نبرد من شابک: 9786002530035 594 صفحه 890 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 نبرد آدولف هیتلر مهدی افشار علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

2,850,000 ریال 3,800,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ هفدهم

کتاب «نبرد من»، نوشته آدولف هیتلر
روایتی از برآمدن و به‌قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان، از زبان رهبر این حزب، یعنی آدولف هیتلر. کتاب «نبرد من»، با عنوان اصلی Mein Kampf، شرح خاطرات و افکار و اهداف سیاسی آدولف هیتلر به زبان خود او و نیز شرح قدرت‌گرفتن حزب ناسیونال سوسیالیسم در آلمان و اهداف این حزب است. با خواندن «نبرد من» با تصویری از آدولف هیتلر روبه‌رو می‌شویم که خود او از خویش ترسیم کرده است. هیتلر در «نبرد من» جاه‌طلبانه قصد دارد طرحی بزرگ درافکند؛ طرحی که در عمل یکی از بزرگترین کشتارها و جنایت‌ها را در تاریخ جهان رقم زد. هیتلر نگارش این کتاب را در سال 1924، وقتی در دژ نظامی لندزبرگ زندانی بود، آغاز کرد و بعد از آزادی از زندان به نوشتن آن ادامه داد و آن را کامل کرد. «نبرد من» نه فقط از افکار و اهداف شخص هیتلر، که از ایدئولوژی حزب نازی که هیتلر رهبر آن بود نیز پرده برمی‌دارد.

مروری بر کتاب «نبرد من»
کتاب «نبرد من» از پیشگفتار، دو بخش، بیست و هفت فصل و یک مؤخره تشکیل شده است. هیتلر در این کتاب درباره خودش و خانواده‌اش حرف‌هایی می‌زند که برخی تاریخ‌نگاران و زندگی‌نامه‌نویسان در صحت آنها تردید دارند و معتقدند این کتاب روایتی اغراق‌آمیز و تبلیغی و ایدئولوژیک و همراه با تحریف است، نه یک خودزندگی‌نامه قابل اتکا و استناد. با این همه خواندن این کتاب خواننده را، اگر نه با واقعیت زندگی هیتلر، اما با شخصیت او و ایدئولوژی خطرناکی که در سر می‌پروراند آشنا می‌کند و ماهیت این ایدئولوژی را برای خواننده آگاه و دقیق و نکته‌سنج به تصویر می‌کشد. با خواندن کتاب «نبرد من» درمی‌یابیم که هیتلر چگونه میل خود به کسب قدرت را تئوریزه کرده و با چه الگوهای فکری‌ای به جانب اهداف جاه‌طلبانه و مرگبار خود گام برداشته و با چه توجیهات سیاسی و فلسفی‌ای یکی از بزرگترین فجایع تاریخ جهان را رقم زده است.
هیتلر بخش اول «نبرد من» را با شرح زندگی خود از زمان تولد و زندگی در خانه پدری‌اش آغاز می‌کند و در ادامه به سالهای تحصیل و شکل‌گیری عقاید سیاسی و آغاز فعالیت‌های سیاسی‌اش‌ و ماجرای تشکیل حزب نازی می‌پردازد. او از خلال شرح زندگی و خاطرات خود در این بخش از کتاب از اوضاع سیاسی آلمان در روزگاری که موضوع این بخش از کتاب است نیز سخن می‌گوید و وضعیت آلمان و دلیل شکست رایش دوم را از دید خودش شرح می‌دهد و همچنین افکار و عقاید خود را درباره سیاست و مسائل مربوط به آن بیان می‌کند.
بخش دوم کتاب، با عنوان «جنبش ناسیونال سوسیالیست»، به شرح ایدئولوژی و عملکرد حزب نازی اختصاص دارد.
فصل‌های بیست‌وهفت‌گانه کتاب «نبرد من» عبارتند از: «در خانه پدری»، «سال‌های تحصیل و رنج در وین»، «شکل‌گیری تفکرات سیاسی از اقامتم در وین»، «مونیخ»، «جنگ جهانی»، «تبلیغات جنگ»، «انقلاب»، «آغاز فعالیت‌های سیاسی‌ام»، «حزب کارگر آلمان»، «چرا رایش دوم شکست خورد»، «نژاد و مردم»، «اولین مرحله برای ایجاد حزب ناسیونال‌سوسیالیست ‌کارگران آلمان»، «ایدئولوژی و حزب»، «دولت»، «شهروندان و اتباع دولت»، «خصوصیت و آرمان‌های دولت مردمی»، «سازمان و ایدئولوژی»، «اولین مرحله نبرد ما»، «نزاع با نیروهای سرخ»، «نیرومند تا زمانی که تنهاست نیرومند است»، «عقاید اساسی مرتبط با ماهیت و سازمان گروه‌های ضربت»، «نقاب فدرالیسم»، «تبلیغات و سازمان»، «مسئله اتحادیه‌های کارگری»، «سیاست آلمان و اتحادهای بعد از جنگ»، «سیاست آلمان در اروپای شرقی» و «حق دفاع از خود».

درباره وضعیت انتشار کتاب «نبرد من» در آلمان
کتاب «نبرد من»، که عنوان اولیه آن «چهار سال و نیم نبرد در برابر دروغ، حماقت و بزدلی» بود، پیش از قدرت‌گرفتن هیتلر در آلمان کتاب مشهور و شناخته‌شده‌ای نبود. این کتاب زمانی به شهرت رسید که هیتلر در آلمان قدرت یافت. در این دوران «نبرد من» کتاب درسی مدارس شد و همچنین آن را به زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده بودند هدیه می‌دادند و کتاب، این‌گونه و با ترفندها و شیوه‌هایی از این دست، بین اقشار مختلف مردم پخش می‌شد تا ایدئولوژی حزب نازی را در مردم آلمان نهادینه کند. اما بعد از جنگ جهانی دوم، انتشار این کتاب در آلمان ممنوع شد و دلیل این ممنوعیت هم حقوقی بود، چون بعد از مرگ هیتلر تمام دارایی‌های او و نیز حقوق معنوی آثارش به ایالت بایرن تعلق گرفت و وزارت دارایی این ایالت با تجدید چاپ «نبرد من» مخالفت کرد. بدین‌ترتیب تجدید چاپ «نبرد من»، براساس قوانین ایالتی که دولت فدرال آلمان نیز آن را تأیید کرد، تا هفتاد سال، یعنی تا سال 2015، ممنوع شد. بعد از آن هم اما مقامات قضایی آلمان، به دلایل اخلاقی و انسانی، انتشار این کتاب را جایز ندانستند. اما طبق قانون کپی‌رایت هر متنی می‌تواند با گذشت هفتاد سال از مرگ نویسنده‌اش آزادانه منتشر شود. از این رو، به‌لحاظ قوانین نشر، منعی برای تجدید چاپ این کتاب وجود نداشت و در سال 2016 کتاب «نبرد من» بار دیگر و بعد از سال‌ها به پیشخانِ کتابفروشی‌های آلمان آمد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «نبرد من»
بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب «نبرد من» را با ترجمه مهدی افشار منتشر کرده است. مهدی افشار متولد 1326 است. از جمله ترجمه‌های او می‌توان به «پیرمرد و دریا»، «جین ایر»، «دختر کشیش»، «دوئل»، «گتسبی بزرگ»، «موش‌ها و آدم‌ها» و «وداع با اسلحه» اشاره کرد.
از «نبرد من» ترجمه‌های دیگری هم به فارسی موجود است. یکی از ترجمه‌های این کتاب را انتشارات دنیای کتاب با ترجمه عنایت‌الله شکیباپور منتشر کرده است. انتشارات نگاه نیز ترجمه‌ای از «نبرد من» منتشر کرده که مترجم آن فرشته اکبرپور است.

رتبه کتاب «نبرد من» در گودریدز: 3/17 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم