سال ها شابک: 9789646174603 568 صفحه 610 گرم قطع: رقعی نوع جلد: زرکوب تیراژ: 500 ویرجینیا وولف فرهاد بدری زاده علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

1,225,000 ریال 1,750,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ ششم

کتاب «سال‌ها» اثر ویرجینیا وولف
داستانی از زندگی و گذران عمر و روابط و مناسبات میان آدم‌ها. ویرجینیا وولف در رمان «سال‌ها» داستان چند نسل از یک خانواده را در طول چندین سال و به عبارت بهتر چندین دهه روایت کرده است.
رمان «سال‌ها» داستانی است از کوتاهی عمر و بی‌پایه بودن زندگی و در این میان تصویری است از روابط و مناسبات میان آدم‌ها و آنچه می‌تواند افراد را در یک خانواده یا یک جامعه به هم متصل کند.
اگرچه شاید رمان «سال‌ها» را جزو شاهکارهای ویرجینیا وولف به شمار نیاورند اما با این‌حال این یکی از رمان‌های مهم قرن بیستم است که وجوه مهمی از تکنیک‌ها و شیوه داستان‌نویسی وولف در آن دیده می‌شود.
«سال‌ها» هشتمین رمان ویرجینیا وولف به شمار می‌رود که در 1937 به چاپ رسید. پس از انتشار «سال‌ها» با موفقیت و استقبال قابل توجهی روبرو شد.

مروری بر کتاب «سال‌ها»
ویرجینیا وولف در سال 1932 نوشتن رمانی را آغاز کرد که بعدتر «سال‌ها» نام گرفت.
نوشتن و تمام کردن کتاب «سال‌ها» کاری زمان‌بر و کم‌وبیش طاقت‌فرسا برای وولف بود. او دست‌کم دوبار این رمان را بازنوسی کرد.
کتاب «سال‌ها» در سال 1937 منتشر شد. تاریخچه نوشتن این رمان را می‌توان تقریبا این‌گونه برشمرد که در پاییز سال 1932 با شور و اشتیاق بسیار آغاز شد و بی‌وقفه تا ژوئن سال بعد ادامه یافت اما از آن زمان به بعد وقفه‌هایی در کار نوشتن پیش می‌آمد به طوری که در برخی هفته‌ها حتی یک کلمه از این رمان هم نوشته نشد. از سال 1934 دوباره با شوری مجدد کار بر روی رمان پی گرفته شد اما این‌بار نیز ادامه نوشتن با وقه‌هایی روبرو شد و تا سال 1926 کار نوشتن به درازا کشید.
رمان «سال‌ها» روایتی است از زندگی یک خانواده. خانواده‌ای البته بزرگ از پدر و مادر و پسرها و دخترها گرفته تا عمو و زن‌عمو و پسرعموها و دخترعموها و مستخدم و دیگران.
ویرجینیا وولف در رمان «سال‌ها» ذهینت شخصیت‌های داستان را پیش روی خواننده قرار داده است. کشف ناگفته‌ها و جزئیات مختلف امور که از کنار هم قرار دادن اتفاقات رمان شکل می‌گیرد لذتی بسیار برای خواننده به همراه دارد. «سال‌ها» نیز مثل دیگر رمان‌های وولف لذت کشف را به خواننده عرضه می‌کند.
کتاب سال‌ها چندین فصل دارد و هر فصل مربوط به یک سال است و از این‌روست که این رمان «سال‌ها» نام گرفته است. رمان در سال 1880 آغاز می‌شود: «بهار متغیری بود. هوا دائما تغییر می‌کرد و ابرهای آبی و ارغوانی را بر فراز زمین این‌سو و آن‌سو می‌کشاند. در روستا نگاه کشاورزان به مزارع دوخته شده بود و همه نگران بودند. در لندن مردم نگاهی به آسمان می‌انداختند، چترهای خود را باز می‌کردند و پس از مدتی دوباره می‌بستند. لیکن در ماه آوریل چنین هوایی دور از انتظار نبود. هزاران فروشنده در وایت‌لی، در فروشگاه‌های نیروی دریایی و ارتش، هنگام تحویل بسته‌های کادویی به خانم‌هایی که با لباس‌هاس چین‌دار آن سوی پیشخوان ایستاده بودند، در مورد هوا چنین نظری داشتند.»
کتاب «سال‌ها» از 1880 آغاز می‌کند و پیش می‌آید و در هر فصل کتاب به شرح زندگی چندین نفر از شخصیت‌های داستان پرداخته شده است. به این ترتیب «سال‌ها» روایتی از کودکی و سالخوردگی و گذران زندگی است در کنار خانواده و فامیل.
ویرجینا وولف در رمان «سال‌ها» به نوعی به گذشته بازمی‌گردد و شیوه‌ای را در نوشتن به کار می‌برد که پیش‌تر در «سفر به بیرون» و «شب و روز» از آن استفاده کرده بود. در رمان «سال‌ها» می‌توانیم عنصر پیرنگ را در طول داستان مشاهده کنیم و همچنین نشانه‌هایی از توصیف صحنه نیز در اثر وجود دارد. با این‌حال در رمان «سال‌ها» نیز همچنان زمان در هم‌ریخته است.
وولف در رمان «سال‌ها» به موضوع سازگاری و ناسازگاری که در چندین اثر دیگرش هم به آن پرداخته بود توجه کرده است. این پرسش در این رمان هم مطرح است که اگر انسان با دیگران زندگی کند تا چه حد می‌تواند خودش باشد و آزاد زندگی کند.

درباره ویرجینیا وولف نویسنده کتاب «سال‌ها»
ویرجینیا وولف، رمان‌نویس، مقاله‌نویس و مدافع حقوق زنان، در 25 ژانویه سال 1882 در خانه شماره 22 هایدپارک گیت، کنزینگتن با نام ادلین ویرجینیا استیون متولد شد. پدر و مادرش هر دو اهل فرهنگ و ادبیات بودند. ویرجینیا وولف مانند اغلب دختران هم‌عصرش از تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم بود و در خانه آموزش می‌دید. اما در این زمان او به کتابخانه پدرس دسترسی داشت و خواندن پیگیرانه کتاب‌ها جانشینی برای تحصیلات مدرسه بود. مرگ مادر و پس از آن مرگ پدر دو بحران روحی برای ویرجینیا به همراه داشت. ویرجینیا که بی‌وقفه کتاب می‌خواند خیلی زود دریافت که می‌خواهد نویسنده شود. او از سال 1905 نوشته‌هایش را در ضمیمه ادبی تایمز منتشر می‌کرد. به جز این، او برای حق رای زنان و دیگر حقوق آنها تلاش می‌کرد. اولین اثر ویرجینا وولف با عنوان «سفر به بیرون» در سال 1915 منتشر شد. دوران داستان‌نویسی وولف حدود سی سال از 1912 تا 1941 را در برمی‌گیرد. در این میان البته مسائلی چون بیماری و نوشتن نقد ادبی و مقالاتی اجتماعی وقفه‌هایی در رمان‌نویسی او به وجود می‌آوردند. با این حال او نُه رمان بسیار قابل توجه نوشت که برخی از آنها از شاهکارهای مسلم قرن بیستم به شمار می‌روند. یادداشت‌های روزانه و نامه‌های او نیز منتشر شده‌اند که آنها نیز خواندنی‌اند. وولف در سال 1941 درگذشت. «خانم دلوی»، «موج‌ها»، «سال‌ها»، «به سوی فانوس دریایی»، «اتاقی از آن خود» و «سه گینی» برخی از آثار ترجمه شده ویرجینیا وولف به فارسی هستند.

درباره ترجمه کتاب «سال‌ها»
کتاب «سال‌ها» با ترجمه فرهاد بدری‌زاده در نشر نگاه منتشر شده است.
فرهاد بدری‌زاده، متولد 1350، مترجم ایرانی است. کتاب «اژدهای سرخ» از دیگر ترجمه‌های او است.

ادامه keyboard_arrow_down