کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | نظریه | افسانه فردگرایی
افسانه فردگرایی شابک: 9786223130007 340 صفحه 300 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 افسانه فردگرایی پیتر ال کالرو هادی جلیلی علوم انسانی جامعه شناسی نظریه

2,062,500 ریال 2,750,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ چهارم

کتاب «افسانۀ فردگرایی» نوشتۀ پیتر ال. کالرو
کتابی دربارۀ رابطۀ فرد و جامعه، با نگاهی انتقادی به فردگرایی افراطی. کتاب «افسانۀ فردگرایی: نیروهای اجتماعی چگونه ما را شکل می‌دهند»، با عنوان اصلی The myth of individualism: how social forces shape our lives، کتابی است که در آن از نادرستی ایدۀ فردگرایی افراطی سخن رفته و از اینکه انسان موجودی است که فردیتش با جامعه و دیگران گره خورده و زندگی فردی‌اش نمی‌تواند یکسره جدا از زندگی اجتماعی و زندگی دیگر افراد جامعه باشد.
پیتر ال. کالرو کتاب «افسانۀ فردگرایی» را بیش از هر چیز در واکنش انتقادی به فردگرایی افراطی در زندگی امریکایی نوشته است. او در کتاب «افسانۀ فردگرایی» بر آن است که نشان دهد، برخلاف آنچه ایدئولوژی‌های مبتنی بر فردگرایی افراطی وانمود و ترویج می‌کنند، خوشبختی و موفقیت انسان یکسره در گروِ بی‌اعتنایی به جامعه و چسبیدن به علاقه‌ها و خواسته‌های فردی‌اش نیست و درواقع هویت فردی هم چیزی است که جامعه آن را می‌سازد.
کتاب «افسانۀ فردگرایی» از ضرورت همبستگی اجتماعی و نیروی این همبستگی سخن می‌گوید و از اینکه انسان، برخلاف تبلیغات فردگرایان افراطی و رادیکال و نطق‌های سیاستمدارانی چون دونالد ترامپ که بر طبل فردگرایی افراطی می‌کوبند، موجودی ذاتاً اجتماعی است و فردگرایی افسانه‌ای بیش نیست.
ویراست نخست متن اصلی کتاب «افسانۀ فردگرایی» اولین بار در سال 2009 منتشر شده است. ترجمۀ فارسی این کتاب برمبنای ویراست سوم آن است که، بنا به توضیح خود پیتر ال. کالرو در مقدمۀ این ویراست، در قیاس با ویراست‌های اول و دوم افزوده‌هایی دارد. از جملۀ این افزوده‌ها، اضافه‌شدن فصلی جدید به کتاب، با عنوان «کنترل حکومتی: قدرت دولت»، است که نویسنده در آن به محدودیت‌هایی که مرزهای ملی، نفوذ ایدئولوژی حکومتی و قدرت فیزیکی پلیس و ارتش اِعمال می‌کنند پرداخته شده است.

مروری بر کتاب «افسانۀ فردگرایی»
پیتر ال. کالرو، چنانکه در مقدمه‌اش بر ویراست سوم کتاب «افسانۀ فردگرایی» توضیح می‌دهد، در این کتاب «پذیرش عمومی فردگرایی رادیکال و ادعاهای مبالغه‌آمیز قدرت‌مداران را به چالش می‌کشد.» او در این مقدمه دربارۀ هدف خود از نگارش کتاب «افسانۀ فردگرایی» و آنچه در این کتاب قصد تبیین آن را دارد می‌نویسد: «این کتاب قصد دارد از لفاظی‌های سیاسی فراتر برود و با کندوکاوی دقیق به ما نشان دهد که نیروهای اجتماعی دقیقاً چگونه در تجربۀ زیستۀ افراد نقش بازی می‌کنند. البته کسی منکر این نیست که تفاوت‌ در مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، یا ظرفیت آنها برای تصمیم‌گیری، در زندگی‌شان اثرگذار است. اما، همان‌طور که جامعه‌‌شناسان می‌دانند، این فقط بخشی از ماجراست. کتاب حاضر بر اجتماعی بودن ذاتی نوع بشر، وابستگی ناگزیر ما به یکدیگر و نیاز بنیادینمان به همبستگی با سایر افراد تأکید دارد.»
کتاب «افسانۀ فردگرایی» یک پژوهش جامعه‌شناختی دربارۀ رابطۀ فرد و جامعه است؛ پژوهشی که تأثیر جامعه و روابط و مناسبات اجتماعی بر فرد را مورد بررسی و تأکید قرار می‌دهد و نگاه روان‌شناختیِ مبتنی بر جدایی فرد از جامعه را نقد می‌کند.
کتاب «افسانۀ فردگرایی» از مقدمه، هشت فصل و یک بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است. فصل‌های هشت‌گانۀ کتاب «افسانۀ فردگرایی» عبارتند از: «فردگرایی: قدرت یک افسانه»، «تبدیل شدن به شخص: قدرت نمادها»، «هم‌نوایی و نافرمانی: قدرت گروه»، «خانواده مهم است: قدرت طبقۀ اجتماعی»، «جهانی شدن: قدرت سرمایه‌داری»، «کنترل حکومتی: قدرت دولت»، «خشونت، رابطۀ جنسی و سیاست: قدرت رسانه‌های جمعی» و «از "من" به "ما": قدرت کنش جمعی».
در بخشی دیگر از کتاب «افسانۀ فردگرایی» می‌خوانید: «فردگرایی امروزه روی تاریک خود را آشکار کرده و این خطر وجود دارد که بر نور آزادی و برابری، که زمانی مدافع آنها بود، سایه بیفکند. رهبران شرکت‌ها و امور مالی بین‌المللی از افسانۀ فردگرایی رادیکال برای توجیه نابرابری اقتصادی استفاده می‌کنند. غالباً از آن دسته از سبک‌های زندگی که مشخصه‌شان انزوای اجتماعی و تنهایی است، به‌منزلۀ نمودی از فردگرایی دفاع می‌شود. اکنون "آزادی" برای بسیاری از آمریکاییان به معنای حفاظت از آزادی فرد برای گردش در فروشگاه‌ها، خرید و مصرف کردن است. زمانی فردگرایی ایده‌ای بود در دفاع از نوع‌دوستی و رهایی جمعی، اما در حال حاضر بیشتر به خودپرستی و خودخواهی گره خورده است.»

دربارۀ پیتر ال. کالرو، نویسندۀ کتاب «افسانۀ فردگرایی»
پیتر ال. کالرو (Peter L. Callero is) پژوهشگر و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه اورگان غربی است. او در این دانشگاه به تدریس مقوله‌هایی چون سازمان‌دهی جامعه و نظریۀ اجتماعی مشغول است. از پیتر ال. کالرو آثاری دربارۀ هویت، سیاست و مفهوم «خود» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «افسانۀ فردگرایی»
کتاب «افسانۀ فردگرایی: نیروهای اجتماعی چگونه ما را شکل می‌دهند» با ترجمۀ هادی جلیلی در نشر بیدگل منتشر شده است. هادی جلیلی، متولد 1349 در تهران، مترجم ایرانی است. جلیلی دارای لیسانس علوم اجتماعی از دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است. از ترجمه‌های هادی جلیلی می‌توان به کتاب‌های «نظریه و روش در تحلیل گفتمان»، «درآمدی بر جامعه‌شناسی» و «فلسفۀ علوم اجتماعی قاره‌ای: هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریۀ انتقادی از یونان باستان تا قرن بیستم و یکم» اشاره اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «افسانۀ فردگرایی» در گودریدز: 3.64 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم