیب‌شناسانه کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)»، به نقد وجوه منفی جامعه ایرانی و خُلقیات و فرهنگ و عادات ایرانیان پرداخته بود و از مسائل گوناگون جامعه امروز ایران سخن گفته بود. بنابراین آنها را در واقع می‌شد ادامه همان کتاب به شمار آورد. «پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی» کتابی است شامل همان مقاله‌ها و مصاحبه‌های چاپ‌شده در مطبوعات که با کمی ویرایش در این کتاب گرد آمده‌اند.
کتاب از مقدمه و دو فصل به نام‌های «مقاله‌ها» و «مصاحبه‌ها» تشکیل شده است. مقاله‌های کتاب عبارتند از: «کتاب و کتاب نخوانی ایرانی»، «بررسی فرهنگ اعتراض»، «شجاعت اخلاقیِ ما ایرانی‌ها»، «بازنگری معیارها»، «تضادهای طبقاتی در ایران»، «ما و شوق ویرانگری»، «جزم‌اندیشی یا دگماتیسم ما»، «ما و سراب دموکراسی»، «پا به پای داستان اعتیاد»، «انفجار جمعیّت و راه‌های مقابله با آن»، «با حاشا کردن که درست نمی‌شود!»، «و باز هم داستان تکراری مهاجرین».
عنوانهای مصاحبه‌های کتاب نیز از این قرار است: «انتقاد خیلی سخت مورد پذیرش قرار می‌گیرد»، «موج خودانتقادی!»، «از کجا آغاز کنیم» و «قول می‌دهم که در هیچ انقلاب دیگری شرکت نخواهم کرد».
کتاب «پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی» در نشر اختران منتشر شده است.
درباره نویسنده: حسن نراقی (1399 – 1323)، پژوهشگر و مقاله‌نویس ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/50 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده